بیمارستان‌های دولتی، داروخانه‌های دولتی و خصوصی نیز تا به امروز با تعرفه‌های موجود و قانونی خدمت ارائه كرده‌اند. ضمن اینكه قرار هم نبود كه خدمت را ارائه دهیم اما با 12‌ماه تأخیر به ما پرداخت كنند.

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت درباره اضافه شدن منابع به طرح تحول سلامت گفت: ما نیازی به تزریق منابع نداریم.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: نگران طرح تحول سلامت هم نیستیم. ادامه طرح تحول سلامت از ما خواسته شده و فكر می‌كنیم مطالبه عمومی نیز همین باشد. ایرج حریرچی در حاشیه نشست خبری خود به همشهری گفت: طرح تحول سلامت طرح عظیم بهداشتی درمانی است كه با وجود مشكل بیمه‌ها در پرداخت بدهی‌های خود به این وزارتخانه، همچنان بدون كوچك‌ترین تعلل و خللی ارائه خدمت می‌كند. از ابتدا هم گفتیم منابعی كه برای طرح تحول سلامت در مراجع قانونی تصویب شده است به همان میزان به ما پرداخت شود.

 

بیش از 12هزار میلیارد تومان مطالبه داریم

وی ادامه داد: بیمارستان‌های دولتی، داروخانه‌های دولتی و خصوصی نیز تا به امروز با تعرفه‌های موجود و قانونی خدمت ارائه كرده‌اند. ضمن اینكه قرار هم نبود كه خدمت را ارائه دهیم اما با 12‌ماه تأخیر به ما پرداخت كنند. یعنی مردم بیمار بوده‌اند، با تعرفه قانونی و مصوب دولت به ما مراجعه كرده‌اند و در نتیجه ما به آنها خدمت ارائه كرده‌ایم. وی با بیان اینكه بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به وزارت بهداشت حدود 12هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: طرح تحول سلامت عاری از نقص نیست و نقایص آن اصلاح می‌شود اما خواسته اصلی مردم این است كه طرح تحول سلامت باید ادامه داشته باشد؛ بنابراین تنها چیزی كه از سازمان‌های بیمه‌گر و سایر تأمین‌كنندگان مالی انتظار داریم این است كه بودجه‌ها و مطالبات ما را در حدود قانونی مصوب شده پرداخت كنند.

 

وزارت بهداشت ریالی اضافه‌تر نمی‌خواهد، ضمن اینكه ما در طرح تحول آنچه با مردم عهد بستیم را به قیمت فشار به‌خود و كارمندانمان انجام می‌دهیم؛ پس همچنان راه را ادامه می‌دهیم. یادمان نرود كه در سال‌های ۹۱ و ۹۲ برای دستكش و آنتی‌بیوتیك و سرنگ و... می‌گفتند كه از داروخانه كنار بیمارستان تهیه شود اما همه این امكانات امروز در بیمارستان‌ها تأمین می‌شود یا در برخی استان‌ها پیش از اجرای طرح تحول، ویتامین B و قطره آهن پیدا نمی‌شد اما چگونه امروزكانكس‌های آماده خانه‌های بهداشت به كرمانشاه منتقل می‌شود. این یعنی سیستم، خود را برای این شرایط آماده كرده است.

 

همچنین در دوره‌ای به‌دلیل اینكه یكی از شركت‌های تولید‌كننده یا واردكننده آمبولانس به تعهدات خود عمل نكرد علاوه بر آن در شرایط تحریم نیز قرار داشتیم، از قطعات تعدادی از آمبولانس‌ها برای سالم ماندن سایر آمبولانس‌ها استفاده می‌شد اما در زلزله كرمانشاه به جز آمبولانس‌های منطقه، 8 اتوبوس آمبولانس، ۷۰آمبولانس زمینی و 3آمبولانس هوایی در منطقه حاضر شدند و اینها همه به مدد طرح بزرگ تحول سلامت است.

 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: انتظار داریم كه به همان اندازه سال 93و احتساب تورم، اعتبار به ما تخصیص دهند، زیرا اجرای برنامه‌هایی مانند بیمه‌كردن 8میلیون نفر و پوشش بهداشتی حاشیه شهرها كه مورد تأیید مجلس، دولت و سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته، نیازمند اعتبار و منابع مالی است.

 

شایعات واقعیت ندارد

حریرچی افزود: در مناطق زلزله‌زده 2بیمارستان آسیب دیده‌اند اما هیچ كدام از كادر پزشكی و بیماران زیر آوار نماندند؛ زیرا با رخداد پیش‌لرزه بیمارستان تخلیه شد ضمن اینكه سقف بیمارستان‌ها فرو نریخته است؛ بنابراین شایعاتی كه درخصوص این بیمارستان‌ها منتشر شده است، واقعیت ندارد.

 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طبق مواد ٣٢ و ٣٣ شرایط عمومی پیمانكاری، ساخت پروژه‌ها و مسئولیت مقاومت آن برعهده پیمانكار و مهندس مشاور است؛ به همین سبب مهندس مشاور تنها مرجع فنی است كه كیفیت كار ساختمان را تأیید می‌كند و دستگاه‌های تخصصی مثل وزارت بهداشت، مسئولیت نظارت بر تمام مراحل ساخت یك ساختمان را ندارند. وی ادامه داد: شكایت وزارت بهداشت از پیمانكار بیمارستان اسلام‌آباد به‌منظور پیشگیری از وقوع حوادث مشابه در كشور است زیرا بیمارستان‌ها باید امن باشند تا درصورت وقوع بلایا، ملجاء مصدومان باشند.

 

حریرچی با بیان اینكه اقدامات بهداشتی درمانی وزارت بهداشت در مناطق حادثه دیده ادامه دارد؛ هم افزود: در مقابله با بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله‌زده تاكنون مشكلی وجود نداشته البته برخی اقدامات بهداشتی مانند توالت، دفع زباله‌ها و شرایط اسكان مردم خارج از مسئولیت وزارت بهداشت بوده و نیازمند همكاری بین‌بخشی است اما هم‌اكنون بیماری عمده‌ای در مناطق زلزله زده وجود ندارد و شایعه بروز و مشاهده بیماری وبا در این مناطق را رد می‌كنم، زیرا شرایط اقلیمی آن منطقه و سردی هوا، باعث عدم‌شیوع وبا می‌شود. همچنین تأكید می‌كنم كه ساختمان‌های جدید درمانی مقاومت لازم را دارند البته نمی‌توان تقلب نكردن را تضمین كرد.

 

آیداتیس هك نشده است

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به انتشار خبری در مورد هك‌شدن سامانه آیداتیس (سامانه ورود اطلاعات معتادان در مراكزDIC) اظهار كرد: گروهی با نقشه اعلام كردند كه اطلاعات ۱۲۰ هزار نفر از افراد تحت درمان این مراكز را منتشر كرده‌اند و وزارت بهداشت باید ۳۰۰ هزار دلار بدهد كه باقی این اطلاعات را منتشر نكنند، اما طبق اطلاعیه رسمی سازمان فناوری و اطلاعات هیچ هكی در سیستم آیداتیس اتفاق نیفتاده است، سامانه آیداتیس مصوب جلسه ستادی است كه شخص رئیس‌جمهور در آن حضور دارد.

 

ثبت نام آزمون استخدامی وزارت بهداشت تمدید نمی‌شود

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینكه فرصت ثبت نام آزمون استخدامی وزارت بهداشت تا ابتدای آذر است، افزود: این زمان به هیچ وجه تمدید نمی‌شود. تا‌كنون حدود ۱۵ هزار نفر ثبت نام كرده‌اند. ما به همه كسانی كه می‌خواهند در این آزمون شركت كنند توصیه می‌كنیم به هیچ وجه ثبت نام خود را به روزهای آخر موكول نكنند و هر كسی در همان منطقه‌ای كه می‌خواهد تا آخر دوره استخدامی فعالیت داشته باشد، ثبت نام كند.

 

نگران طرح تحول سلامت هستیم

محسن علیجانی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در چاه ویل درمان گیر افتاده‌ایم و نباید طرح تحول سلامت به سرنوشت مسكن مهر دچار شود. همچنین وزارت بهداشت به‌دلیل طلب از بیمه‌ها به پرستاران، پزشكان، پیمانكاران و شركت‌های دارویی بدهكار است و برای رفع این مشكل بیمه‌ها باید در پرداخت بدهی خود به این وزارتخانه تسریع كنند تا وزارت بهداشت در انجام وظایف خود به‌ویژه اجرای طرح تحول سلامت با مشكل مواجه نشود. عدم‌پرداخت طلب 12 هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت طرح تحول و سلامت را دچار مشكل می‌كند؛ بنابراین سازمان برنامه و بودجه باید بخشی از این بدهی را پرداخت كند. دولت و سازمان برنامه و بودجه باید توجه ویژه‌ای به پرداخت بدهی‌های وزارت بهداشت داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha