پنج سالی از اجرایی شدن طرح سلامت می‌گذرد. طرحی که در ابتدا باعث درمان بسیاری از اقشار کم‌درآمد جامعه شد. بسیاری از بیماران چندساله که به‌دلیل ضعف مالی قادر به درمان نبودند، درِ بسیاری از بیمارستان‌ها و مطب‌های پزشکان با در دست داشتن دفترچه‌های آبی، به رویشان باز می‌شد. طرحی که در ابتدا استقبال بسیاری از اقشار جامعه را در پی داشت. خوشحالی اما زیاد طول نکشید، رنگ آبی دفترچه‌ها خیلی زود متمایل به بی‌رنگی شد.

سلامت نیوز:پنج سالی از اجرایی شدن طرح سلامت می‌گذرد. طرحی که در ابتدا باعث درمان بسیاری از اقشار کم‌درآمد جامعه شد. بسیاری از بیماران چندساله که به‌دلیل ضعف مالی قادر به درمان نبودند، درِ بسیاری از بیمارستان‌ها و مطب‌های پزشکان با در دست داشتن دفترچه‌های آبی، به رویشان باز می‌شد. طرحی که در ابتدا استقبال بسیاری از اقشار جامعه را در پی داشت. خوشحالی اما زیاد طول نکشید، رنگ آبی دفترچه‌ها خیلی زود متمایل به بی‌رنگی شد.


 به گزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: درست در روزهای ابتدایی سال 93 و ورود به فاز دوم قانون هدفمندی رایانه‌ها، بیمه سلامت با شعار برای همه رایگان شروع به کار کرد. بیمه‌ای که در همان ابتدا به امید بسیاری از نیازمندان تبدیل‌شده بود. بعد از گذشت فراز و فرودهای بیمه‌ای، حال هر سامانه بیمه سلامت شکل و شمایل دیگری پیداکرده است. امکان دسترسی به بیمه سلامت همگانی وجود ندارد و برای بیمه ایرانیان هم حق بیمه برای هر عضو خانواده، 480هزار تومان و برای دریافت بیمه نیز 240 هزار تومان باید پرداخت شود. این‌ها همه در حالی است که بودجه بیمه سلامت، هشت هزار میلیارد تومان تصویب‌شده است و پیش‌تر نیز، رییس بیمه سلامت آقای مهندس طاهر موهبتی در گفت‌وگو با خبرگزاری سلامت آنلاین، از پرداخت ماهانه 20‌هزارتومانی بیمه‌شدگان گفته بود.

در حد وسع


 «حیدرعلی عابدی» نماینده اصفهان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان است. او درباره پولی شدن طرح رایگان می‌گوید: «بیمه سلامت ایرانیان در برنامه پنجم و ششم، در قانون آمده بود که باید آزمون وسع انجام شود. باید طبق قانون، یک سری سؤالاتی را از افراد بپرسند تا کسی که توان مالی ندارد، خدمات پزشکی برایش رایگان انجام شود اما اگر توان مالی وجود دارد، باید خدماتی که برایش انجام‌شده است، پرداخت کند. متأسفانه این آزمون وسع انجام‌نشده و این باعث شده است که بسیاری از کسانی که تحت پوشش بیمه‌های دیگری بوده‌اند، بیمه‌های خود را رها و از بیمه سلامت استفاده کنند و فشار روی این بیمه را صدچندان کنند.»

عابدی توضیح می‌دهد که همگانی بودن بیمه سلامت، مشکلاتی را برای بیمه‌ها ایجاد کرده است: «این موضوع باعث شده که بیمه‌ها توان پرداخت بدهی‌های خود را نداشته باشند، تمام بودجه‌ها در یک مسیر اشتباهی صرف شوند که الآن با مشکلی عمده مواجه هستیم و بیمه‌ها نمی‌توانند بدهی‌های خود را به بیمارستان‌ها بدهند و بیمارستان‌ها هم به پزشکان و شرکت‌های دارویی بدهکارند و یک سیکل بدهکار در بدهکاری وجود دارد. این اتفاق باعث شده که خدمات را ارائه دهند.»  عابدی تنها راه این مشکل را اصلاح طرح بیمه سلامت می‌داند. او درباره طرح اصلاح بیمه سلامت نیز توضیح می‌دهد: «باید یک پروسه‌ای انجام شود. نخستین قدم این است، کسانی که بیمه سلامت ایرانیان دارند، تنها می‌توانند از خدمات بیمارستان‌های دولتی استفاده کنند. آن عده‌ای که اصرار دارند از بیمارستان‌های خصوصی یا بخش خصوصی استفاده کنند، چون فرصت آزمون نبوده است، قانونا باید 50درصد از هزینه‌های درمان را خود بپردازند که 50درصد آن 20 هزار تومان می‌شود.»

تنها 50درصد


طرح اولیه با هدف حمایت از اقشار کم درآمد جامعه طراحی شد. عابدی معتقد است که با پولی شدن هم از اقشار کم‌درآمد حمایت می‌شود. او توضیح می‌دهد: «کسانی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امام هستند، خدمات پزشکی برای آن‌ها کاملاً رایگان است. اگر هم کسی وجود دارد که نیازمند است و تحت پوشش نیست نیز مکانیزم آن هنوز تعریف‌نشده است. بیمه باید سریع‌تر آن را تعریف کند و چون هنوز تعریف‌نشده است، باید 50درصد این خدمات را خود آن‌ها پرداخت کنند.» این‌ها همه در حالی است که هشت هزار میلیارد تومان بودجه برای بیمه سلامت تخصیص داده‌شده است. عابدی معتقد است که این بودجه در مقابل هزینه‌های بیمه سلامت بسیار ناچیز است: «ما در حال رصد بودجه هستیم، بودجه‌ای که برای وزارت بهداشت و درمان تعلق گرفته است. ما حواسمان است. این بودجه نیازهای این بیمه را برطرف نمی‌کند.»


نماینده اصفهان معتقد است که نیازمندان واقعی که به بیمه سلامت نیاز دارند، راه برایشان باز است. او توضیح می‌دهد: « بیمارستان‌های ما، به‌خصوص بیمارستان‌های علوم پزشکی از خیلی از بیمارستان‌های خصوصی ما هم سرتر هستند. هر کسی مشکلی داشته باشد، بیمارستان‌های دولتی جوابگو هستند، اگر جوابگو نبودند، به دانشگاه‌های علوم پزشکی باید مراجعه کند. آن‌ها موظف‌اند که پاسخگو باشند. الآن راه برای نیازمندان واقعی بسته نشده است. آنها می‌توانند در بیمارستان‌های دولتی که ازنظر تجهیزات و تخصص حرف اول را می‌زنند، درمان شوند، بنابراین اگر خدمتی را می‌شود در بیمارستان‌های دانشگاهی دریافت کرد، چرا نباید دریافت کرد.»

باید کنترل شود


«بشیر خالقی» نماینده خلخال و کوثر و دبیر‌کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است. وی درباره دریافت وجه در قبال ثبت‌نام در سامانه بیمه،  توضیح می‌دهد: «در‌سال‌های گذشته در طرح تحول سلامت، معضل ما همین بود. یک کار افراط‌وتفریط در این زمینه به وجود آمده است. در یک برنامه‌ای در سال 93، کلیه افراد اجازه ثبت‌نام داشتند. 11میلیون نفر در شهرهای حاشیه‌نشین و بعضی از روستاها تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند. 11میلیون نفر کم نیست. اول‌ازهمه باید اعتبارات لازم پیش‌بینی می‌شد. منابع مالی در هر برنامه‌ای باید لحاظ شود.»
نماینده خلخال و کوثر درباره بدهی‌هایی که در طرح بیمه سلامت وجود دارند نیز توضیح می‌دهد: «این طرح مورد قبول مردم قرارگرفته و هزینه‌ها در بیمارستان‌های دانشگاهی پایین است. درعین‌حال پرداختی‌ها در کادر درمانی، موضوعی تحمیلی برای خود بیمه سلامت ایجاد کرد و بیمه سلامت و بیمه تأمین اجتماعی از پرداخت بیمارستان‌ها و پزشکان، سرباز زدند. بیش از یک سال است که بدهی بیمه‌ها پرداخت‌نشده است. با این شرایط پیش برود، طرح خوبی نخواهد بود و مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد می‌کند؛ بنابراین باید یک سری از کنترل‌ها را روی آن اعمال کرد.»


خالقی معتقد است که دریافت وجوه از تحت پوشش بیمه‌ها از طرح‌های کنترلی است: «اگر این طرح درست اجرایی نشود، آن که ضرر می‌بیند مردم هستند. در مقابل افراطی که در گذشته صورت گرفته‌شده است، باید کاری انجام دهیم. این بودجه را مسوولان بیمه سلامت از بودجه عمومی می‌گیرد.»  خالقی درباره صدماتی که به بودجه سلامت وارد می‌شود نیز توضیح می‌دهد: «برای راهنمای بالینی، انجمن‌های پزشکی باید وارد عمل شوند. نسخه‌ها، آزمایشگاه‌ها، عکس و سی‌تی‌اسکن‌هایی که اعمال می‌شوند، همه این‌ها به بودجه سلامت و تأمین اجتماعی تحمیل می‌شود.

برای پیشگیری از این تحمیل به بیمه‌ها، برنامه ششم توسعه پزشک خانواده را تعریف کرد. پرونده‌های الکترونیکی باید تعریف شوند. وزارت بهداشت موظف است که دراین‌باره اقداماتی انجام دهد. باید نظمی از ارائه خدمات صورت پذیرد. درخواست‌ها باید سازمان‌دهی شوند چون این‌ها هزینه‌های هنگفتی را ایجاد خواهند کرد که هیچ‌کسی هم جوابگوی آن نخواهد بود.»  خالقی درباره بودجه‌ای که برای بیمه سلامت اختصاص شده است نیز توضیح می‌دهد: «این بودجه برای بدهی پارسال تنظیم‌شده است. بودجه کم آمده بود و با کمک مجلس و کمک برنامه‌وبودجه، بدهی‌ها تأمین شد. الآن هم وضعیت بیمه این‌طور است. باید وضعیتی پیش بیاید که ضرر دهی کم‌تر شود.»  خالقی معتقد است با سیر عظیم ثبت‌نامی‌ها اتفاق امروز پیش‌بینی می‌شده است. او توضیح می‌دهد: «در حال حاضر این طرح‌ها برای کاهش ضرر دهی و هزینه‌ها اعمال‌شده است. پرونده الکترونیکی می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد.»
به نظر می‌آید که با طرح‌های مجلس برای بیمه سلامت، کمبود بودجه و بدهکاری بیمه‌ها به بیمارستان‌ها را باید مردمی که خود نیاز به کمک دارند، تأمین کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha