چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 231073

در آستانه زمستان هستیم، اما كرمانشاه این استان كوهستانی، زودتر به استقبال فصل سرد می‌رود. بیش از 100هزار نفر در مناطق زلزله‌زده سقف مطمئن ندارند و با بارش باران، ضرورت ساخت سرپناه دائم آن هم در كمترین زمان ممكن بیش از پیش اهمیت پیدا می‌كند.ب

خانه زلزله‌زده‌ها محقرتر می‌شود

سلامت نیوز:بارش باران آغاز شد. درست همانطور که پیش‌بینی شده بود. از دیروز آسمان شهرها و روستاهای زلزله‌زده کرمانشاه در تسخیر ابرهای باران‌زا در آمد.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: طبق آمارهای هلال‌احمر تا به حال بیش از 82هزار چادر در این مناطق بین مردم توزیع شده است؛ این یعنی به جز آوارگانی كه در چادرهای مسافرتی سر می‌كنند و همینطور آنهایی كه سكونتگاه‌های محلی شبیه به چادر با نی و پلاستیك ساخته‌اند، دست‌كم چندین هزار خانوار بی‌خانمان در استان كرمانشاه زیر خیمه‌ها در محاصره باد و باران هستند. شاید برخی چادرها تاب بیاورند و نم پس ندهند اما درنهایت تسلیم سوز و سرما هستند. چند خانوار از شهر سرپل ذهاب می‌گویند: «در شهر آب راه افتاده، چادرها مقاومت این باران رگباری را ندارند. آبراهه‌ها ویران شده، معبرها و كوچه‌ها را آب گرفته، باد سرد می‌وزد. در چادر حبس شدیم و...»

 

در آستانه زمستان هستیم، اما كرمانشاه این استان كوهستانی، زودتر به استقبال فصل سرد می‌رود. بیش از 100هزار نفر در مناطق زلزله‌زده سقف مطمئن ندارند و با بارش باران، ضرورت ساخت سرپناه دائم آن هم در كمترین زمان ممكن بیش از پیش اهمیت پیدا می‌كند.برای حل این بحران بزرگ، تسهیلات و كمك‌های نقدی از سوی نهاد‌های دولتی برای مردم بی‌سرپناه زلزله‌زده درنظر گرفته شده است. با توجه به انتشار اخبار مربوط به تسهیلات و كمك‌ها، در ادامه گزارش، همشهری به‌دنبال پاسخ به این سؤالات اساسی است؛ چند نفر در زلزله خانه‌هایشان آسیب دید؟ مجموع تسهیلات و كمك‌های نقدی كه برای زلزله‌زده‌ها درنظر گرفته شده، چقدر است؟ ساخت مسكن برای مردم زلزله‌زده سرپل ذهاب، قصر شیرین، اسلام آباد غرب و حدود 2000روستایی كه به ویرانه‌ای تبدیل شده، چقدر خرج دارد؟ آوارگان زمین لرزه از این پس قرار است در چه خانه‌هایی و با چه امكاناتی زندگی كنند؟

 

دست‌كم 100هزار نفر بی‌خانمان شدند

براساس آمارها در زلزله كرمانشاه حدود 15هزار و 500واحد مسكونی 100درصد تخریب شدند. از این تعداد 11هزار واحد جزو واحدهای روستایی هستند و 4هزار و 500واحد نیز مسكن شهری است. عزیزالله مهدیان معاون امور بازسازی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی با اعلام این آمارها گفته: «حدود 15هزار واحد نیز جزو واحدهایی هستند كه خسارات بسیاری دیده‌اند اما قابل تعمیرند. مجموعا در زلزله اخیر 30هزار و 500واحد تخریب‌شده و خسارت‌دیده داریم.» آمارخسارات ناشی از زلزله كرمانشاه نشان‌دهنده یك ویرانی بزرگ است. هم‌اكنون همه آن افرادی كه در آن30هزار و 500واحد كاملا تخریب‌شده و خسارت‌دیده زندگی می‌كردند، بی‌سرپناه هستند. اگر مجموع افراد یك خانوار زلزله‌زده را 3نفر - تعداد حداقلی خانوارها- حساب كنیم، تعداد افرادی كه در زلزله اخیر بی‌سرپناه شده‌اند دست‌كم به 100هزار نفر می‌رسد.

 

همه كمك‌های دولت به زلزله‌زدگان

برای حل بحران بزرگ آوارگان زلزله، هفته گذشته سخنگوی دولت از تصویب ۲۸۱ میلیارد تومان به‌عنوان كمك بلاعوض به زلزله‌زدگان كرمانشاه خبر داد. محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات دولت برای رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان مناطق زلزله‌زده غرب كشور گفت: هیأت دولت ۶۵۹ میلیارد تومان برای تسهیلات و ۲۸۱میلیارد تومان به‌عنوان كمك بلاعوض به زلزله‌زدگان كرمانشاه تصویب كرده و به خانواده‌هایی كه نیاز به احداث و بازسازی خانه دارند، در روستاها ۲۵میلیون و شهرها ۳۵میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد. به گفته سخنگوی دولت، ۵ میلیون تومان نیز به روستاییان و ۶ میلیون تومان هم به شهرنشینان كمك بلاعوض پرداخت خواهد شد و خانواده‌هایی كه نیاز به مرمت خانه دارند، هم ۱۲میلیون تومان وام و ۲میلیون تومان كمك بلاعوض دریافت می‌كنند. نوبخت تأكید كرد: كسانی كه به خرید لوازم خانه احتیاج دارند، ۳میلیون تومان وام و ۲میلیون تومان كمك بلاعوض دریافت می‌كنند و برای اسكان موقت خانواده‌ها، در روستاها ۳میلیون تومان و در شهرها ۵ میلیون تومان كمك بلاعوض پرداخت می‌شود. در ادامه سخنگوی دولت تأكید كرد این مبالغ فقط برای خانواده‌ها درنظر گرفته شده و غیراز مصوبه‌ای است كه باید برای جبران زیربناها و بناهای دولتی در نظر بگیریم، این ارقام به بانك مركزی و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است.

 

علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز روز گذشته در یك نشست خبری از كمك نقدی هلال‌احمر به خانواده‌های داغدار زلزله كرمانشاه خبر داد و گفت: «از طریق كمك‌های مردمی كه به هلال‌احمر شده، 5 میلیون تومان به خانواده‌هایی كه فردی را در جریان زلزله كرمانشاه از دست داده‌اند، كمك بلاعوض می‌شود. این مبلغ براساس گزارش‌هایی كه از پزشكی قانونی دریافت می‌شود، پرداخت خواهد شد. همچنین به خانواده‌هایی كه بعد از زلزله صاحب فرزند تازه شده‌اند نیز 5میلیون تومان كمك نقدی از طریق كمك‌های مردمی پرداخت می‌شود.» جزئیات فوق، مجموع كمك‌های دولتی است كه تا به حال به مردم زلزله‌زده كرمانشاه قول آن از سوی مسئولان داده شده است و مبنای بررسی‌های روزنامه برای بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده در زلزله قرار گرفته است. البته كمك‌های هلال‌احمر به‌دلیل اینكه به افراد خاص تعلق می‌گیرد در محاسباتی كه در ادامه درخصوص ساخت مسكن و تهیه لوازم منزل ارائه می‌شود، لحاظ نشده است. همچنین محاسبات انجام شده تنها برای خانه‌هایی انجام شده كه به‌صورت كامل تخریب شده‌اند و مرمت خانه‌های آسیب‌دیده را شامل نمی‌شود.

 

بررسی 3مدل در بازسازی خانه زلزله‌زدگان

با توجه به میزان تسهیلات و كمك‌های بلاعوض به زلزله‌زدگان، سؤال اساسی این است؛ در سال96، هزینه ساخت یك واحد مسكونی چقدر است؟ در ادامه همشهری در 3مدل این پرسش را بررسی می‌كند. مدل اول؛ پاسخ به این پرسش از دیدگاه چند نفر از مردم زلزله‌زده كرمانشاه وچند معمار از اهالی شهر سرپل ذهاب است، مدل دوم؛ محاسبات رسمی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای ساخت هر مترمربع است و مدل سوم نیز پیش‌فرض ساخت مسكن با حداقل هزینه است.

 

مدل اول: قیمت بازسازی متری یك میلیون تومان

مهدی حسینی اهل محله فولادی سرپل ذهاب است. می‌گوید خانه نوساز دو طبقه‌اش به كلی ویران شده. خودش می‌گوید زیربنای هر طبقه 120متر بوده است: «سال گذشته این خانه را ساختم. برای ساخت هر مترمربع بدون نما تقریبا یك میلیون تومان هزینه كردم.» خانم جعفری كه او نیز در محله فولادی زندگی می‌كند، نرخ بالاتری را چند‌ماه پیش برای ساخت خانه یك طبقه‌اش هزینه كرده است. او می‌گوید: «خانه‌ام بیش از 70درصد تخریب شده، برای ساخت هر مترمربع البته با احتساب نمای ساختمان نزدیك به یك میلیون و 300هزار تومان هزینه كردم.» خانه خانم جعفری 140متر زیر بنا دارد. آقای شاه‌محمدی از معماران شناخته شده شهر سرپل ذهاب است او نیز مانند بسیاری از معماران این شهر می‌گوید: «خانه‌های این شهر متراژ‌شان بالاست. اغلب هم یك طبقه و دوطبقه هستند. بیشتر ساختمان‌ها زیر بنای‌شان بالای 100متر است. هم‌اكنون ساخت هر مترمربع در شهر سرپل ذهاب حدود یك میلیون تومان هزینه دارد.»

 

در بررسی مدل اول با توجه به اینكه روستاییان 30میلیون تومان و شهرنشین‌ها 41میلیون تومان برای ساخت مجدد خانه‌های كاملا تخریب شده‌شان، تسهیلات و كمك دولتی دریافت می‌كنند، می‌توان گفت آنها با این كمك‌ها و با درنظر گرفتن نرخ یك میلیون تومانی برای ساخت هر مترمربع، توان ساخت واحد‌های 41متری در شهر و30متری در روستا دارند و قرار است این واحد‌ها جایگزین خانه‌های با متراژ 100متر به بالای قبلی‌شان شود. البته آنها می‌توانند خود نیز مبالغی را روی این وام‌ها بگذارند تا خانه‌هایی شبیه خانه‌های قبل از زلزله داشته باشند.

 

مدل دوم: قیمت بازسازی متری 850هزار تومان

طبق مفاد بند شماره17-2 ماده17 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، سازمان نظام مهندسی هزینه ساخت هر مترمربع بنا در سال96 را برای ساختمان‌های یك و 2طبقه حدود 850هزار تومان (كه بیشتر ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده را شامل می‌شود) اعلام كرده است. با احتساب هزینه 850هزار تومانی برای ساخت هر مترمربع روستاییان زلزله‌زده تنها حدود 35مترمربع و شهرنشینان زلزله‌زده حدود 48مترمربع می‌توانند ساخت‌وساز انجام دهند.

 

مدل سوم: قیمت بازسازی متری 600هزار تومان

اگر مبلغ ساخت‌وساز را در پایین‌ترین حالت ممكن به 600هزار تومان كاهش دهیم، روستاییان صاحب خانه‌های 50متری و شهرنشینان صاحب خانه‌های 68متری می‌شوند كه باز هم دست‌كم این متراژها نصف زیربنای بیشتر خانه‌های قبلی آنها خواهد بود. البته مدل سوم با درنظر گرفتن پایین‌ترین قیمت‌ها برای مصالح ساختمانی و... است كه می‌تواند خطراتی را در آینده داشته باشد و باز هم شاهد ساخته شدن خانه‌های ناایمن در منطقه باشیم.

 

فقط 3قلم لوازم خانگی

خانه‌هایی كه كاملا تخریب شده، اسباب و اثاثیه‌های آن نیز دیگر قابل استفاده نیست. به همین‌خاطر سخنگوی دولت اعلام كرد: «كسانی كه به خرید لوازم خانه احتیاج دارند، ۳میلیون تومان وام و ۲میلیون تومان كمك بلاعوض دریافت می‌كنند.» مجموعا می‌توان گفت زلزله‌زده‌ها 5 میلیون تومان بابت تهیه لوازم منزل تسهیلات و كمك دریافت می‌كنند. اما با 5میلیون تومان می‌توان كدام لوازم ضروری زندگی را تهیه كرد!؟ فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با همشهری از قدرت خرید لوازم خانگی با این مبلغ می‌گویند: «با 5میلیون تومان می‌توان سه قلم از لوازم ضروری زندگی را تهیه كرد آن هم اقلامی كه تقریبا به لحاظ كیفیت می‌توان گفت جزو اجناس متوسط بازار هستند. افراد از بین لوازم ضروری مانند یخچال، فرش، تلویزیون، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و ظرف آشپزخانه باید 3قلم را انتخاب كنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha