مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تاکید بر آنکه آزمون وسع فعلی برای بیمه شدن رایگان، مناسب نیست، پیشنهاداتی را به دولت و مجلس برای استفاده از یارانه سلامت مطرح کرد.

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با تاکید بر آنکه آزمون وسع فعلی برای بیمه شدن رایگان، مناسب نیست، پیشنهاداتی را به دولت و مجلس برای استفاده از یارانه سلامت مطرح کرد.

به گزارش سلامت نیوز، مهندس طاهر موهبتی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه ما باید در ورودی‌های بیمه رایگان بازنگری کنیم و آزمون ارزیابی وسع را جدی بگیریم، اظهار کرد: مولود ارزیابی وسع فعلی، ۳۲ میلیون نفر بیمه شده رایگان است؛ این چه سیستمی است که ارزیابی وسع آن نشان می‌دهد ۸۰ درصد از ۴۰ میلیون نفر بیمه شده بی‌بضاعت هستند؟ البته این آمار جدای از بیمه شدگان کمیته امداد و بهزیستی است. چطور ممکن است ۳۲ میلیون نفر در این کشور باشند که توان پرداخت ماهانه ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان حق بیمه را نداشته باشند؟

وی ادامه داد: قانونگذار تاکید کرده است که باید از فرآیند ارزیابی وسع برای توان مالی افراد در بیمه رایگان استفاده شود. اما آیا این ارزیابی وسع فعلی منطقی است؟ به نظر می‌رسد باید نگاه مجددی به فرآیند آن صورت گیرد. از طرفی هم این اقدام در تمام دنیا مبتنی بر اطلاعات مردم است، اما ما اصلا به اطلاعات مردم دسترسی نداریم. به دولت و مجلس پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهند یارانه‌ها هدفمند باشد، مصوبه‌ای ارائه کنند تا هر کسی که ‌می‌خواهد به شکلی از انواع یارانه مانند دارو، سلامت و ... استفاده کند، اجازه دهد به اطلاعات حساب‌های بانکی، مالیات، معاملات و ... دسترسی داشته باشیم. آن زمان می‌توان ادعا کرد که آزمون ارزیابی وسع ما درست است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: رویکرد دولت، حاکمیت و بیمه سلامت این است که از محرومان باید حمایت شود و قطعا این کار باید صورت گیرد، اما اینکه چه کسی محروم است نیز اهمیت دارد؛ به همین دلیل باید شاخص‌هایی قابل دسترس و اندازه گیری داشته باشیم و بر اساس آن مردم را بیمه کنیم.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: آنچه در کلان حوزه سلامت مورد بحث قرار دارد، آن است که وزارت بهداشت سیاستگذاری می‌کند، اما پول را دستگاهی دیگر  تهیه می‌کند. طبیعی است وقتی پول در اختیار سیاستگذار نباشد، در فضایی دیگر هزینه‌هایی درست می‌شود که شاید بیشتر از منابع مالی موجود باشد. بر همین اساس وقتی منابع در اختیار سیاستگذار باشد، طبیعتا فراخور منابع نیز هزینه می‌شود. با انتقال  سازمان بیمه سلامت به  سمت وزارت بهداشت ، اتفاق شیرین آن بود که بلافاصله رویکرد جدیدی در مدیریت هزینه‌ها ایجاد شد؛ بطوریکه تعهد جدیدی بدون تامین منابع مالی آن، ایجاد نشد و در سیاستگذاری‌ها نیز مراقبت شد؛ چراکه سیاستگذار خود باید پاسخگوی منابع باشد. بنابراین تعهد جدیدی ایجاد نمی‌شود، مگر آنکه منابع مالی آن دیده شود.

موهبتی  با بیان اینکه ۹۵ درصد منابع سازمان بیمه سلامت از محل دولت و بودجه عمومی کشور تامین می‌شود، افزود: وضعیت فعلی به شکلی است که از یک سو دانشگاه‌های علوم پزشکی به بخش بیرونی بدهکارند  و از طرفی دیگر از ما طلبکارند؛ این درحالیست که  منابع اختصاصی وزارت بهداشت از پول بیمه‌ها تأمین می‌شود. وزارت بهداشت نیز در تلاش است تا بتواند منابع سازمان بیمه سلامت را محقق کند. سازمان بیمه سلامت نیز  به عنوان پاسخگو در مقابل وزارت بهداشت، در همین راستا تلاش می‌کند و بی‌تردید عزم خود را در این زمینه جزم کرده است .در این راستا شورای تحول تشکیل شده و ۴۰ برنامه هزینه‌ای با حضور وزیر بهداشت تنظیم شده که به مروزر زمان عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی نظام ارجاع و تدوین راهنماهای بالینی به منظور کاهش هزینه‌های حوزه سلامت، تصریح کرد: راهنماهای بالینی در حال حاضر اجرایی نشده‌اند و دولت، مجلس و وزیر بهداشت نیز بر این موضوع تاکید دارند. در حال حاضر در صندوق بیمه روستاییان و نظام ارجاع روستایی سرانه هر نفر ۲۹ هزار تومان است، اما در صندوق‌های دیگر هزینه سرانه تا ۵۰ هزار تومان نیز افزایش داشته است. با توجه به این موضوع، نظام ارجاع به مدیریت هزینه‌ها کمک می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha