عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تأثیر کاهش اضافه وزن و اهمیت مصرف نکردن غذاهای چرب و محرک در درمان ریفلاکس، گفت: در صورتی که ریفلاکس با علایمی همچون گیرکردن لقمه در مری، کاهش وزن و استفراغ خونی همراه باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

کاهش اضافه وزن به درمان ریفلاکس معده کمک می کند

سلامت نیوز: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تأثیر کاهش اضافه وزن و اهمیت مصرف نکردن غذاهای چرب و محرک در درمان ریفلاکس، گفت: در صورتی که ریفلاکس با علایمی همچون گیرکردن لقمه در مری، کاهش وزن و استفراغ خونی همراه باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه شود.


به گزارش سلامت نیوز ، دکتر همایون زجاجی اظهار کرد: ریفلاکس یا ترش کردن یکی از مشکلات شایع دستگاه گوارش است و جزو شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان به شمار می‌رود که درصد زیادی از افراد را در طول زندگی مبتلا می‌کند.


وی افزود: در برخی افراد دفعات ریفلاکس بسیار زیاد است که مشکل آنها حساس‌تر است و باید مورد بررسی قرار گیرد. همچنین20 تا 25 درصد مردم دچار علایم ریفلاکس هستند و 10 درصد افراد هر روز دچار این مشکل می‌شوند.


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد نشانه‌های این بیماری و علت آن گفت: برگشت اسید از معده به مری سبب ریفلاکس می‌شود که البته این مسأله در همه افراد وجود دارد ولی مری به صورت طبیعی توانایی خنثی کردن این اسید را داشته و زمانی که میزان و دفعات برگشت اسید زیاد شود، توانایی مری برای خنثی کردن اسید کاهش می یابد.


زجاجی افزود: گاهی افرادی که دچار ریفلاکس هستند به علایمی همچون سرفه و گرفتگی صدا نیز دچار می‌شوند که این مسائل می‌تواند برای آنها آزاردهنده باشد. همچنین ریفلاکس به تنهایی هر چند ممکن است خطرناک نباشد، ولی درمان نشدن آن در مدت طولانی عوارضی را برای فرد به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: در صورت درمان نشدن ریفلاکس مخاط مری دچار آسیب شده و به مرور برای فرد زخم مری و التهاب مری ایجاد خواهد شد همچنان در شمار کمی از افراد می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سرطان تحتانی مری شود.


فوق تخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد: کاهش اضافه وزن، عدم مصرف غذاهای چرب و محرک همچون فلفل و ادویه و انواع سس و نوشابه در درمان ریفلاکس بسیار مؤثر است.


زجاجی گفت: همچنین بهتر است بین صرف شام و خواب حداقل دو ساعت فاصله باشد تا علایم ریفلاکس تشدید نشود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم شهید بهشتی اضافه کرد: درمان دارویی ریفلاکس نیز بسیار مؤثر بوده که پزشک بر اساس تشخیص آن را برای بیمار ارائه می‌کند. البته طول دوره درمان بستگی به علایم فرد داشته و در صورتی که مشکل فرد طولانی شود، آندوسکوپی نیز توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha