برگزاری کارگاه آماده سازی فرودگاه های ایران در برابر بلایای طبیعی

سلامت نیوز:برنامه توسعه ملل متحد، گروه پستی دی اچ ال آلمان با همکاری  شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران کارگاه "آماده سازی فرودگاه ها برای بلایای طبیعی" را از تاریخ 4 الی 10 آذر ماه جاری در فرودگاه  بین المللی مهر آباد اجرا خواهند کرد.

به گزارش سلامت نیوز این کارگاه در قالب همکاری گروه پست دی اچ ال و برنامه توسعه ملل متحد با مقامات فرودگاهی و دولتی ایران، همچنین سایر دستگاه های ذیربط مرتبط با مدیریت یلایای طبیعی برگزار می گردد تا آمادگی فرودگاه های ایران را برای رویارویی با بلایای طبیعی آینده فراهم کنند.فرودگاه ها برای تأمین نیازهای حیاتی و فوری جوامع آسیب دیده در مواقع اضطراری بسیار حائز اهمیت هستند.

در 2009 برنامه آماده سازی فرودگاه ها برای بلایای طبیعی (Get Airports Ready for Disaster) که به اختصار (GARD)گارد نامیده می­شود در قالب همکاری دی اچ ال و برنامه توسعه ملل متحد و دولت­ها با هدف آماده سازی فرودگاه ها در مناطق آسیب پذیر به منظور افزایش ورود کالاها و ارتقای ظرفیت  امدادرسانی، پس از وقوع حادثه تشکیل شد. این برنامه همچنین سازمان های مختلف و کمک کننده را قادر می سازد تا فرآیندهای فرودگاهی را پس از یک فاجعه بهتر درک کنند و همین امر به آسان کردن تدابیر کمک رسانی و افزایش هماهنگی های کلی، کمک می کند. 

تا به امروز، کارگاه های گارد در بیش از 40 فرودگاه در سراسر دنیا برگزار شده است.در کارگاه "آماده سازی فرودگاه ها برای بلایای طبیعی" که به منظور تدوین برنامه آماده سازی فرودگاه بین المللی مهرآباد برگزار می شود بیش از 40 نفر از مقامات و کارشناسان مرتبط  فرودگاهی و مدیریت بحران درکارگاه پنج روزه آموزشی گارد در تهران شرکت خواهند کرد. این کارگاه توسط متخصصین گروه دی اچ ال و برنامه توسعه ملل متحد و با همکاری شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران برگزار خواهد شد.

در طی این برنامه، شرکت کنندگان با نظارت مربیان پس از آشنایی با مبانی برنامه گارد ضمن ارزیابی سطح  فعلی آمادگی فرودگاه و انجام تمرینات آموزشی برنامه آمادگی فرودگاه مهرآباد برای امدادرسانی مناسب در زمان وقوع بحران را تدوین خواهند کرد.این برنامه عملیاتی به همراه توصیه های ویژه در اختیار مسوولین فرودگاه بین المللی مهرآباد برای مقابله با بلایای طبیعی آینده قرار می گیرد.

به عنوان بخشی از کارگاه فعلی گارد، کارشناسان هواپیمایی، گروه دی اچ ال و نمایندگان برنامه توسعه ملل متحد، شرکت کنندگان را در زمینه مدیریت عملیاتی تدارکات در حین بلایای طبیعی آموزش خواهند داد، همچنین با مشارکت آنان برنامه­های مشخصی برای پاسخگویی به بلایا برای فرودگاه آماده می شود. این کارگاه به افزایش آگاهی ها  در مورد کاهش خطر بلایا نیز خواهد پرداخت.

با تجربه عملیاتی گسترده ای که گروه دی اچ ال در اختیار دارد می توان روی ظرفیت های بالاتری تمرکز کرد تا فرودگاه ها بتوانند حمایت های بین المللی که پس از وقوع حادثه دریافت می کنند را بهتر مدیریت و اولویت های سرمایه گذاری در زیرساخت های ملی را شناسایی نمایند که می تواند مقاومت در برابر زنجیره تامین اضطراری را در طول یک فاجعه بهبود بخشد.

لازم به ذکر است ایران در یکی از مناطق حادثه خیز جهان قرار گرفته است، به این معنی که این کشور در معرض خشکسالی، زمین لرزه، سیل و حوادث صنعتی است. آتش سوزی جنگل ها و طوفان های گرد و غبار به طور فزاینده ای بر این کشور تاثیر می گذارد. نگرانی اصلی ایران، همچنان وقوع زلزله است. جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت خاص خود در سیستم کوهی آلپ-هیمالیا، به شدت در معرض زلزله های متعدد و اغلب شدید است. نمونه آن زمین لرزه ایست که در 12 نوامبر 2017 در مناطق غربی کشور اتفاق افتاد.

این زلزله 7.3 در مقیاس ریشتر گزارش شده است و در مرز ایران و عراق با جمعیتی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر رخ داد. تخمین زده می شود در این زلزله بیش از 500  نفر کشته و حدود هفت هزار و 460 نفر بر اثر این اتفاق مجروح شده باشند. از سال 2012 تا کنون هیچ زلزله ای در ایران به این اندازه تلفات نداشته است. زلزله اخیر غرب ایران همچنین پر تلفات ترین زلزله جهان در سال 2017 است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha