پیوند شبکیه 750 میلیون تومان هزینه دارد، خیران ورود کنند...

امید کوران مادرزاد با نخستین پیوند شبکیه در ایران

سلامت نیوز:پیوند شبکیه 750 میلیون تومان هزینه دارد، خیران ورود کنند...

دنیایی تاریك و بدون هیچ تصویر و رنگی و حتی روزنه‌ای از نور، دنیایی است كه نابینایان با آن مواجه می‌شوند و ناگزیرند تا زندگی خود را به دور از رنگ‌ها و تصاویر بسازند، اما تركیب دانش مهندسی با علم پزشكی توانسته با تولید شبكیه مصنوعی و انجام عمل پیوند این شبكیه بخشی از بینایی را به چشم افراد نابینایی كه از بیماری سوراخ شبكیه رنج می‌برند، باز گرداند. این عمل جراحی پیشرفته برای نخستین بار در دانشگاه علوم پزشكی شیراز روی دو بیمار انجام شده است؛ عملی كه نتایج آن رضایت‌بخش است. 

 

 

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: عمل پیوند شبكیه مصنوعی چشم سابقه دو ساله در دنیا دارد و تعداد بیمارانی كه تاكنون توانستند از این شبكیه مصنوعی استفاده كنند در دنیا كمتر از 300 نفر است. این شیوه عمل برای بیمارانی كه به طور مطلق فاقد دید هستند، استفاده می‌شود و حالا عمل پیوند شبكیه مصنوعی چشم برای نخستین بار در ایران توسط تیم چشم پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شیراز انجام شد. 
نخستین گام برای درمان نابینایی مطلق
محسن فروردین، جراح و پزشك پیوند شبكیه مصنوعی معتقد است: پیوند شبكیه مصنوعی نخستین گام برای درمان نابینایی مطلق است. این شیوه عمل برای بیمارانی كه به طور مطلق فاقد دید هستند، استفاده می‌شود به طور مثال بیمارانی كه دچار شب كوری هستند؛ چراكه در این بیماران در ابتدا دید شب كم است و به مرور زمان با افزایش سن، دید روز آنها نیز از دست می‌رود كه برخی از بیماران در سال‌های آخر عمر با نابینایی مطلق روبه‌رو هستند. 
وی می‌افزاید: هم اكنون یك خانم 33 ساله با نابینایی مطلق و هر دو چشم او با شیوه‌های معمولی اندازه‌گیری دید فاقد حتی درك نور است، اما با شیوه‌های خاص و استفاده از نورهای بسیار قوی، پالس‌هایی از عصب بینایی وجود دارد و امید ایجاد می‌كند كه به این بیمار كمك كرد. به گفته فروردین در این شیوه از پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین شیوه‌های عمل جراحی چشم است كه 6 تا 7 ساعت طول می‌كشد، دستگاهی در كنار چشم بیمار تعبیه می‌شود كه گیرنده تصاویری است كه توسط دوربین از محیط ضبط و از طریق كابل به یك پروسسور روی شبكیه انتقال می‌یابد و درنتیجه تحریك‌های الكتریكی كه روی شبكیه ایجاد می‌كند، توسط مغز بیمار به درك بینایی تبدیل می‌شود و بیمار مطلقاً كور، توانایی پیدا می‌كند كه به تنهایی راه برود و فعالیت‌های خود را انجام بدهد. 
وی تصریح می‌كند: هر چند این دید خیلی بالا نیست، اما برای بیماری با این درجه از مشكل چشمی برای ما پزشكان كه آغازگر این حركت علمی هستیم، افتخار است. 
250 عمل پیوند شبكیه در دنیا 
فرحناز ژولیده فطرت، یكی از دو نفری است كه در ایران عمل پیوند شبكیه مصنوعی چشم روی وی انجام شده، آرزویش دیدن چهره دخترش پس از ۱۲ سال است. او  می‌گوید: «در حال حاضر نقطه‌های قرمز رنگی مقابل چشمم است كه با عینك مخصوص می‌بینم». به گفته وی فشارهای عصبی علت نابینایی‌اش در 12 سال گذشته بود. 
به گفته فروردین پزشك معالج این بیمار، در دنیا تاكنون 250 عمل پیوند شبكیه مصنوعی انجام شده و حالا ایران اسلامی به عنوان پانزدهمین كشور در ردیف كشورهای صاحب این علم شناخته شد. 
وی نتایج این جراحی را عالی ارزیابی كرد و اعتقاد دارد به مرور زمان بینایی این دو بیمار بیشتر می‌شود؛ چراكه مغز برای دریافت پیام باید تمرین بیشتری داشته باشد، در حال حاضر این دو بیمار با كمك عینك مخصوص قادر هستند كه به تنهایی راه بروند و فعالیت‌های خود را انجام بدهد. 
ایران نخستین كشور خاورمیانه در جراحی پیوند شبكیه مصنوعی 
آن‌طور كه این جراح و متخصص چشم دانشگاه علوم پزشكی شیراز می‌گوید: در خاورمیانه ایران نخستین كشوری است كه جراحی پیوند شبكیه مصنوعی توسط متخصصان بومی در آن انجام می‌شود. 
بنا به تأكید عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز این دستگاه و شیوه عمل جراحی نیز مانند تمام حركات علمی جدیدی كه پا به عرصه می‌گذارد، گران است و حدود 750 میلیون تومان هزینه برای هر بیمار دارد و امیدواریم با حمایت وزیر بهداشت و درمان و افراد نیكوكار حوزه سلامت كشور، این شیوه جراحی گسترش پیدا كند. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha