گاهی ممکن است به هر دلیلی دچار درد شویم یا علائمی را در خود مشاهده کنیم که در اکثر مواقع نگران کننده نیستند و پس از مدت کوتاهی برطرف می شوند. اما علائمی را که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم حتما جدی بگیرید.

6 علائمی که هرگز نباید نادیده گرفته شوند

سلامت نیوز: گاهی ممکن است به هر دلیلی دچار درد شویم یا علائمی را در خود مشاهده کنیم که در اکثر مواقع نگران کننده نیستند و پس از مدت کوتاهی برطرف می شوند. اما علائمی را که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم حتما جدی بگیرید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، اکثر دردها نشانه یک مشکل جدی نیستند، اما علائم خاصی باید بررسی شوند.
اگر هر یک از درد یا احساس زیر را در خود حس می کنید، به پزشک مراجعه کنید:‌

۱. احساس ضعف و سستی در دست ها و پاها

اگر در دستها، پاها یا صورت خود احساس ضعف و بی حسی می کنید،به ویژه اگر در یک طرف بدن است، ممکن است نشانه سکته مغزی باشد.به علاوه اگر نمی توانید تعادل خود را حفظ کنید، احساس گیجی می کنید و یا در راه رفتن دچار مشکل هستید، ممکن است دچار سکته مغزی شده باشید.اگر به خوبی نمی توانید ببینید، دچار سردرد بدی شده اید، احساس آشفتگی می کنید یا در صحبت کردنو درک دچار مشکل شده اید، فورا درخواست کمک کنید.

دکتر جاکوب تیتلبام Jacob Teitelbaum متخصص داخلی می گوید: "با رسیدگی سریع اغلب برگشت پذیری امکان پذیر می شود."منتظر مراجعه به پزشک نشوید. با شماره 115، اورژانس، تماس بگیرید. اگر طی چهار ساعت و نیم پس از مشاهده اولین علائم، داروی رقیق کننده لخته های خونی clot-buster drug* دریافت کنید، می توانید خطر بروز ناتوانی های طولانی مدت ناشی از سکته مغزی را کاهش دهید.

*داروهای حل کننده لخته های خونی: داروهایی که خون را رقیق تر می کنند و از بروز لخته های خونی جلوگیری می کنند.


2. درد قفسه سینه

زمانی که مسئله درد قفسه سینه به میان می آید، بهتر است از آن مطمئن شوید تا اینکه به خاطر آن ابراز تاسف کنید.
دکتر شیلپی آگاروال Shilpi Agarwal، با یک گروه پزشکی در واشنگتن دی سی می گوید: " هر گونه درد قفسه سینه، به ویژه زمانی که با عرق کردن، فشار، تنگی نفس یا تهوع همراه است، باید توسط یک متخصص حرفه ای مورد ارزیابی قرار بگیرد."

درد قفسه سینه یا فشار در قفسه سینه، به ویژه اگر این علائم را در زمان فشارهای جسمی و روحی و یا انجام فعالیت بدنی حس می کنید، می تواند نشانه بیماری قلبی یا یک حمله قلبی باشد. یا ممکن است درد قفسه سینه مربوط به مشکل دیگری باشد و ارتباطی به قلب نداشته باشد. تیتلبام می گوید ممکن است دچار شرایط خطرناکی باشید، به عنوان مثال شاید یک لخته خون در ریه شما در حال حرکت است.

اگر احساس تنگی یا سنگینی در قفسه سینه خود می کنید و این احساس بیشتر از چند دقیقه طول می کشد و یا خوب شده و دوباره بروز می کند، حتما درخواست کمک کنید. سعی نکنید با این شرایط کنار بیایید.


3. حساسیت به لمس یا درد در عضله پشت پا (قسمت پایین و پشت پاها)

این ها ممکن است نشانه وجود لخته خون در پاها باشد. این شرایط ترومبوز ورید عمقی deep vein thrombosis یا DVT نامیده می شود و ممکن است پس از نشستن طولانی مدت بروز کند، به عنوان مثال در یک پرواز طولانی یا اگر به دلیل بیماری مدت زیادی مجبور به استراحت در تخت خواب خود بوده اید.

اگر علت این احساس مربوط به لخته شدن خون باشد، درد را بیشتر در هنگام ایستادن یا راه رفتن احساس می کنید. به علاوه ممکن است متوجه ورم هم شوید. پایی که در آن لخته خون وجود دارد معمولا قرمز و حساس به لمس است و از پای دیگر بزرگتر است.

اینکه بعد از ورزش کردن در پاهایتان احساس حساس شدن به لمس و درد دارید طبیعی است. اما اگر در پای خود قرمزی هم مشاهده کردید و یا در محل التهاب یا درد احساس گرما می کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

به علاوه دکتر تیتلبام می گوید، *علائم هومونس Homans sign را نیز بررسی کنید: "اگر انگشت های پا را به طرف بالا بکشید و احساس درد کنید، این نیز نشانه وجود لخته خون است. اما تنها به این مسئله اکتفا نکنید. اگر پا در یک طرف داغ و ملتهب است، به اورژانس مراجعه کنید."

پیدا کردن یک لخته خون قبل از اینکه پاره شود و جریان خون شما را مسدود کند، بسیار مهم است. انسداد جریان خون پیامدهایی در پی دارد.

* علامت هومونس Homans sign:یکی از نشانه های لخته شدن خون در ورید های عمقی ساق پا است.


4. مشاهده خون در ادرار

عوامل زیادی باعث مشاهده خون در ادرار می شوند.اگر در ادرار خود خون مشاهده کردید و همچنین در پهلو یا پشت خود احساس درد شدید کردید، ممکن است دچار سنگ کلیه باشید kidney stones.سنگ کلیه کریستال کوچکی است که از مواد معدنی و نمک های موجود در کلیه تشکیل می شود و از طریق لوله ای که ادرار را منتقل می کند، حرکت داده می شود.

پزشک از اشعه ایکس یا سونوگرافی برای دیدن سنگ ها استفاده می کند. اشعه های ایکس از پرتوهایی به میزان پایین استفاده می کنند تا تصاویری از ساختارهای داخل بدن ایجاد کنند. سونوگرافی نیز تصاویر را با استفاده از امواج صوتی ایجاد می کند.

بسیاری از سنگ های کلیه از طریق ادرار دفع می شوند. دفع آنها خیلی دردناک است. گاهی لازم است پزشک سنگ کلیه را خارج کند.

اگر در ادرار خود خون مشاهده کردید و همچنین نیاز فوری به دستشویی رفتن و دفع ادرار داشتید، دچار تکرر ادرار هستید و یا در هنگام دفع ادرار احساس سوزش می کنید، ممکن است دچار عفونت مثانه یا عفونت کلیه شده باشید. دکتر تیتلبام می گوید پس از مشاهده این علائم منتظر نشوید، به ویژه اگر علائم با تب همراه هستند.

اگر در ادرار خود خون مشاهده کردید که با درد همراه نیست، ممکن است نشانه سرطان کلیه یا مثانه باشد، بنابراین به پزشک مراجعه کنید.


5. خس خس کردن سینه Wheezing

مشکلات تنفسی باید بلافاصله درمان شوند. اگر در هنگام نفس کشیدن خس خس می کنید و یا صدای سوت می شنوید، به پزشک مراجعه کنید.

دکتر آگاروال می گوید: "مشکلات تنفسی اگر سریعا مورد بررسی و درمان قرار نگیرد، فاجعه آمیز خواهد بود." این علائم ممکن است مربوط به آسم باشند، یا به نوعی بیماری ریوی یا حساسیت شدید یا ممکن است قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باعث بروز این علائم شوند. پزشک می تواند علت و چگونگی درمان آن را تشخیص دهد. اگر دچار آسم آلرژیک allergic asthma باشید، متخصص آلرژی یا متخصص ریه برنامه ای برای مدیریت اوضاع و کاهش علائم به شما توصیه خواهد کرد.

ذات الریه pneumonia یا برونشیتbronchitis هم ممکن است باعث بروز خس خس شوند.

آیا سرفه می کنید که با ترشحات زرد یا سبز همراه است؟

آیا دچار تب یا تنگی نفس هم هستید؟

اگر چنین است ممکن است دچار برونشیت باشید که در حال تبدیل شدن به ذات الریه می باشد. تیتلبام می گوید " زمان مراجعه به پزشک است."

*سینه‌پهلو یا ذات‌الریه،‌ که به آن پنومونی Pneumonia: وضعیت التهابی ریه است که عمدتاً کیسه‌های میکروسکوپی هوا موسوم به آلوئول‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری معمولاً در اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری و گاهی نیز در اثر سایر میکروارگانیسمها، برخی داروها و شرایط دیگر مانند بیماری خودایمنی رخ می‌دهد.

* برونشیت یا نایژه‌آماس bronchitis: به التهاب نایژه‌ها در شش گفته می‌شود.این عارضه در اثر تورم نای یا نایژک‌ها بروز می‌کند و به علت عفونت توسط باکتری‌ها و ویروس‌ها یا در اثر تحریکاتی مانند هوای آلوده و سیگار کشیدن ایجاد می‌شود.


6. افکار خودکشی

اگر احساس یاس و درماندگی می کنید یا  فکر می کنید دلیلی برای ادامه زندگی ندارید، درخواست کمک کنید. صحبت با یک فرد متخصص به شما کمک می کند بحران را پشت سر بگذارید.

به اورژانس یا یک کلینیک روان درمانی مراجعه کنید. یک پزشک یا متخصص بهداشت روان با شما صحبت خواهد کرد، امنیت شما را حفظ کرده و به شما کمک می کند این زمان سخت را سپری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha