شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 231291

هفته گذشته، درباره انواع کاندوم و نقش آن در پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی صحبت کردیم. این هفته به روش‌های صحیح نگهداری و استفاده از آن می‌پردازیم. هنگام در آوردن کاندوم از پوشش آن، باید دقت کرد که پاره نشود.

سلامت نیوز-*دکتر محمد‌رضا صفری‌نژاد: هفته گذشته، درباره انواع کاندوم و نقش آن در پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی صحبت کردیم. این هفته به روش‌های صحیح نگهداری و استفاده از آن می‌پردازیم. هنگام در آوردن کاندوم از پوشش آن، باید دقت کرد که پاره نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین، قبل از استفاده از کاندوم نیز باید هوای آن را با فشردن آرام کاندوم خارج کرد. نکته مهم این است که قبل از شروع هر نوع تماس جنسی مشکوک، باید کاندوم پوشیده شود.

اگر کاندوم دارای نوک جمع‌کننده مایع منی نباشد، نباید دو سانتی‌متر انتهای آن را پوشید و لازم است آزاد گذاشت تا مایع منی در آن جمع شود. برای هر بار رابطه جنسی جدید باید کاندوم جدید استفاده شود و اگر همراه کاندوم مواد مرطوب کننده مورد استفاده قرار بگیرد، باید از نوع محلول در آب باشد. مواد مرطوب‌کننده روغنی مثل وازلین و لوسیون‌ها سبب پاره‌شدن کاندوم می‌شود. بعضی داروهای واژینال نیز سبب کاهش استحکام کاندوم خواهد شد.

پیش‌تر تصور می‌شد، کاندوم‌های آغشته به مواد کشنده اسپرم، خطر انتقال بیماری‌های مقاربتی را کاهش می‌دهند، اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد، استفاده مکرر از کاندوم‌های آغشته به مواد کشنده اسپرم، نه تنها خطر بیماری‌های آمیزشی را کم نمی‌کند، بلکه به علت تحریک واژن و آلت تناسلی، میزان انتقال ویروس اچ‌آی‌وی و متعاقبا انتقال ایدز و سایر بیماری‌های آمیزشی را افزایش می‌دهد؛ هرچند این مواد اسپرم‌کش از احتمال بارداری ناخواسته می‌کاهد.

یکی از علل پاره شدن کاندوم این است که تاریخ انقضای کاندوم گذشته باشد. بعلاوه گرما سبب کاهش استحکام کاندوم‌های از جنس لاتکس می‌شود. بنابراین نباید آن را در مکان‌های گرم نگه داشت.

در صورت لزوم باید به مقدار کافی از مواد مرطوب‌کننده استفاده کرد و گرنه کاندوم در معرض پاره شدن خواهد بود.

مواد مرطوب‌کننده حاوی روغن مثل وازلین،‌ روغن بچه و روغن گیاهی نباید با کاندوم‌های از جنس لاتکس مورد استفاده قرار بگیرد. چرا؟ کاندوم‌های لاتکس با جلوگیری از عبور میکروارگانیسم‌ها از بدن شریک جنسی به بدن مرد از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های آمیزشی جلوگیری می‌کند. البته کاندوم‌های از جنس پلی‌یورتان در جلوگیری از بیماری‌های آمیزشی مؤثر هستند، ولی نه به اندازه کاندوم‌های از جنس لاتکس. استفاده از کاندوم‌های پلی یورتان تنها به افرادی توصیه می‌شود که به لاتکس حساسیت دارند.

در مورد کاندوم زنانه باید بدانیم این نوع کاندوم، گردن رحم را می‌پوشاند و در بیرون تا اندازه‌ای دستگاه تناسلی را نیز پوشش می‌دهد و به این ترتیب از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می‌کند.

پس از هر بار رابطه جنسی، کاندوم باید دورانداخته و در صورت لزوم از کاندوم جدید استفاده شود. کاندوم زنانه 75 درصد از حاملگی جلوگیری می‌کند، ولی میزان جلوگیری آن از بیماری‌های آمیزشی به اندازه کاندوم مردانه نیست.

نکته بسیار مهم این که هیچ‌وقت نباید کاندوم زنانه همراه با کاندوم مردانه استفاده شود. در عین حال، بر خلاف بسیاری از تبلیغات هیچ نوع کاندومی وجود ندارد که سبب افزایش قدرت جنسی و درمان اختلال جنسی مثل اختلال نعوظ شود.

هیچ نوع کاندومی هم وجود ندارد که سبب برانگیختگی جنسی شود و افزایش رضایتمندی جنسی در زوجین را به همراه داشته باشد.

نکته آخر این که کیفیت کاندوم مربوط به جنس و تاریخ انقضای آن است، نه رنگ و بو یا کشور سازنده.

*جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha