کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی در زمینه کودک در مراکز بهزیستی در تشریح آموزش های پیشگیری از سوء استفاده جنسی کودکان گفت: نقش والدین و خانواده در پیشگیری از کودک آزاری جنسی، بسیار حائز اهمیت است.

آنچه والدین برای پیشگیری از کودک آزاری جنسی باید بدانند

سلامت نیوز:  کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی در زمینه کودک در مراکز بهزیستی در تشریح آموزش های پیشگیری از سوء استفاده جنسی کودکان گفت: نقش والدین و خانواده در پیشگیری از کودک آزاری جنسی، بسیار حائز اهمیت است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،فاطمه جنگروی  افزود: مقوله تربیت جنسی و سلامت جنسی کودکان و اینکه کودکان بخش های خصوصی بدن خود را بشناسند ، بسیار مهم است.


وی ادامه داد: والدین باید به کودکان آموزش دهند که اگر تهدید شود یا کسی به او توصیه کرد که درباره موضوعی با کسی صحبت نکند و نباید آن را به هیچکس بگوید حتما آن را به والدین اطلاع دهند؛ کودک باید بداند که رازآلود کردن قضیه ای، اتفاقا علامت آن است که باید قضیه را به والدین یا مربی خود بگوید.


وی خاطرنشان کرد: هرچند این آموزش ها مهم است اما ممکن است کودکی این آموزش ها را نیز دریافت کند اما هنگامیکه کودک آزاری اتفاق می افتد ، در آن لحظه نتواند از خودش دفاع کند چون هیچگاه حتی نتوانسته به مادرش بگوید که بطورمثال مامان من این غذا را دوست ندارم یا گرمم هست و نمی خواهم این را بپوشم ؛ چون کودک همواره بزرگتر برای او تصمیم گرفته ، در آن لحظه نیز احساساتش دچار شک می شود که آیا من اکنون درست تشخیص داده ام ، چون همیشه احساساتش زیر سئوال رفته است.


کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی در زمینه کودک در مراکز بهزیستی گفت: آزادی دادن به کودکان در بیان احساسات می تواند اعتماد به نفس کودکان را افزایش دهد تا هنگامیکه کودک تشخیص داد لمس فردی، اشتباه است بتواند به حسش اعتماد کند و به آن آدم ، نه بگوید. تنها آموزش کافی نیست، اعتماد به نفس کودکان و امکان بیان احساسات نیز بسیار مهم است.


جنگروی افزود: در مقوله سلامت جنسی گفته می شود که باید به کودکان آموزش داده شود که در مورد حواس لامسه ، بینایی و شنوایی حرف بزنند. اگر بتواند حواس خود را تقویت کند، حس های عاطفی و هیجانی خود را نیز می تواند بیان کند و بنابراین می تواند به چیزی که از محیط دریافت می کند، اعتماد کند و می تواند لمس بد را تشخیص دهد و اعتراض کند.
وی تصریح کرد: متاسفانه گاهی خانواده در این موضوع نیز مقصر است یعنی برخی خانواده ها حتی موارد کودک آزاری را می بینند و از آن چشم پوشی می کنند و بطورمثال می گویند فامیل درجه یک است، چکار کنم که در این موارد باید با خانواده کار شود.

**نوع برخورد والدین هنگام رخ دادن موارد کودک آزاری
کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی در زمینه کودک در مراکز بهزیستی گفت: کودک آزاری ، یک تروما و صدمه شدید است و بطورقطع کسی که مورد کودک آزاری قرار می گیرد، باید درمان شود و روش های مختلفی از جمله درمان های رفتارشناختی برای آن وجود دارد .
جنگروی افزود: رویکردهای متفاوتی در درمان است. برخی درمان ها، کودک محور و از طریق بازی درمانی است. در این روش محدودیت های حداقلی به کودک با پذیرش احساس کودک، اعمال می شود.


وی تاکید کرد: در درمان کودک آزاری از جمله کودک آزاری جنسی ، نقش خانواده و اولین برخوردهای والدین ، خیلی مهم است. بطورمثال در صدای مشاور برخی والدین در مورد کودک آزاری ها ، اطلاع می دهند و از این والدین می پرسیم اولین برخورد شما با کودک چه بوده است و بطورمثال آنها می گویند به کودکم گفتم مگر به تو نگفته بودم این موقع ظهر بیرون نرو.خب رفتی و این اتفاق برایت افتاد ؛ اینگونه برخوردها آسیب زننده و صدمه زا است .


وی افزود: درست است که آزاری که اتفاق افتاده ، حریم کودک را بهم زده و خیلی صدمه زننده است اما اگر مداخله خانواده به این صورت باشد که چه خوب شد بهم گفتی، شجاعت به خرج دادی به من گفتی، پس اینطوری شد، احتمالا خیلی ترسیدی و با هم گفت و گو کنند و به کودک این اطمینان را بدهند که در کنارشان هستند و می توانند با هم این قضیه را کم کم حل کنیم و به تدریج به سمت درمان بروند، بسیار موثر خواهد بود.


کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی در زمینه کودک در مراکز بهزیستی اضافه کرد: همدلی اولیه، در آغوش گرفتن کودک، اطمینان بخشی به اینکه ما می توانیم راه حل پیدا کنیم و پذیرابودن احساسات کودک می تواند درد را تا حد زیادی التیام دهد اما کودک، مداخله درمانی نیز باید دریافت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha