شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 231298

کدو حلوایی در عین کالری پایین، سرشار از ویتامین‌ها و موادمعدنی است و خواص تغذیه‌ای فراوانی را برای بدن به‌ همراه دارد.

خواص کدو حلوایی

سلامت نیوز: کدو حلوایی در عین کالری پایین، سرشار از ویتامین‌ها و موادمعدنی است و خواص تغذیه‌ای فراوانی را برای بدن به‌ همراه دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، برخی از شاخص‌ترین این خواص عبارتند از:

تنظیم فشار خون

کدوحلوایی به‌علت برخورداری از فیبر، پتاسیم و ویتامین C برای قلب مفید است. طبق نتایج مطالعات اخیر، در درمان فشارخون بالا علاوه ‌بر کاهش مصرف سدیم باید به مصرف مقادیر کافی پتاسیم نیز توجه شود. افزایش مصرف پتاسیم همچنین با کاهش احتمال سکته در ارتباط است و موجب محافظت از بدن در برابر تحلیل توده‌های عضلانی و حفظ تراکم معدنی استخوان‌ها می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی

تخم و گوشت کدوحلوایی سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن است. این مواد مغذی نقش بسزایی در تقویت سیستم ایمنی ایفا می‌کنند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

مطالعات نشان داده است مصرف مواد غذایی حاوی بتاکاروتن بالا موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌شود. شواهد از این قرار است که رابطه معکوسی بین افزایش غلظت لیکوپن (نوعی بتاکاروتن) با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در سالخوردگان وجود دارد. پژوهشگران همچنین ضمن بررسی جمعی از ژاپنی‌ها دریافتند مصرف بتاکاروتن می‌تواند از پیشرفت سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) جلوگیری کند.

‌بعلاوه، کدوحلوایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن موجود در این ماده‌غذایی در تأمین سلامت چشم و پیشگیری از آسیب‌های انحطاطی به چشم مؤثر است. در نتایج‌ پژوهشی که روی جمعیتی از زنان آفریقایی ـ ‌آمریکایی انجام گرفت، نشان داده شد مصرف سه یا بیش از سه وعده میوه در طول روز می‌تواند به ‌‌کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) کمک کند و حتی از سرعت پیشرفت این بیماری بکاهد.

تأمین فیبر

کدوحلوایی ازجمله منابع غذایی غنی از فیبر به‌شمار می‌رود. توصیه شده است روزانه 25 تا 30 گرم فیبر مصرف کنید. مصرف کافی فیبر علاوه‌بر کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون موجب تقویت گوارش و تنظیم حرکات روده‌ای می‌شود.

مبارزه با دیابت

کدوحلوایی در کنترل دیابت مؤثر است. ترکیبات گیاهی موجود در تخم و گوشت کدوحلوایی به جذب گلوکز از بافت‌ها و روده‌ها و نیز تنظیم میزان گلوکز کبد کمک می‌کند. همچنین در پاره‌ای از مطالعات نشان داده شده است کدوحلوایی در مواردی موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود. از این‌رو، پژوهشگران در تلاشند از ترکیبات طبیعی موجود در این ماده‌ غذایی در ساخت داروهای ضددیابت استفاده کنند. با این‌ حال، اثبات تأثیر کدوحلوایی در پیشگیری از بیماری دیابت هنوز نیازمند انجام مطالعات بیشتری است.

منبع: medicalnewstoday

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha