کانکس برای اسکان چندماهه و همچنین پرداخت وام برای بازسازی خانه، یکی از اصلی‌ترین خواسته مردم زلزله‌زده است.

مردم زلزله زده کرمانشاه چه درخواستی از رییس جمهور دارند؟

سلامت نیوز:کانکس برای اسکان چندماهه و همچنین پرداخت وام برای بازسازی خانه، یکی از اصلی‌ترین خواسته مردم زلزله‌زده است.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: غبار زلزله همچنان بر چهره چادرهای سفید غرب ایران نشسته‌ و مشکلات ناشی از لرزش چندثانیه‌ای زمین، در پانزدهمین روز پس از زمین‌لرزه کرمانشاه، رنگ دیگری به خود گرفته‌اند. حالا مشکلات و نیازهای مردم از مرحله اضطرار گذشته و خواسته اصلی آنها اسکان در کانکس و آرزوی بازگشت سریع‌تر به خانه‌های خود است؛ خواسته‌ای که معاون اول رئیس‌جمهوری را برای بار دوم در دو هفته گذشته، به غرب ایران کشانده تا با شنیدن درددل‌های مردم ساکن در چادر، روند اسکان موقت و برنامه‌ریزی‌ها برای بازسازی خانه‌های ویران‌شده را از نزدیک بررسی و ارزیابی کند.

«اسحاق جهانگیری» سفر دیروز خود را از دورافتاده‌ترین منطقه استان کرمانشاه، یعنی شهر ازگله آغاز کرد؛ شهری که مرکز این زمین‌لرزه بود و در روزهای گذشته انتقاداتی نسبت به روند امدادرسانی در این بخش مطرح شده بود. جهانگیری همراه یک تیم، در مسجد شهر ازگله، حرف‌های مردم را شنید و درباره حضور دولت در کنار مردم سخن گفت. در این سفر همچنین جلسه شورای اداری استان کرمانشاه به ریاست جهانگیری تشکیل شد.

وضع زندگی مردم بهتر از قبل خواهد شد

 
حیاط کوچک مسجد شهر مرزی «ازگله» و بلندگوی کم‌توان آن، دیروز حامل پیام همراهی تمام ‌و کمال دولت به مردم زلزله‌زده کرمانشاه بود. درحالی‌ که «محمدباقر نوبخت»، سخنگوی دولت در گوشه‌ای از این محوطه، خواسته‌های مردم را می‌شنید، امام جمعه ازگله در کنار جهانگیری و خطاب به او، از ایران‌دوستی مردم این شهر سخن می‌گفت و خواهان پرداخت وام بلاعوض به مردم برای بازسازی خانه‌های خود بود. پس از توضیحات امام جمعه این شهر، معاون ‌اول رئیس‌جمهوری برای لحظاتی با مردم حاضر در مسجد سخن گفت. جهانگیری که برای ارزیابی روند امدادرسانی و بررسی خواسته‌ها و مشکلات زلزله‌زدگان برای دومین‌بار طی دوهفته گذشته به کرمانشاه سفر کرده بود، سخن خود را با اعلام همدردی تمام مردم ایران با زلزله‌زدگان آغاز کرد. او خطاب به مردم گفت: «دولت تمام تلاش خود را به‌ کار خواهد بست تا آثار زلزله را از زندگی مردم برطرف کرده و مشکلات آنها را کاهش دهد و در این مسیر تا آخرین لحظه در کنار شما خواهیم بود.» او در ادامه به تلاش مسئولان برای برطرف‌کردن آثار زلزله از زندگی مردم اشاره کرد: «امروز با حضور تعداد زیادی از اعضای دولت به این سفر آمده‌ام تا از روند کارها مطلع شده و در جریان مسائل قرار گیریم.

همه مردم ایران خود را با مردم استان کرمانشاه همدرد می‌دانند و پس از حضور مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری در مناطق زلزله‌زده، دستورات لازم صادر شد تا آثار زلزله از زندگی مردم برطرف شود.» اشاره معاون ‌اول رئیس‌جمهوری به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای احداث کانکس و چادرهای اسکان هم بخش دیگری از موارد مطرح‌شده در جمع مردم ازگله بود: «اسکان موقت که هم‌اکنون در دستور کار قرار دارد، ما در تلاش هستیم تا سرپناهی مطمئن برای مردم فراهم کنیم و قراردادهایی با دستگاه‌های مرتبط منعقد شده و کارها با سرعت در دست انجام است.» جهانگیری همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی انجام‌شده برای اعطای وام قرض‌الحسنه به مردم آسیب‌دیده در زلزله، گفت: «این تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه و بدون سود است و دوره بازپرداخت آن بسیار طولانی است، به‌گونه‌ای که هیچ‌گونه فشاری بر مردم وارد نشود.» این موضوع که روند بازسازی به‌گونه‌ای باشد که زندگی مردم حالتی بهتر از شرایط قبل از زلزله پیدا کند، در روزهای گذشته و از زبان مقامات مختلفی مطرح شده که معاون اول رئیس‌جمهوری هم در سخنان دیروز خود به آن اشاره کرد: «به صورت جدی در تلاش هستیم تا امور زندگی مردم را به وضع پیش از زلزله بازگردانیم و کشاورزی، تولید، صنعت و دامداری مردم که در جریان زلزله دچار مشکل شده، دوباره احیا شود و همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، تلاش خواهیم کرد که وضع زندگی مردم از قبل از زلزله، بهتر شود.»

اما یکی از مواردی که مدام در صحبت‌های مردم و همچنین امام جمعه شهر ازگله مطرح شد، نگرانی از بازپرداخت وام‌هایی بود که قرار است برای بازسازی در اختیار مردم قرار بگیرد. جهانگیری پس از شنیدن این خواسته‌ مردم، خطاب به آنها گفت: «شما الان به فکر بازگرداندن وام نباشید، دولت در کنار شماست. در مرحله اول آنچه مهم است، در اختیار قراردادن وام بدون هیچ سودی است. مسأله مهم دیگر اداره عادی زندگی شماست. باید وارد مرحله‌ای شویم که تمام زندگی شما ازجمله کشاورزی، دامداری و... وارد شرایط عادی خود شود.»


درد‌‌دل‌های مردم زلزله‌زده با معاون اول


جهانگیری پس از سخنرانی در مسجد ازگله، به سمت چادرهای اسکان موقت مردم رفت و با حضور در چادرها، جویای مشکلات و وضع کنونی زندگی آنها شد. او سپس به سمت سرپل‌ ذهاب که آسیب فراوانی در این زلزله‌ دیده، حرکت کرد و با هیأتی که او را همراهی کرده، بازدیدی از محله فولادی این شهر داشت. مردم حاضر در این محله هم در گفت‌و‌گوی مستقیم با جهانگیری از مشکلات خود گفتند؛ مشکلاتی که به کمبود چادر و همچنین درخواست کانکس اختصاص داشت. جهانگیری پس از شنیدن سخنان این شهروندان، از فرماندار و دیگر مقامات محلی خواست که هرکسی چادر دریافت نکرده یا مشکلی در این زمینه دارد، به‌ زودی صاحب چادر شود. او درباره دیگر مشکلات مردم که به کانکس و دریافت وام هم برمی‌گشت هم، از برنامه‌های دولت برای تهیه کانکس و همچنین پرداخت وام برای بازسازی منازل سخن گفت. معاون اول رئیس‌جمهوری به روستای زلزله‌زده ناوفره در سرپل ذهاب هم سری زد و این وعده را به آنها داد که در اسرع‌وقت در خانه‌هایشان ساکن می‌شوند. او گفت که دولت تلاش دارد تا در کوتاه‌ترین زمان شرایط و وضع مردم را به حالت عادی برگرداند و مردم زلزله‌زده بتوانند در خانه‌های بازسازی‌شده خود ساکن شوند و فرزندانشان نیز به مدرسه رفته و کار، کشاورزی و تولیدات آنان نیز احیا شود. او گفت: «تلاش‌ها برای کمک و اسکان مردم در مناطق زلزله‌زده بیشتر می‌شود.»


 فرماندار ثلاث‌باباجانی: روزانه ۳۲هزار لیتر نفت بین مردم تقسیم می‌شود


در حاشیه این سفر، فرماندار ثلاث‌باباجانی هم از وضع کنونی این منطقه زلزله‌زده و نیازهای کنونی مردم می‌گوید. «علی‌اکبر اکبری» در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعزامی «شهروند» با اشاره به اسکان موقت زلزله‌زدگان، درباره سفر معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: «آقای جهانگیری پیش از این هم بازدیدی داشت و انتظار این است که در این سفر، موارد قبلی را پیگیری کنند و به‌عنوان نیروی تاثیرگذار دولت، برنامه‌ریزی برای تأمین هزینه‌های اسکان و همچنین بازسازی مسکن را انجام دهد.» او درباره شرایط کنونی منطقه ثلاث‌باباجانی هم توضیح‌هایی داد: «درحال ‌حاضر اسکان اولیه صورت گرفته و از روز یکشنبه ارزاق یک‌ماهه هلال‌احمر را بین مردم تقسیم کردیم؛ این ارزاق شامل برنج، کنسرو، نخود، لوبیا و روغن برای یک‌ماه توزیع شد. وسایل گرمایشی توزیع‌ شده و نفت هم به صورت رایگان در حوزه شهرستان توزیع می‌شود؛ قبلا روزی ۲۷هزار لیتر و الان ۳۲هزار لیتر نفت بین مردم شهرستان توزیع می‌شود.» فرماندار شهرستان ثلاث‌باباجانی درباره اصلی‌ترین نیاز کنونی مردم هم گفت: «اصلی‌ترین نیاز با توجه به این سرما، همان کانکس است که تدابیری برای آن اندیشیده شده است. وزیر راه‌وشهرسازی این‌جا آمدند و قرار شد بخش دولتی و قرارگاه خاتم کانکس بسازد و بنیاد مسکن هم هزینه آن را پرداخت کند. درحال حاضر ما تا عصر روز یکشنبه، ۴۷کانکس براساس اولویت توزیع کردیم. اولویت با خانواده جانباختگان و کسانی که مریض دارند.»


فرماندار ثلاث‌باباجانی در پاسخ به این سوال که وضع مدارس این منطقه به چه صورت است و قرار است در روستاها چه تصمیمی اندیشیده شود هم، توضیح‌هایی داد: «مدارس از شنبه همین هفته فعال شدند، اما بعضی مدارس که‌ درصد تخریبی بالا دارند، باید صاحب کانکس شوند. مثلا برای ازگله ۶ کانکس فرستاده شد که قرار است به‌عنوان مدرسه استفاده شوند. برای بخش مرکزی هم کانکس‌هایی ارسال شده که آمار دقیق آنها مشخص نیست. چندین مدرسه هم که در اختیار نیروهای انتظامی و امدادی بود، قرار شد از امروز تحویل آموزش و ‌پرورش داده شوند.»اکبری درباره انتظار مقامات محلی از معاون اول رئیس‌جمهوری و سفر کنونی‌اش هم حرف‌هایی زد: «قطعا حضور مقامات عالیرتبه از لحاظ روحی و روانی برای مرد آسیب‌دیده بسیار مثبت است. علاوه ‌براین، درباره اجرایی‌کردن مصوبات سفر رئیس‌جمهوری و وزرا، درخواست داریم که آقای جهانگیری به‌عنوان متخصص اقتصادی دولت این مصوبات را اجرایی کنند. امیدواریم در بحث بازسازی مسکن مردم توجه ویژه داشته باشند.»


بخشدار ازگله: براساس برآوردهای اولیه ازگله ۲۰۰ کانکس می‌خواهد


ازگله شهری کوچک و در فاصله ۲۰۰کیلومتری از مرکز استان کرمانشاه است که مقصد اولیه سفر دیروز جهانگیری به مناطق زلزله‌زده بود. این شهر که با جمعیت ‌هزار و ٥٠٠نفری، دست‌کم ۷ کشته در زلزله دوهفته پیش داشت، همچنان شرایط غیرعادی را پشت سر می‌گذارد. «سعید جادریان» بخشدار این شهر دیروز از وضع نسبتا پایدار کنونی این شهر به «شهروند» گفت و در عین حال بر لزوم ساماندهای اسکان مردم تأکید کرد: «درحال حاضر وضع پایدار است، همه اسکان اضطراری گرفتند و مشکل خاصی از این لحاظ نداریم. تلاش می‌کنیم که اسکان موقت را آغاز کنیم و اقداماتی در این زمینه هم انجام شده و تعدادی کانکس وارد شده است.» او درباره تعداد کانکس‌های مورد نیاز ازگله و کارهای انجام‌شده هم گفت: «در سه روز آینده کار شناسایی انجام خواهد شد. برآورد اولیه توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود؛ اولویت با خانواده‌هایی است که فوتی داشتند یا‌ درصد تخریب خانه آنها بالا باشد. در شهر ازگله ۷نفر فوتی داشتیم. برآورد اولیه بنیاد مسکن، حدود ۵۰خانوار در شهر و ۱۲۰ تا ۱۳۰ خانوار در روستاست؛ یعنی درمجموع حدود ۲۰۰ کانکس. این برآورد اولیه است.» جادریان درباره این‌که چه نهادی مسئولیت ساخت را برعهده گرفته هم، گفت: «با تفاهمنامه‌ای که بین بنیاد و قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام شده، ساخت این کانکس‌ها برعهده قرارگاه با هزینه بنیاد مسکن است.»


مردم چه می‌خواهند؟


در سفر دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری، که با همراهی «ولی‌الله سیف» رئیس‌ کل بانک مرکزی، «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت و «محمد باقر نوبخت» سخنگوی دولت انجام شد، مردم تا اندازه‌ای خواسته‌های اصلی خود را مطرح کردند، هرچند که دسترسی مردم زلزله‌زده به مقامات با سختی‌های فراوانی انجام می‌شد. علاوه ‌بر موارد مطرح‌شده در این دیدارها، تعدادی از مردم زلزله‌زده در گفت‌و‌گو با «شهروند» نیازهای دیگری را هم مطرح می‌کنند؛ مواردی مانند صادرنشدن دفترچه ارزاق، پرداخت‌نشدن ارزاق و این‌که برای دریافت ارزاق باید به فرمانداری و در صفی طولانی، مراجعه کرد، درحالی‌ که روزهای اول ارزاق جلوی چادرها به مردم توزیع می‌شد. مردم همچنین می‌گویند که غذای گرمی به دست آنها نمی‌رسد و اگر هم جایی وجود داشته، نحوه توزیع آن بی‌نظم و نیازمند ساعت‌ها ایستادن درصف است. در کنار تمام این موارد، کانکس برای اسکان چندماهه و همچنین پرداخت وام برای بازسازی خانه، یکی از اصلی‌ترین خواسته مردم زلزله‌زده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha