وجود توده لزوما به معنای ابتلا به سرطان نیست، ولی اولین چیزی که به ذهن خطور می کند این است که آیا پیدا شدن این توده ممکن است ناشی از سرطان باشد؟

۵ تصور نادرست درباره توده های پستان  را نادیده بگیرید!

سلامت نیوز:وجود توده لزوما به معنای ابتلا به سرطان نیست، ولی اولین چیزی که به ذهن خطور می کند این است که آیا پیدا شدن این توده ممکن است ناشی از سرطان باشد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،باورهای نادرست درباره توده های پستان نیز وجود دارند که به ۶ مورد از آنها اشاره شده است:

می توان رفتن به نزد به پزشک را به بعد واگذار کرد: هر چه مسن‌ تر باشید، اشتباه بودن این تصمیم بیشتر است. شما همیشه باید برای بررسی توده پستان به پزشک مراجعه کنید. گاهی پزشکان به زنانی که هنوز قاعده می‌ شوند، توصیه می ‌کنند برای یکی دو ماه توده‌ شان را تحت نظر داشته باشند. ممکن است کیست داشته باشید، و اندازه این کیست‌ ها با قاعدگی تغییر می‌کند. چه برای زنان جوان و چه برای زنان مسن گام اول،‌ ارزیابی بوسیله پزشک است. توصیه کارشناسان این است که در عرض یک تا دو روز پس از یافتن توده به پزشک مراجعه کنید. بدترین شیوه برخورد با توده،‌ انکار کردن وجود آن و امید داشتن به برطرف شدن خود به‌ خودی آن است.

توده در زنی که سابقه کیست پستان دارد،‌ نمی ‌تواند سرطانی باشد: این باور درست نیست، هر توده جدیدی که ظاهر می ‌شود،‌ باید به اطلاع پزشک برسد و نباید تنها به این خاطر که توده‌ های قبلی شما کیست یا سایر موارد خوش ‌خیم بوده است تصور کنید توده جدید همانند قبلی ‌ها است.

توده پستان تقریبا همیشه ناشی از سرطان است: زنانی که توده پستان دارند فکر می‌کنند، ‌سرطان دارند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. ممکن است توده پستان یک کیست خوش‌ خیم (یک کیسه پر از مایع که می‌ توان آن را خالی کرد)، یک توده غیرسرطانی مانند فیبروآدنوم، و با شیوع کمتری، یک لخته خون باشد که باعث ایجاد توده شده است. توده به هر علتی که به وجود آمده باشد، مهم است که مورد بررسی قرار گیرد. برای این کار معاینه جسمی، انجام ماموگرافی و گاهی سونوگرافی لازم است.

سرطان پستان همیشه با توده‌ ای قابل لمس همراه است: برخی از اوقات سرطان پیش از آنکه توده ‌ای را لمس کنید، ‌ممکن است در ماموگرافی کشف شود. در واقع اغلب سرطان‌های پستان در ماموگرافی‌ هایی روتین که برای بیماریابی انجام می ‌شوند،‌ پیدا می ‌شوند.

توده سرطانی در لمس با توده خوش‌ خیم متفاوت است: علائم توده‌ های سرطانی و توده‌ های خوش‌خیم یا غیرسرطانی ممکن است شباهت داشته باشد. اغلب زنان فکر می ‌کنند اگر یک توده منفرد و با قوام سخت را لمس کنند که چسبیده است و به اطراف حرکت نمی ‌کند، این توده سرطانی نیست. گرچه ممکن است اینگونه باشد، اما توده سرطانی در مواردی ممکن است در لمس نرم باشد و به بافت زیرین هم نچسبیده و قابل حرکت دادن باشد. از طرف دیگر همیشه نمی‌ توان توده را به درستی لمس کرد. توصیه این است که برای بررسی هر توده ‌ای که متفاوت با بافت پستان لمس می‌شود، به پزشک مراجعه کنید.

یک توده کوچک معمولا جای نگرانی ندارد: سرطان ممکن است در ابتدای ظهورش خیلی کوچک باشد. اندازه توده اصلا شیوه خوبی برای تصمیم گرفتن درباره بررسی پزشکی آن نیست.

منبع:webmd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha