براساس مصوبه دولت و قانون بودجه باید برای ورود به صندوق بیمه همگانی، آزمون ارزیابی وسع انجام شود که متولی آن وزارت رفاه است.

دفترچه بیمه سلامت منوط به بررسی حساب‌های مالی می‌شود؟

سلامت نیوز: براساس مصوبه دولت و قانون بودجه باید برای ورود به صندوق بیمه همگانی، آزمون ارزیابی وسع انجام شود که متولی آن وزارت رفاه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، از زمان آغاز اجرای این برنامه، كسانی كه متمایل به استفاده از صندوق بیمه رایگان هستند، ارزیابی می‌شوند و نتیجه آن به بیمه سلامت منعكس می‌شود. بیمه سلامت نیز براساس آن افراد را بیمه می‌كند. همچنین اگر متقاضی نخواهد ارزیابی وسع برای او انجام شود، می‌تواند با پرداخت حق سرانه، صندوق بیمه ایرانیان را انتخاب كند. دكتر طاهر موهبتی، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره سازمان بیمه سلامت ایران در توضیح آزمون وسع می‌گوید: قانونگذار تأكید كرده است كه باید از فرایند ارزیابی وسع برای توان مالی افراد در بیمه رایگان استفاده شود كه متولی ارزیابی آزمون وسع هم وزارت رفاه است. البته ارزیابی وسع در درجه نخست برای احصای توان مالی است تا اگر دولت می‌خواهد حمایت كند بداند در كدام بخش این كار را باید صورت دهد.

همچنین آیین‌نامه‌ای باید تدوین شود كه البته ظاهرا انجام شده و باید برای دولت ارسال شود و در نهایت اینكه حتما باید در آیین‌نامه تدوین شده قید شود اگر می‌خواهیم ارزیابی وسع انجام شود اجازه دسترسی به‌حساب‌های مالی، بانكی و حتی مالیاتی و از این دست حساب‌های افراد داده شود. ما امیدوار هستیم طی جلساتی كه با سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه داشتیم قبل از پایان سال آزمون وسع برگزار شود.

    استمرار ارائه خدمات تمدید رایگان دفاتر بیمه

آزمون وسع كه قرار است برای بیمه‌شدگان سلامت اجرا شود موجب اعتراض بسیاری از اقشار شد؛ موضوعی كه موهبتی مدیر عامل بیمه سلامت آن را در راستای اهداف طرح تحول اعلام كرد و اجرای آن را مغایر با این طرح نمی‌داند. موهبتی در این‌باره افزود: تأكید می‌كنم فعلا هیچ‌چیز درباره آزمون وسع تصویب نشده است و كماكان در بیمه سلامت طبق روال قبلی 32میلیون نفر در صندوق‌های سازمان‌های بیمه سلامت ارائه خدمات رایگان دریافت می‌كنند. همچنین هیچ‌گونه تغییری در مورد بیمه رایگان اعضای كلیه صندوق‌های بیمه سلامت صورت نگرفته است و كسانی كه برای نخستین بار اقدام به ثبت نام در صندوق بیمه همگانی رایگان می‌كنند، از سوی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، ارزیابی وسع صورت گرفته و نتیجه به این سازمان منعكس می‌شود سپس این سازمان براساس نتایج فوق افراد را بیمه می‌كند. همچنین اگر متقاضی نخواهد ارزیابی وسع برای او انجام شود، می‌تواند با پرداخت حق سرانه، صندوق بیمه ایرانیان را انتخاب كند كه 50درصد حق بیمه را نیز دولت پرداخت می‌كند.

طبق گفته معاون سازمان بیمه سلامت، در مصوبه هیأت وزیران مقرر شد هر فردی كه در قالب بیمه سلامت همگانی از 3 سال گذشته تحت پوشش قرار گرفته بود از این پس در پرداخت حق بیمه‌اش مشاركت كند. كاظم میكائیلی، سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت كار و رفاه اجتماعی هم در اظهارنظری مشابه اعلام كرد كه با انجام آزمون وسع و براساس پایگاه داده‌هایی كه در اختیار وزارت رفاه است، بیمه رایگان نزدیك به 1/5 میلیون نفر قطع شود.

پرداخت حق بیمه توسط صاحبان بیمه سلامت همگانی براساس آزمون وسع و پس از بررسی وضعیت مالی افراد از نیمه دوم سال 96 انجام خواهد شد. كاظم میكائیلی ادامه داد: بر این اساس افراد یا از پرداخت حق بیمه معاف می‌شوند یا بر مبنای وسعی كه دارند از یك تا 100درصد حق بیمه را پرداخت می‌كنند.

وی درباره اینكه آزمون وسع براساس چه ملاك‌هایی انجام می‌شود؟ افزود: براساس فرمول‌های ریاضی و اقتصادی و با همكاری دستگاه‌های مختلف و همچنین براساس داده‌های مركز آمار ایران و سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌گیرد. علاوه بر این، وزارت رفاه با توجه به تجربه‌ای كه در حوزه شناسایی افراد برخوردار در حوزه یارانه‌ها دارد و در اختیار داشتن پایگاه داده‌ای از افراد نیازمند، در این زمینه تصمیم‌گیری می‌كند. این امر شامل موارد مختلفی ازجمله دارایی‌های ملكی افراد، حقوق دریافتی، خودرو و سفرهای خارجی یا وام‌های دریافتی می‌شود كه با ضرایبی به وسع فرد تبدیل خواهد شد.

وی درباره رقم حق بیمه كه باید بیمه‌شدگان پرداخت كنند، اظهار كرد: آیین‌نامه آزمون وسع به دولت ارسال شده و در حال طی مراحل قانونی و بررسی در كمیسیون‌های مختلف است تا در نهایت مصوب و ابلاغ شود. بر این اساس درصورتی كه فردی براساس آزمون وسع به پرداخت 100 درصد حق بیمه موظف شود، باید به ازای یك سال دریافت دفترچه حدود 400هزار تومان حق بیمه پرداخت كند. در آزمون وسع ممكن است بیمه‌شده‌ای از پرداخت حق بیمه معاف شود یا از 15تا 100درصد حق بیمه‌اش را بپردازد كه حداكثر رقم مشخص‌شده شامل تعداد خیلی كمی از افراد می‌شود. میكائیلی افزود: سامانه برخطی در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دارد كه با واردكردن كدملی افراد در زمان تمدید دفترچه بیمه همگانی، وسع فرد و میزان حق بیمه اعلام می‌شود.

    آیین نامه آزمون وسع به سازمان برنامه داده شده است

دكتر احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی به همشهری گفت: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی آیین‌نامه پیشنهادی برای برگزاری آزمون وسع را به سازمان برنامه داده و روش‌های برگزاری آزمون در آن مشخص شده است. هم‌اكنون این آیین‌نامه در سازمان برنامه و بودجه است و هنوز برای دولت ارسال نشده است. تا زمانی كه آیین‌نامه به دولت ارسال نشود ما هیچ اقدامی برای گرفتن هزینه از مردم انجام نخواهیم داد و تا‌كنون هیچ اطلاعاتی را به‌طور رسمی به سازمان بیمه سلامت نداده‌ایم تا براساس آن از مردم هزینه‌ای دریافت شود. هم‌اكنون ما منتظر تصویب آیین‌نامه آزمون وسع در دولت هستیم و تمام وظایف خود را تا به این لحظه انجام داده‌ایم.

    آزمون وسع چیست؟

سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف است در مورد كسانی كه باید برای آنها حق بیمه پرداخت كند، آزمون وسع انجام بدهد و با توجه به پایگاه داده‌ای وزارت رفاه، میزان توانایی مشاركت افراد در پرداخت حق بیمه را مشخص كند تا براساس آن برای افراد دفترچه صادر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha