به این آمار دقت كنید: «ایران در رده هفتادوهفتم چاقی دنیا قرار دارد»، «نزدیك به 50درصد مردم اضافه‌ وزن دارند»، «96درصد از زنان و 83 درصد از مردان كمبود فعالیت فیزیكی دارند»، «دلیل اصلی چاقی و اضافه وزن ایرانی‌ها كم تحركی است.» و در نهایت اینكه گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نشان می‌دهد كه بیش از 20 درصد از كودكان ایرانی دچار اضافه وزن هستند.

چاقی دانش‌آموزان ایرانی با كمبود 3 هزار و 700 معلم ورزش

سلامت نیوز:به این آمار دقت كنید: «ایران در رده هفتادوهفتم چاقی دنیا قرار دارد»، «نزدیك به 50درصد مردم اضافه‌ وزن دارند»، «96درصد از زنان و 83 درصد از مردان كمبود فعالیت فیزیكی دارند»، «دلیل اصلی چاقی و اضافه وزن ایرانی‌ها كم تحركی است.» و در نهایت اینكه گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نشان می‌دهد كه بیش از 20 درصد از كودكان ایرانی دچار اضافه وزن هستند.

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: از یك‌سو وزارت بهداشت بر نقش مؤثر ورزش و فعالیت بدنی در پیشگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر تأكید می‌كند و از سوی دیگر این آموزش‌و‌پرورش است كه بر فقدان چشمگیر معلمان تربیت بدنی در مدارس كشور تأكید دارد؛ كمبود 3 هزار و 700 نفری كه طبق گفته معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش‌و‌پرورش از سال گذشته آغاز شده و كماكان ادامه دارد. 

 

تأمین كمیتی معلم در بدنه آموزش‌و‌پرورش تنها یكی از معضلات موجود و نقایص جاری در بحث پویایی و فعالیت ورزشی دانش‌آموزان در مدارس است و آنچه سهم بسزایی در كم‌تحركی ایرانی‌ها از همان شروع دارد، كیفیت فعالیت دانش‌آموزان در زنگ‌های ورزش بوده كه خود تدابیر جدی می‌طلبد. حال آنكه یكی از ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین تربیت زیستی و بدنی دانش‌آموزان است كه سیستم آموزش‌و‌پرورش كشور و مدارس را ملزم به سیاستگذاری در این جهت می‌كند، اما در جواب به جای نو‌آوری و پویایی آنچه دیده می‌شود، آماری بوده كه نشان می‌دهد نه‌تنها تحولی در امر ورزش دانش‌آموزی صورت نمی‌گیرد، بلكه همچنان در اصول اولیه و بدیهیاتی چون تأمین نیروی انسانی هم مشكل وجود دارد!
   
كمبود معلم ورزش هزینه‌تراشی می‌كند
آنچه قابل اهمیت بوده این است كه بی‌توجهی و بی‌اهمیتی به ورزش دانش‌آموزی در آینده نه‌چندان دور علاوه بر آنكه به لحاظ سلامت هزینه‌های زیادی به وزارت بهداشت و درمان وارد می‌كند، بلكه خانواده‌ها را نیز متحمل هزینه زیاد می‌كند؛ چراكه عدم آموزش صحیح و الزام یك دانش‌آموز به ورزش باعث ایجاد آسیب جسمی و روحی می‌شود. یكی از پیامد‌های این كم‌تحركی، چاقی و اضافه وزن است كه در پی آن شیوع بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، افزایش ریسك سكته قلب در میان افراد دارای اضافه‌وزن افزایش خواهد یافت. در همین راستا وزیر بهداشت در روزهای پایانی سال گذشته در مراسم رونمایی از اطلس بیماری‌های شایع كشور از كم‌تحركی 90درصد ایرانی‌ها سخن گفت و هشدار داد كه 29/7 درصد زنان و 15/29 درصد مردان ایران در معرض شیوع چاقی هستند و نزدیك به 50درصد مردم اضافه‌وزن دارند. 
وزیر بهداشت گفته است طبق بررسی‌های جهانی، ایران در رده هفتادوهفتم چاقی دنیا قرار دارد. در رده‌بندی‌ای كه چندی پیش توسط فوربس منتشر شد، یك‌سوم ایرانی‌ها چاق تشخیص داده شده و 53درصد افراد نیز دارای اضافه وزن تخمین‌زده شده‌اند. همچنین 24درصد از مردم ساكن در مناطق شهری و 19درصد از مردم ساكن در مناطق روستایی دچار چاقی هستند. همچنین بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط وبدا، 96درصد از زنان و 83درصد از مردان كمبود فعالیت فیزیكی دارند. 92درصد از مردم در مناطق شهری و 82درصد از مناطق روستایی كمبود فعالیت فیزیكی دارند. 
  
تأكید وزارتین بهداشت و آموزش!

جالب این است كه از یك‌سو وزارت بهداشت بر نقش مؤثر ورزش و فعالیت بدنی در پیشگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر تأكید می‌كنند و رسانه‌ها را ملزم به تبلیغ به این در این زمینه معرفی می‌كنند و از سوی دیگر آموزش‌و‌پرورش بر فقدان چشمگیر مربیان آموزش تربیت بدنی كه نسبت به سال قبل افزایش بیشتری هم یافته است، تأكید دارد. طبق گفته مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش‌و‌پرورش كمبود دبیر تربیت بدنی از جمله مشكلات آموزش‌و‌پرورش به ویژه از سال گذشته بوده كه از اضافه شدن دو ساعت درس تربیت‌بدنی برای دوره پیش دانشگاهی و یك ساعت درس تربیت بدنی به پایه یازدهم ناشی شده و بر همین اساس آموزش‌و‌پرورش با مشكل كمبود 3 هزار و 700 نفری دبیر روبه‌رو شده است. 
به گفته وی هر دانش‌آموزی در دوره تحصیلش ۳۰۲ ساعت در كلاس تربیت بدنی حضور پیدا می‌كند كه رضایت‌بخش نیست و باید فعالیت‌های ورزشی در حوزه دانش‌آموزی گسترش یابد. 
این آمار نشان می‌دهد كه آموزش‌و‌پرورش كشور در فقر ورزشی و سلامت ایرانی‌ها سهم بسزایی دارد، گویی تپل‌سازی، چاقی مزمن و كم‌تحركی ایرانیان از همان كودكی و نوجوانی فصل اول خود را آغاز می‌كند. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha