یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰

تا چند سال پیش بیماران ایدز مجرم بودند، مجرمانی که انگشت اتهام به سمتشان نشانه می‌رفت. آنها حتی جرات ابراز وجود نداشتند و دیگران به محض فهمیدن بیماری‌شان از آنها فرسنگ‌ها فاصله می‌گرفتند، فاصله‌ای دردآور که تنها آنها را به کنج عزلت می‌کشاند، اما به تدریج نگاه‌ها تغییر یافت و شرایط کمی بهتر شد.

رشد بیماری قرن در ایران

سلامت نیوز:مراسم روز جهانی ایدز که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد فرصت مناسبی به مسئولان و کارشناسان داد تا درباره بیماری قرن صحبت کنند و نسبت به وضعیت آن در ایران هشدار بدهند.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: بی شک ایدز یکی از بدترین بیماری‌ها در تاریخ بشری است و دردناک بودن آن زمانی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم به رغم کوشش‌های انجام شده همچنان درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. در ایران علاوه بر این مسائل، مبتلایان به ایدز با یک مساله دیگر هم رو‌به‌رو هستند؛ انگ فرهنگی و اجتماعی به مبتلایان به این بیماری باعث پنهان ماندن بیماری می‌شود. در مراسم روز جهانی ایدز در حالی که وزیر بهداشت عنوان کرد که آمار مبتلایان به ایدز در ایران در حال افزایش است، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: «از حدود ۶۶‌هزار فرد مبتلا به HIV در ایران حدود ۶۰‌درصد افراد از وضعیت خود خبر ندارند.»

تا چند سال پیش بیماران ایدز مجرم بودند، مجرمانی که انگشت اتهام به سمتشان نشانه می‌رفت. آنها حتی جرات ابراز وجود نداشتند و دیگران به محض فهمیدن بیماری‌شان از آنها فرسنگ‌ها فاصله می‌گرفتند، فاصله‌ای دردآور که تنها آنها را به کنج عزلت می‌کشاند، اما به تدریج نگاه‌ها تغییر یافت و شرایط کمی بهتر شد. گرچه هنوز هم مبتلایان به ایدز بیماری‌شان را پنهان می‌کنند، ولی تا حدودی در این راستا فرهنگسازی شده است. با وجود این، باز هم نیاز است که انگ‌ها برداشته شود تا به وضعیت مطلوب برسیم، چرا که بسیاری از افراد بدون آگاهی از بیماری‌شان در زمره مبتلایان ایدز قرار دارند و به دلیل ترس از آبرو برای اطمینان حاصل کردن از مبتلا شدنشان حتی به مراکز درمانی نیز مراجعه نمی‌کنند، در حالی که باید بدانند هویت آنها فاش نخواهد شد.

بنابراین تمامی این موارد نشات‌گرفته از عدم آموزش و اطلاع‌رسانی صحیح است که با سیر صعودی بیماری ایدز در تناقض قرار دارد. از این رو باید در ابتدا از مبتلا شدن افراد به بیماری ایدز پیشگیری کنیم و در گام بعدی به کنترل بیماری مبتلایان بپردازیم تا به این طریق ویروس HIV بدون رعایت نکات بهداشتی به فرد دیگری سرایت نکند. بنابراین می‌طلبد که آموزش و پرورش و رسانه‌ها به فرهنگسازی در این زمینه کمک کنند و به افکار عمومی نشان دهند که ابتلا شدن به ایدز پایان راه نیست و این بیماری قابل کنترل است. پس چه بهتر که با انگ زدایی بیماران ایدز را در مسیر درمان قرار دهیم، چرا که با پیشرفت علم پزشکی دیگر بیماریHIV کشنده نیست. روز گذشته وزیر بهداشت در همایش روز جهانی ایدز گفت که به ‌رغم همه این تلاش‌ها هنوز مشکل جدی است. بیش از ۱۰‌هزار نفر در حال درمان ایدز هستند. ۱۰‌میلیون نفر زیر پوشش خدمات مراقبت سلامت قرار گرفتند، شناسایی بیشتر شد و افراد بیشتر مراجعه کردند. به ما اجازه دادند بیشترسراغ کانون‌های آسیب برویم و حضورمان جدی‌تر شد. به گزارش ایلنا، حسن هاشمی با بیان اینکه آمار ابتلا به ایدز رو به افزایش است، اظهار کرد: حدود ۳۱۶‌هزار زن باردار را مورد مشاوره قرار دادیم و ۲۴۸‌هزار آزمایش انجام شد، ۷۴ خانم باردار مبتلا شناسایی شدند و ۹۷‌درصد نوزادان سالم به دنیا آمدند. محققان برای گام چهارم برای کنترل و نظارت و درمان ایدز در تلاش هستند.

66‌هزار نفر، مبتلا به ایدز

«از حدود 66‌هزار فرد مبتلا به HIV در ایران حدود 60‌درصد افراد از وضعیت خود خبر ندارند.» این اظهارنظر توسط رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شد. به گزارش ایرنا، بنا به گفته پروین افسر کازرونی یکی از عوامل بی اطلاعی مبتلایان به ایدز انگی است که به فرد زده می‌شود و عامل دیگر ضعف آموزش و اطلاع‌رسانی است. به همین علت در برنامه نوین کنترل و درمان ایدز که دو ماه پیش ابلاغ شده است رویکرد آموزشی نیز برای مردم تدوین شده است.

شناسایی ۳۶‌هزار بیمار

همچنین علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت به ایسنا گفت که بر اساس آمارهای ما تا پایان شهریور ۹۶ تخمین زده شده است که ۶۶‌هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند که حدود ۳۶‌هزار و ۵۰۰ نفر تاکنون شناسایی شدند. گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال ۵۲‌درصد افراد مبتلا را تشکیل می‌دهند. از ابتدای شیوع این اپیدمی در کشور نیز تاکنون ۱۰‌هزار مورد فوتی داشتیم.

غیرفعال کردن ویروس HIV در ۹۰‌درصد مبتلایان

از طرف دیگر معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه مشترک بین دفتر مقابله با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور برای کنترل بیماری ایدز در کشور عنوان کرد: قرار است در برنامه استراتژیک پنج‌ساله بعدی که تا سال ۲۰۲۰ میلادی برنامه‌ریزی شده است، اهداف ۹۰، ۹۰، ۹۰ را اجرایی کنیم. به گزارش ایسنا، فرید براتی‌سده، خاطرنشان کرد: این برنامه قرار است ۹۰‌درصد از بیماران مبتلا به ایدز را شناسایی، سپس ۹۰‌درصد از آنان را تحت پوشش و در نهایت نیز کاری کند که بیماری ۹۰‌درصد از افراد تحت پوشش در حدی کنترل شود که با غیر فعال شدن ویروس HIV در آنان، این بیماری به افراد سالم منتقل نشود.

بیماران ایدز منحرف و مجرم نیستند

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران درباره انگ زدایی از مبتلایان به ایدز می گوید: بیماری ایدز با استفاده از سرنگ آلوده و روابط جنسی محافظت نشده منتقل می‌شود. حسن موسوی چلک می‌افزاید: کلیات بحث این است که در جامعه دو عامل اعتیاد و روابط جنسی نامشروع پذیرش نمی‌شود و مورد پسند عموم قرار نمی‌گیرد. او ادامه می‌دهد: اما باید بدانیم که مبتلایان به ایدز هم قربانی ضعف اطلاعات و مهارت‌ها هستند، بنابراین در این حالت نباید آنها را به چشم منحرف و مجرم نگاه کنیم. رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران بیان می‌کند: اعتقاد من این است که باید به مبتلایان ایدز به چشم یک بیمار نگاه کنیم.

آنها نیازمند توجه و حمایت‌های روانی و اجتماعی هستند تا بتوانند به زندگی بازگردند. موسوی چلک اظهار می‌کند: قرار نیست آنها با یک خطا و اشتباه از حقوق شهروندی خود محروم شوند. در این بخش اول باید خودشان باور کنند که می‌توانند این مسیر را طی کنند. نکته دوم که بسیار کلیدی است، حوزه خانواده است. نقش خانواده در بازتوانی روانی و اجتماعی این افراد باید تعریف شود. او اضافه می‌کند: حمایت خانواده کمک می‌کند که فرد مبتلا به ایدز بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند، حتی اگر یکی از زوج‌ها به ایدز مبتلا شد با احتیاط لازم می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند. رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران عنوان می‌کند: جامعه هم باید شرایط را برای بازگشت این افراد فراهم کند. باید در حوزه مددکاری بیماری ایدز به عنوان بیماری مطرح شود و مورد حمایت قرار بگیرد تا مبتلایان به زندگی برگردند و نقش‌های خود را با داشتن این بیماری ایفا کند. موسوی چلک با بیان اینکه تابو از بیماری ایدز درست کرده‌ایم، می‌افزاید: نباید ظرفیت‌های نیروی انسانی خود را به راحتی از دست بدهیم. از سوی دیگر، باید با اطلاع‌رسانی به موقع و فراگیر از مبتلا شدن افراد به بیماری ایدز پیشگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha