‌یک کارشناس خانواده ضمن بیان اینکه بسیاری از مشکلات روحی پایه ژنتیکی دارند اما از طرفی محیط و شرایط محیطی نیز در این مشکلات بی‌تاثیر نیستند، گفت: مشکلات روحی و روانی مانند مشکلات جسمی هستند و هرکدام از آن‌ها علامت‌های خاص خود را دارند؛ بسیاری از مردم مشکلات جسمی خود را نشان می‌دهند درصورتی‌که ریشه این مشکل در روح و روان شخص است.

بسیاری از مشکلات روحی پایه ژنتیکی دارند

سلامت نیوز:‌یک کارشناس خانواده ضمن بیان اینکه بسیاری از مشکلات روحی پایه ژنتیکی دارند اما از طرفی محیط و شرایط محیطی نیز در این مشکلات بی‌تاثیر نیستند، گفت: مشکلات روحی و روانی مانند مشکلات جسمی هستند و هرکدام از آن‌ها علامت‌های خاص خود را دارند؛ بسیاری از مردم مشکلات جسمی خود را نشان می‌دهند درصورتی‌که ریشه این مشکل در روح و روان شخص است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،سیما فردوسی افزود: روانشناسی بالینی به درمان بیماری‌های روانی، مشکلات و معضلات روانی می‌پردازد و از دروس دانشگاهی این رشته می‌توان به آسیب‌شناسی روانی، آسیب‌شناسی روانی کودکان، بحث خانواده، بهداشت روانی و متون روانشناسی به زبان انگلیسی اشاره کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران بابیان اینکه امروزه در جامعه ما مردم روش‌های غیر دارویی را به مصرف دارو ترجیح می‌دهند، ادامه داد: مشاوره و کار بالینی از بهترین روش‌های درمان و کمک به انسان‌ها است و در بسیاری از موارد این روش حتی بهتر از مصرف دارو به  مراجعه‌کننده‌های مراکز مشاوره کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امروزه در کشور ما مردم، با علم روانشناسی بیشتر از گذشته آشنا شده‌اند و این موضوع سبب شده است که رشته روانشناسی در ایران پیشرفت چشم‌گیری کند و علاقه‌مندان زیادی را پرورش دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: در وهله‌ اول رشته روانشناسی بالینی و پس از آن رشته‌ روانشناسی تربیتی در آموزش‌وپرورش، مدارس و مراکز مشاوره تحصیلی کاربرد دارد و به‌طورکلی دانشجویان توانمند و خوبی در دانشگاه‌های سراسر کشور در حال تحصیل هستند و خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته نامبرده شده می‌توانند اطلاعات خود را به‌روز کنند و همچنین دانشجویان رشته دکترا به مدت سه ماه فرصت مطالعه دارند که بهتر و بیشتر، از زمان تحصیل، باعث پیشرفت آنان می‌شود.

وی اظهار کرد: از دغدغه‌های اصلی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توان به بازار کاری آن اشاره کرد و در حال حاضر بهترین کار ممکن کارآفرینی است. دانشجویی که اطلاعات جدید و تا حدودی تکمیل‌شده دارد باید بتواند خودش تولید کار کند و منتظر استخدام از سوی ارگان دولتی نماند که منتظر ماندن در این رشته سبب ناکامی خواهد شد. در مراتب بالاتر یعنی دکترا و فوق دکترا اگر فارغ‌التحصیلان خوب عمل کنند و دارای رتبه‌های خوبی باشند و همچنین نشان دهند که پیشرفت کرده‌اند فرصت‌های شغلی خوبی را خواهند داشت که ازجمله آن تدریس در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها است.

فردوسی بابیان اینکه تشخیص وجود مشکل توسط فرد بسیار مهم است، ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود مردم با مشاور یا روانشناس ارتباط خوبی داشته باشند که در نهایت سبب بهبودی و رفع مشکل سریع‌تر بیمار می‌شود.

وی اضافه کرد: از نشانه‌های وجود مشکلات روحی و روانی می‌توان به دو علامت عام اشاره کرد، اگر خود فرد یا اطرافیان نزدیک او متوجه شوند که شخص در حال تغییر است مثلاً خلقش تحریک‌پذیر است و پرخاش گر شده درصورتی‌که قبلاً این‌گونه نبوده است. دومین مسئله پایین آمدن عملکرد فرد است؛برای مثال هنگامی‌که یک دانشجوی فعال و درس‌خوان به یک فرد بی‌انگیزه و بدون برنامه‌ریزی تبدیل می‌شود می‌توان گفت دچار مشکلات روحی و روانی شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران بابیان اینکه مشکلات روحی و روانی مانند مشکلات جسمی هستند و هرکدام از آن‌ها علامت‌های خاص خودش را دارد، ادامه داد: بسیاری از مردم مشکلات جسمی خود را نشان می‌دهند درصورتی‌که  ریشه این مشکل در روح و روان شخص است که روی جسم تأثیر می‌گذارد حال این سؤال پیش می‌آید که چرا و چگونه یک مشکل روحی و روانی به جسم آسیب می‌رساند؟ این موضوع دو دلیل عمده دارد، نخست اینکه ما برای مشکلات روحی در بدترین حالت ممکن به فکر درمان و رفع مشکل می‌افتیم که اکثراً هم در این مرحله به جسم ما آسیب رسانده و دلیل دیگر نیز این است که تمامی انسان‌ها بعضی از اعضای بدنشان نسبت به اعضای دیگر ضعیف‌تر است. مثلاً کسی که معده، روده و یا کبد ضعیفی دارد در مواجهه با هیجان و اضطراب عضوهای نامبرده شده‌اش دچار مشکل می‌شوند لذا می‌توان گفت بسیاری از بیماری‌های ظاهراً جسمی، ریشه روحی و روانی دارند که به این نوع بیماری‌ها سایکوسوماتیک یا بیماری روان تنی می‌گویند.

وی اظهار کرد: بسیاری از این مشکلات روحی پایه ژنتیکی دارند اما از طرفی محیط و شرایط محیطی نیز بی‌تأثیر نیستند.

فردوسی گفت: فشارهای محیطی می‌توانند علل زیادی داشته باشند ازجمله فشار از جانب خانواده، مشکلات در روابط، فشار روحی دائمی از زمان کودکی است.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود هرچه بنیه‌ علمی دانشجویان بالاتر باشد، بتوانند بهتر با مشکلات روبه‌رو شوند و آن‌ها را حل‌وفصل کنند و در کنار آن‌کسانی که بنیه‌ مالی بالایی دارند بتوانند مشکلات خود را حل کنند البته بنیه مالی پایین به‌تنهایی نمی‌تواند سبب بروز مشکل روانی شود اما می‌تواند آن را شدت دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران بیان کرد: شرایط آب و هوایی بر روح و روان انسان تأثیر می‌گذارد، مثلاً گرما و سرمای زیاد به‌خودی‌خود استرس‌زا است. مردم در گرمای زیاد کج‌خلق می‌شوند اما نمی‌توان زندگی را متوقف کرد، در نتیجه باید امکانات را بالا برد مانند بسیاری از جوامع غربی که باوجود گرمای بسیار شدیدتر از گرمای استان‌های جنوبی کشور ما با امکانات بسیار خوب، کار کردن در گرما را سهل و آسان کرده است.

وی بابیان اینکه باید به موضوع خانواده و تربیت جنسی کودکان اهمیت داد، ادامه داد: این موضوع از آنجایی مورد اهمیت واقع‌شده است که سالانه کودکان زیادی مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند، این کودکان آموزش ندیده‌اند و فقدان آموزش باعث می‌شود بسیاری از کودکان گرفتار این قبیل مشکلات شوند، مسئله دیگر که بسیار مهم است این است که نگرش و رفتارهای جنسی در انسان با سایر موجودات زنده فرق می‌کند، در حیوانات در مقطعی از سن صرفاً تابع غریزه و هورمون‌ها بدون آموزش است اما در انسان علاوه بر هورمون‌ها بحث تجربه و یادگیری فوق‌العاده مهم است و این رفتار در انسان به‌یک‌باره در بزرگ‌سالی شروع نمی‌شود.

فردوسی تشریح کرد: منظور از تجربه و یادگیری این است که کودک در چه خانواده‌ای رشد یافته است، به شنیده‌ها، دیده‌ها و تربیت خانوادگی بستگی دارد و اینکه با اختلالات جنسی آشنایی دارد یا خیر؟ امروزه رسانه‌ها، فضای مجازی، عکس و کلیپ‌های نامناسب برای کودکان سنین کم به‌راحتی در دسترسشان قرار می‌گیرد که باعث تخریب نگرش و رفتارهای جنسی در ذهن آنان می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: کودکان ما در یک سنی صرفاً تقلید گرا هستند و تحلیل‌گرایی برایشان بی‌معناست؛ جوامع غربی به این قبیل مسائل دامن زده اند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha