سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 232077

حدود 12 سال پیش آمار دانش‌آموزان خیلی بیشتر بود و تعدادشان به 17‌میلیون نفر می‌رسید، ولی اکنون آمار آنها نزدیک به 13‌میلیون نفر است. بنابراین با توجه به آمار موجود نباید مشکل مدرسه در کشور داشته باشیم.

مدارس کانکسی موقتی است

سلامت نیوز:ناایمن بودن مدارس کشور بحث دیروز و امروز نیست؛ معضلی است که از مدت‌ها قبل بحث آن به میان آمده است. عمق این ماجرا در مناطق کمتر برخوردار بیشتر دیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: البته مدارس بافت فرسوده تهران نیز از این قاعده مسثنا نیست و اگر روزی در تهران زلزله‌ای رخ دهد با شرایط موجود خسارات فراوانی را از خود به جا خواهد گذاشت. بنابراین تحصیل کودکان در فضای نامناسب آموزشی بار دیگر با توجه به زلزله‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، ولی امیدواریم که رسیدگی به این مساله به تاخیر نیفتد. داوود محمدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره ناایمن بودن مدارس می‌گوید: حادثه کرمانشاه این نگرانی را به وجود آورد که امکان دارد در برخی مناطق دیگر هم مدارس ناایمن حادثه آفرین باشند. بنابراین بحث جایگزینی کانکس جای مدارس فرسوده مطرح شده و قرار است بلافاصله ساخت‌و‌ساز صورت گیرد تا مدارس فرسوده سریع‌تر به مدارس نوساز تبدیل شوند.

در حالی که باید عدالت تحصیلی میان دانش‌آموزان در سراسر کشور برقرار باشد، اما شاهد هستیم که در تخصیص بودجه این مورد آن‌چنان که باید و شاید این امر در نظر گرفته نمی‌شود. چرا فضاهای آموزشی استان‌های مختلف در بعد کیفیت و کمیت با یکدیگر تفاوت دارند؟

حدود 12 سال پیش آمار دانش‌آموزان خیلی بیشتر بود و تعدادشان به 17‌میلیون نفر می‌رسید، ولی اکنون آمار آنها نزدیک به 13‌میلیون نفر است. بنابراین با توجه به آمار موجود نباید مشکل مدرسه در کشور داشته باشیم. البته به لحاظ قدمت برخی مدارس در استان‌ها استحکام ندارند و اگر اتفاقی مانند زلزله رخ دهد با مشکلات زیادی رو به رو می‌شویم. بنابراین باید چاره اندیشی کنیم. به لحاظ تخصیص بودجه هم سعی شده که عدالت در استان‌های مختلف برقرار شود و ما نیز شاهد آن بوده ایم، اما باید وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مشکلات مدارس فرسوده را برطرف کنند. حدود چهار سال پیش بودجه بسیار خوبی برای نوسازی مدارس در نظر گرفته شد. در بودجه جدید هم سعی می‌شود به نوسازی مدارس توجه شود تا مشکلات ساختمان مدارسی که قدمت دارند، زودتر برطرف شود.

تاکنون چندین بار درباره جمع آوری مدارس کپری صحبت‌هایی به میان آمده است، اما همچنان شاهد وجود این مدارس در برخی از استان‌ها هستیم. علت چیست؟

10 سال پیش وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان نوسازی اعلام کرد که مدارس کپری نداشته باشیم. بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده نیز چنین مدارسی در کشور وجود ندارد. البته اخباری شنیده می‌شود مبنی بر اینکه مدارس در مناطق دورافتاده وضعیت مناسبی ندارند. در این باره تذکرات لازم به وزارتخانه آموزش و پرورش داده شده است و باید سازمان نوسازی هم هرچه زودتر اقدامات لازم را انجام دهد که شاهد این مدارس نباشیم. با وجود این، دستور اکید وزارت آموزش و پرورش بررسی وضعیت مدارس ناایمن بوده و ما هم در کمیسیون پیگیر آن هستیم و باید هر چه زودتر این قضیه خاتمه پیدا کند. همان‌طور که گفتم مدارس کپری وجود ندارد، اگر هم باشد در برخی مناطق مرزی است که باید حل شود. به عبارت دیگر باید ریشه یابی کرده و دقت کنیم که این نوع مدارس مربوط به کدام استان هستند. در واقع باید وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان نوسازی در این زمینه پاسخگو باشند.

مدارس خشتی و گلی در مناطق روستایی چطور؟

در ابتدا باید بگویم که اصلا این تعابیر را قبول ندارم. تعداد مدارس خشتی و گلی در کشور بسیار اندک هستند. بنده تاکنون از مدارس بسیاری در سراسر کشور بازدید کرده ام. نمی‌گویم اصلا مدارس خشتی و گلی در استان‌ها نداریم، ولی عموما مدارس جدید ساخته شده‌اند. با این حال برای موارد اندک هم باید ابتدا کانکس جایگزین مدارس خشتی و گلی شود و در اسرع وقت ساخت‌و‌ساز مدارس جدید صورت گیرد.

ارتقای سطح آموزش در مدارس کشور از اولویت‌های وزارتخانه آموزش و پرورش است، این مساله به ساختمان مدارس و فضای آموزشی هم برمی‌گردد. این در حالی است که اعلام شده کانکس جای مدارس فرسوده را می‌گیرد و استفاده از کانکس فرسنگ‌ها با ساختار فضای آموزشی مناسب فاصله دارد. در این باره چه نظری دارید؟

کانکس فقط مختص مناطق زلزله‌زده است، جایی که مدارس دچار مشکل و تخریب شده‌اند. در واقع کانکس موقتا در این مناطق مورد استفاده قرار می‌‌گیرد تا ساختمان مدارس دوباره احیا شوند، چون باید در این شرایط دانش‌آموزان به تحصیلشان ادامه دهند. استقرار کانکس در مناطق زلزله‌زده توسط وزارتخانه آموزش و پرورش گفته شده و ما کاملا در جریان آن هستیم. در مورد اینکه اعلام شده کانکس جای مدارس فرسوده را می‌گیرد، باید بگویم که برخی مدارس فرسوده مطلقا قابل استفاده نیستند و ما هم خواستیم که بلافاصله ساخت‌و‌ساز و نوسازی با توجه به ناایمنی مدارس شروع شود.

حادثه کرمانشاه این نگرانی را به وجود آورد که امکان دارد در برخی مناطق دیگر هم مدارس ناایمن حادثه آفرین باشند. بنابراین بحث جایگزینی کانکس به جای مدارس فرسوده مطرح شده و قرار است بلافاصله ساخت‌و‌ساز صورت بگیرد تا مدارس فرسوده سریع‌تر به مدارس نوساز تبدیل شوند. بودجه لازم در گذشته تخصیص یافته و در بودجه جدید هم سعی خواهد شد این مساله مورد توجه قرار بگیرد، چرا که ایران در خط زلزله قرار دارد و تهران هم به لحاظ ایمن بودن مدارس از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. از این رو با توجه به این شرایط نگران‌کننده باید مدارس فرسوده شناسایی و اعتیار لازم نیز برای آنها در نظر گرفته شود. باید وزارتخانه آموزش و پرورش درخواست و‌درصد بودجه خود را اعلام کند و بعد هم با بررسی همه جانبه این مساله به تصویب برسد.

از چهار‌هزار مدرسه در سطح شهر تهران ۷۰۰ مدرسه در بافت فرسوده است و ۱۰۰۰ مدرسه نیاز به مقاوم سازی دارند. در این باره چه تدابیری اندیشیده شده است؟

برخی مدارس مناطق مرکزی شهر به علت قدمت بیشتری که دارند، شرایطشان نگران‌کننده است، ولی در مناطق اطراف تهران مدارس جدیدی ساخته شده و ما مشکلی در این باره نداریم. با توجه به توسعه تهران که در 20 سال اخیر بسیار غنی بوده باید بگویم که در مناطق حاشیه تهران کمتر شاهد مدارس ناایمن هستیم و باید مدارس بافت فرسوده هم هر چه زودتر نوسازی شوند که این اتفاق صورت خواهد گرفت. لازمه آن صرف بودجه و اعتبارات است. ما از دولت در این زمینه درخواست کرده‌ایم. البته خالی از لطف نیست که بگویم مدارس ساخته شده توسط سازمان نوسازی در سال‌‌های اخیر عموما مستحکم هستند و مدارس مناطق حاشیه‌ای و نیمه مرکزی نیز خوب ساخته شده‌اند.

از سوی دیگر، برخی مدارس مناطق مرکزی تهران بازسازی و نوسازی شده و از آموزش و پرورش تهران هم خواسته ایم که مدارس نیازمند به مقاوم سازی و نوسازی را اعلام کند، چرا که احساس خطر در مورد تهران وجود دارد. در واقع مشکل تهران بافت‌های فرسوده در مناطق مرکزی شهر است و اگر خدایی نکرده اتفاقی بیفتد با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد. از این رو نه تنها معتقد هستیم که نوسازی مدارس در اولویت هستند، بلکه باید برای مناطق فرسوده تهران هم فکر اساسی کنیم. در واقع بافت فرسوده یک مساله ملی است و باید مسئولان دولتی برای آن برنامه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha