مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات این سازمان عدم برنامه محوری دیگر سازمان‌ها است، گفت: در خصوص رهاسازی پسماندها و زباله‌های شهری از بسیاری از شهرداران این استان شکایت شده و برخی نیز محکوم شده‌اند.

اکثر شهرداران بدلیل "رهاسازی زباله" پرونده قضایی دارند

سلامت نیوز:مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات این سازمان عدم برنامه محوری دیگر سازمان‌ها است، گفت: در خصوص رهاسازی پسماندها و زباله‌های شهری از بسیاری از شهرداران این استان شکایت شده و برخی نیز محکوم شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان دهنده ورود فاضلاب شهری و شیرابه‌های زباله‌ها به دریای خزر بود، وسعت این فاضلاب‌ها و شیرابه‌ها به حدی بود که مردم گمان می‌کردند، رودی است که وارد دریا می‌شود. دریای خزر سالهاست با مشکلات زیست محیطی متفاوتی از جمله ورود پساب‌ها، فاضلاب و شیرابه‌های زباله‌ها مواجه است که هنوز  لاینحل باقی مانده است.

حسین‌علی ابراهیمی؛ مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به پسماندهایی که در سواحل دریا یا جنگل‌ها رها می‌شوند، به ارائه راهکارهای این سازمان برای مقابله با چنین معضلاتی پرداخت و گفت: با توجه به تلاش‌های بسیاری که در این زمینه شده، اما این مشکل همچنان پابرجاست و متاسفانه اکثر شهرداران در این زمینه پرونده قضایی دارند و برخی نیز محکوم شده‌اند.

او خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا بتوانیم با این مشکل مقابله کنیم و ریشه‌یابی‌های لازم نیز انجام شده است.همچنین دو زباله‌سوز در شهرهای نوشهر و ساری در دست احداث است و در سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید، برای دیگر شهرها هم قصد داریم؛ این اقدامات را انجام دهیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مازنداران با اشاره به پساب‌ها و فاضلاب‌هایی که به دریای مازندران وارد می‌شود، گفت: تصفیه فاضلاب در استان مازندران ۱۰ درصد است، در حالی که میانگین کشور در حدود ۴۵ درصد است، بنابراین ما از میانگین کشور بسیار عقب هستیم.

ابراهیمی با بیان اینکه با سرعت بیشتری طرح‌های لازم در زمینه تصفیه فاضلاب را دنبال می‌کنیم، گفت: با همکاری سازمان آبفای برای سه شهر مجوزهای لازم گرفته شده‌است. همچنین با بانک توسعه به تفاهم رسیدیم تا برای ۵ شهر دیگر این استان تفصیه‌خانه فاضلاب احداث شود و برای ۵ نقطه دیگر که شامل سه شهر از جمله نور نیز می‌شود، مجوز‌های لازم را گرفتیم تا شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب احداث شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا دیگر دستگاه‌‌ها همکاری لازم را با سازمان حفاظت محیط‌زیست دارند یا خیر گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که برنامه‌ محور نیستیم، متاسفانه وقتی قرار است مدیری در یک اداره تغییر کند از شش ماه قبل نامه‌ای را امضا نمی‌کند و مدیر بعدی نیز تا مدتی به دلیل اینکه از جریان امور با خبر نیست، هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران خاطرنشان کرد: باید به سمتی برویم که دستگاه‌ها برنامه محور شوند، این عدم برنامه‌محوری باعث شده که ما در بسیاری از حوزه‌ها به ویژه محیط زیست عقب‌مانده باشیم. دستگاه‌ها و ادارات ما نباید قائم به شخص باشند و سلیقه‌ای عمل کنند. یکی از دلایل مشکلات ما با شهرداری ورود علایق شخصی مدیران شهرداری در مسائل تخصصی است.  

ابراهیمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره پسماندهای بیمارستانی تاکید کرد: مراکز درمانی بیمارستانی سیستم بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی را دارند و مشکل اصلی ما بخش‌های خصوصی از جمله کلنیک‌ها و مطب‌ها هستند، البته اقداماتی نیز در این زمینه در دست انجام است از جمله اینکه با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی کار بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران تصریح کرد: البته برای دیگر شهرها نیز با دانشگاه علوم پزشکی رایزنی کرده‌ایم تا در صورت امکان برای هر شهر یک مرکز بی‌خطرسازی و امحای زباله‌های عفونی ایجاد کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha