یافته های جدید نشان می دهد باکتری های مرتبط با بیماری لثه با احتمال بالا ابتلا به سرطان مری ارتباط دارند.

ارتباط بیماری لثه و ریسک بالا سرطان مری

سلامت نیوز:یافته های جدید نشان می دهد باکتری های مرتبط با بیماری لثه با احتمال بالا ابتلا به سرطان مری ارتباط دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان دانشگاه نیویورک در این مطالعه سلامت دهان ۱۲۲ هزار آمریکایی را به مدت ۱۰ سال تحت نظر داشتند. آنها متوجه شدند وجود دو نوع باکتری مرتبط با بیماری لثه ممکن است ریسک سرطان را افزایش دهد.

جینیوآنگ آن، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «وجود یک باکتری دهان موسوم به Tannerella forsythia با افزایش ۲۱ درصدی احتمال ابتلا به تومورهای مری مرتبط است.»

در بسیاری از مطالعات قبلی مشخص شده که بیماری لثه با افزایش ریسک بیماری قلبی مرتبط است.

به گفته محققان، سرطان مری هشتمین سرطان شایع و ششمین سرطان کُشنده دنیا است. از آنجائیکه این بیماری معمولا در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود نرخ بقاء ۵ ساله آن بین ۱۵ تا ۲۵ درصد است.

دکتر آن در ادامه می افزاید: «سرطان مری یک سرطان بی نهایت مرگبار است و ضرورت فوری برای شناسایی راه های جدید پیشگیری و تشخیص فوری این بیماری نیاز است.»

محققان همچنین دریافته اند که برخی انواع باکتری های دهان هم با ریسک پایین تر سرطان مری مرتبط هستند.

به گفته دکتر آن، «آگاهی بیشتر از جامعه باکتری های موجود در دهان ممکن است به طور بالقوه منتهی به شیوه های پیشگیری از سرطان مری یا حداقل تشخیص زودهنگام تر آن شود.»

وی در ادامه می افزاید: «حفظ بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن و مراجعه مرتب به دندانپزشکی می تواند به پیشگیری از بیماری لثه و مشکلات سلامت مرتبط با آن کمک کند.»

  

    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha