علی یخکشی بنیانگذار دانش محیط زیست در نامه ای سرگشاده به علی سلاجقه رییس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران خواستار بسیج عمومی اعضای هیات علمی مراکز آموزشی و پژوهشی، کارشناسان و متخصصان، سمن ها و اصحاب رسانه در اعتراض به سیاست های اخیر در مدیریت منابع طبیعی کشور شد.

بزودی به عزای منابع طبیعی و محیط زیست ایران خواهیم نشست

سلامت نیوز: علی یخکشی بنیانگذار دانش محیط زیست در نامه ای سرگشاده به  علی سلاجقه رییس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران خواستار بسیج عمومی اعضای هیات علمی مراکز آموزشی و پژوهشی، کارشناسان و متخصصان، سمن ها و اصحاب رسانه در اعتراض به سیاست های اخیر در مدیریت منابع طبیعی کشور شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اسکان نیوز، در این نامه آمده است:

به نام خدا
استاد محترم، جناب آقای دکتر علی سلاجقه
ریاست محترم اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران

با سلام و احترام

سالهاست که مدیریت منابع طبیعی کشورمان در سیطره بخش کشاورزی دچار خسران می شود و علیرغم مکاتبات متعدد با مقامات جمهوری اسلامی از جمله رؤسای قوای مجریه و مقننه طی دو سال گذشته، متأسفانه اقدامی برای رهائی منابع طبیعی از تسلط بخش کشاورزی صورت نپذیرفت.

جنابعالی به عنوان یک استاد برجسته دانشگاه که سابقه ریاست بر سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور را نیز در کارنامه خود دارید به نیکی می دانید که این سازمان و نیز سازمان حفاظت محیط زیست کارنامه سبزی از خود بر جای نگذاشته اند. از بین رفتن سطح وسیعی از جنگلها و مراتع کشور، انقراض و در معرض خطر قرار گرفتن گونه های حیات وحش، خالی شدن سفره های آب زیر زمینی، خشک شدن تالاب ها، نابودی پارک ملی دریاچه ارومیه، از دست دادن سواحل دریا، آلودگی و بحران کمبود آب، همگی از مصادیق ناکارآمدی مدیریت این دو دستگاه اجرائی بوده است. متأسفانه برخی با سفسطه، وظیفه ای نظارتی را برای سازمان حفاظت محیط زیست تعریف می کنند که انگار امر حفاظت را اجرائی نمی دانند! این افراد که به عملکرد تشریفاتی و جایگاه فانتزی سازمان حفاظت محیط زیست بر اثر عملکرد نامطلوب مدیریت ادواری این سازمان عادت کرده اند خود را در پیله ای از باورهای نادرست گرفتار کرده و نمی خواهند بپذیرند که وظایف سازمان حفاظت محیط زیست کاملاً اجرائی است.

سازمان جنگلها نیز به واسطه مالکیت و حاکمیت بر 83 درصد از خاک ایران همواره به عنوان بنگاه واگذاری زمین پنداشته شده و به همین جهت لابی های قدرت و ثروت تا کنون اجازه نداده اند این سازمان حاکمیتی از تسلط وزارت جهاد کشاورزی رها شود. نتیجه ی این تسلط نامیمون، نگارش حکم انتصاب رئیس جدید سازمان جنگلها است. در حکمی که اخیراً وزیر محترم جهاد کشاورزی در شرح تکالیف اصلی رئیس جدید سازمان جنگلها نوشته، ایجاد باغ های دیم در اراضی شیبدار، زراعت چوب و توسعه زراعت در عرصه های مرتعی را به عنوان اولویت تکالیف رئیس جدید این سازمان تعریف کرده است! این اولویت های ذکر شده که در حیطه وظایف معاونت های باغبانی و زراعت آن وزارتخانه می گنجد به صورتی واضح طمع بخش کشاورزی برای دست اندازی در عرصه های منابع طبیعی را نشان می دهد. از طرفی تکالیف مندرج در این حکم انتصاب، کاملاً با مفاد قانون ملی شدن جنگلها و اهداف تأسیس سازمان متولی آن و نیز اصل 50 قانون اساسی در تعارض است. همچنین انتخاب مجریان ملی آبخیزداری و بیابان از سوی وزیر نیز جدای از موازی کاری در این بخش، گامی دیگر برای تنزل جایگاه حاکمیتی سازمان جنگلها می باشد. همچنین وظایفی اینچنینی که اخیراً برای ریاست سازمان جنگلها تکلیف شده موجب سلب اعتماد نهادهای بین المللی مرتبط با منابع طبیعی و محیط زیست نسبت به جمهوری اسلامی خواهد شد.

با توجه به نگرانی های ایجاد شده، از جنابعالی درخواست می کنم با بسیج عمومی اعضای هیات علمی مراکز آموزشی و پژوهشی، کارشناسان و متخصصان، سمن ها و اصحاب رسانه، ارکان حاکمیت را مجاب نمائید تا هر چه سریعتر ضمن لغو این حکم و همچنین نسبت به یکپارچه سازی تشکیلات مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست کشور و رهاسازی سازمان جنگلها از زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی، اقدام نمایند.
من در محضر پروردگار عالم و نسل جوان ایران و جنگلبانان و محیط بانان عزیز کشورم وصیت می کنم، ما آخرین نسلی هستیم که می توانیم طبیعت ایران را از نابودی نجات دهیم؛ اگر روند مدیریت زیست بوم کشور به همین نحو ادامه پیدا کند دیری نخواهد پائید که همه به عزای منابع طبیعی تجدیدپذیر و محیط زیست ایران بنشینیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha