وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید طول دوره های رشته های پزشکی کم، و کیفیت آموزش ارتقا پیدا کند، فارغ التحصیل پزشکی اگر مهارت و توان کافی نداشته باشد با تجویز آزمایش و تصویربرداری های زیاد، هزینه اضافه به سیستم درمان کشور تحمیل می کند.

وزیر بهداشت:دادن مدرک به پزشکان کم سواد شبه جنایت است

سلامت نیوز:  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید طول دوره های رشته های پزشکی کم، و کیفیت آموزش ارتقا پیدا کند، فارغ التحصیل پزشکی اگر مهارت و توان کافی نداشته باشد با تجویز آزمایش و تصویربرداری های زیاد، هزینه اضافه به سیستم درمان کشور تحمیل می کند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سید حسن هاشمی روز یکشنبه در مراسم افتتاح مرکز راهبردی تحقیقات پزشکی و مرکز آموزش مهارتی و حرفه ای وزارت بهداشت افزود: ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداری و بهزیستی سابق در سال 1364، اتفاق مهمی بود که در کشور رخ داد و با وجود همه تلاش هایی که در 30 سال گذشته در حوزه آموزش پزشکی انجام شده است، اقداماتی که در طول چهار سال گذشته در این حوزه انجام شده است و دستاوردهایی که رقم خورده است به کلی متفاوت است و قابل مقایسه با گذشته نیست.


وی ادامه داد: در چهارسال گذشته مرکز سنجش آموزش پزشکی، دانشگاه مجازی آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات علوم پزشکی که همگی از آرزوهای دیرین بود، ایجاد شدند. دانشگاه های علوم پزشکی ماموریت گرا شدند و با وجودی که توسعه کمی دانشگاه ها متوقف شد، ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی 11 درصد بیشتر شد و ظرفیت پذیرش دستیار در رشته های تخصصی نیز 20 درصد افزایش یافت.
وزیر بهداشت گفت: فارغ التحصیلان دانشگاه های علوم پزشکی کسانی هستند که مستقیم با مرگ و زندگی مردم ارتباط دارند و به قول معروف 24 ساعته و در 12 ماه سال در خدمت مردم هستند و اگر مردم به خدمات آنها اعتماد نداشته باشند و فاصله آنها با مردم زیاد باشد به نتیجه مطلوب نمی رسند.
وی افزود: خوشبختانه مردم به خدمات پزشکان ایرانی که فرزندان همین سرزمین هستند اعتماد دارند و این اعتماد حاصل تلاش استادان و معلمانی است که در حوزه آموزش پزشکی در کشور تلاش می کنند.


هاشمی گفت: بسیاری از پزشکان سرآمد و متبحر کشور، کسانی هستند که با هزینه ای که خودشان پرداخت کرده اند، توانسته اند در مرزهای دانش حرکت کنند و این پیشتازی و موفقیت با فداکاری و تلاش خودشان به دست آمده است تا اینکه دولت و مجلس حمایت کرده باشند. مردم کشور نیز قدرشناس زحمات آنان هستند و با وجودی که بعضا در مواردی رفتارهای نادرستی مشاهده می شود، پزشکان مورد احترام مردم هستند.
وی افزود: مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی می تواند برای بهبود و توسعه آموزش پزشکی کشور، پروژه های تحقیقاتی را بپذیرد و درآمدزایی داشته باشد اما باید توجه داشته باشیم که آموزش پزشکی زمانی ارزشمند است که مشکلی از مشکلات مردم را حل کند، دیگر دوره افزایش محفوظات گذشته است، سعی و خطا نیز در مسیر فعالیت این مرکز باید کم باشد.
وزیر بهداشت گفت: واقعیت این است که آموزش پزشکی باید در مسیری باشد که توقعات و انتظارات مردم را از نظام سلامت برآورده کند و با خواسته های مردم گره خورده است. باید از ناکامی های گذشته درس بگیریم.
وی افزود: باید دانشجویان علوم پزشکی وارد میدان زندگی مردم شوند و در شهرها و روستاها با زندگی مردم و مشکلات آنها آشنا شوند، و این فرصت بزرگی است که باید در حین آموزش انجام شود نه اینکه دانشجوی علوم پزشکی مدرک بگیرند و بعد تازه بخواهد در میدان عمل تجربه کسب کند.
هاشمی تاکید کرد: دانشجوی پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و سایر رشته ها باید بین مردم و در محیط اجتماعی وارد شوند و در آنجا محک بخورند نه اینکه فقط به صورت تئوری یکسری مسائل را بیاموزند.
وی گفت: با توجه به توسعه شبکه بهداشتی و افزایش پایگاه ها و مراکز جامع سلامت، فضای مناسبی برای بکارگیری دانشجویان در فضای خدمت به مردم ایجاد شده است و باید از این فضا استفاده کنیم، دانشگاه های علوم پزشکی باید دانشجویان را به فضای شهرها، روستاها و حاشیه شهرها ببرند، این کار هم هزینه های آموزش را کاهش می دهد و هم دانشجویان را با مشکلات واقعی مردم آشناتر می کند.
وزیر بهداشت ادامه داد: خواسته دیگری که من دارم و بارها تکرار کرده ام اما گویی در وزارت بهداشت طرفدار ندارد این است که باید طول دوره های آموزش علوم پزشکی را کاهش دهیم، دوره های فوق تخصص می تواند در دوره تخصص ادغام شود و دوره چهارساله یا پنجساله تخصص می تواند به سه سال کاهش یابد یا با ادغام دوره تخصص و فوق تخصص می توان کل دوره را به جای هفت یا هشت سال در 5 سال یا پنج سال و نیم برگزار کرد.

*دادن مدرک به پزشکان کم سواد شبه جنایت است
هاشمی گفت: باید کیفیت آموزش در رشته های علوم پزشکی افزایش پیدا کند اگر به کسی که مهارت و دانش کافی ندارد، مدرک بدهیم این شبه جنایت است زیرا با جان مردم سر و کار دارد،شورای گسترش آموزش پزشکی باید نظارت بیشتری بر کیفیت آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی داشته باشد و اگر شرایط لازم در برخی دانشگاه ها فراهم نیست، سختگیری و تعدیل کنند.
وی افزود: هر چقدر در کیفیت آموزش علوم پزشکی سختگیری کنیم، ضرر ندارد، کیفیت آموزش های مهارتی نیز باید افزایش پیدا کند، متاسفانه در گذشته در حوزه آموزش های غیر آکادمیک مرتبط با علوم پزشکی کوتاهی های صورت گرفته است و افرادی به صورت خودرو آموزش دیده اند و متاسفانه محصولات برخی مراکز قابل اعتماد نیستند.
وزیر بهداشت گفت: در آموزش های آکادمیک نیز باید بیش از گذشته به کیفیت و مهارت فارغ التحصیلان توجه شود، اگر افرادی فارغ التحصیل شوند که مهارت و توان کافی نداشته باشند و با تجویز بی مورد و بیش از حد آزمایش و تصویربرداری، هزینه های سیستم درمانی کشور و مردم را بالا می برند.
وی افزود: در مورد مطالبات معوقه استادان علوم پزشکی نیز جای تاسف دارند که 10 ماه عقب هستیم، باید پرداخت ها منظم شود، این کاهش پرداخت هایی که در چند ماه آخر سال انجام می شود به صورت منظم در طول سال انجام شود تا معلمان و اساتید دانشگاه با آرامش سر کلاس حاضر شوند و بتوانند افراد توانمندی را پرورش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha