یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 232404

یبوست ناراحت کننده است و می تواند زندگی را برای فرد دشوار کند. وقتی احساس سنگینی و پف کردگی می کنید، می خواهید خیلی زود بهتر شوید. شاید بتوانید برای بهبود پیدا کردن از گیاهان طبیعی استفاده کنید.

چند داروی گیاهی برای درمان یبوست

سلامت نیوز: یبوست ناراحت کننده است و می تواند زندگی را برای فرد دشوار کند. وقتی احساس سنگینی و پف کردگی می کنید، می خواهید خیلی زود بهتر شوید. شاید بتوانید برای بهبود پیدا کردن از گیاهان طبیعی استفاده کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، یبوست به این معنا است که در طول هفته، کمتر از سه مرتبه شکمتان کار کند. این مشکل می تواند مزمن باشد و یا تنها گاهی مواقع پیش بیاید.


برخی از علائم یبوست عبارتند از:

    مدفوع سخت
    بیش از حد زور زدن برای به حرکت در آوردن روده ها
    احساس اینکه نمی توانید روده ها را کاملا خالی کنید.
    نیاز به کمک برای تخلیه رکتوم
    درد شکمی
    حالت تهوع و پف کردگی

استفاده از داروهای گیاهی

پیدا کردن داروهای گیاهی برای درمان یبوست ساده است. در واقع بسیاری از ملین های بدون نیاز به نسخه، حاوی ترکیبات گیاهی هستند. بسیاری از گیاهان ملیّن، حاوی آنتراکوئین ها هستند یا روی روده تاثیر تحریک کننده دارند. این ملیّن ها با جذب مایعات به سمت روده و افزایش حرکت روده عمل می کنند. حرکت روده کمک می کند مدفوع از بدن خارج شود. اضافه کردن فیبر و مایعات به برنامه غذایی در افرادی که دچار یبوست هستند، ضروری است.

در ادامه می خواهیم پنج داروی گیاهی را به شما معرفی کنیم که در صورت ابتلا به مشکل یبوست می توانید از آن ها استفاده کنید.

1- ارجنگ

ارجنگ یکی از گیاهان دارویی شناخته شده با خاصیت ملین است که از عصاره پوستِ درختی با همین نام گرفته می شود. این عصاره باعث تحریک روده می شود تا به حرکت در آید. استفاده کوتاه مدت از آن، معمولا برای بدن به خوبی قابل تحمل است اما ممکن است باعث بروز دردهای شکمی و یا نا متعادل شدن الکترولیت های بدن شود. استفاده بلند مدت از این گیاه، می تواند منجر به مشکلاتی برای کبد شود که دامنه این مشکلات از ناراحتی های خفیف تا از دست دادن کبد را در بر می گیرد.

2- اسفرزه

اسفرزه فیبر طبیعی ملین است که به سفت شدن مدفوع کمک می کند. اسفرزه معمولا برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است با دیگر ملین های طبیعی و مصنوعی ترکیب شود. این دارو ممکن است عوارض جانبی هم داشته باشد از جمله:

    واکنش آلرژیک
    حالت تهوع
    معده درد
    استفراغ

3- ریواس

این گیاه نیز که هم در پخت و پز و هم به صورت مستقیم استفاده می شود، برای از بین بردن یبوست مفید است. ریواس تاثیری ملین دارد اما در یک تحقیق مشخص شد به دلیل داشتن تانین، تاثیر ضد اسهال نیز دارد. ریواس برای درمان یبوست فقط باید به صورت کوتاه مدت مورد استفاده قرار بگیرد.

4- سنا

سنا برای درمان یبوست و خالی کردن روده، قبل از برخی از روش های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. تاثیر میوه این گیاه از برگ آن خفیف تر است. سنا را باید به صورت کوتاه مدت و دوزی که پزشک تعیین می کند استفاده کنید. قرص های سنا برای درمان یبوست تاثیر گذار هستند و می توانید به سادگی از داروخانه ها تهیه کنید. استفاده بلند مدت و دوز بالای آن می تواند به کبد آسیب وارد کند.

5- نارون آمریکایی

این گیاه، سابقه بلند مدتی در درمان یبوست دارد. باعث تحریک اعصاب دستگاه گوارش و تولید مخاط می شود و یبوست را التیام می دهد. برای تاثیرات این گیاه در بلند مدت، تحقیقات محدودی انجام شده است. نارون آمریکایی حاوی مواد چسبنده ای است که مسیر گوارشی را می پوشاند. در نتیجه ممکن است جذب برخی داروهایی را که همراه با آن استفاده می شود کاهش دهد.


چه چیزی باعث یبوست شده است؟

یبوست به دلایل بسیاری رخ می دهد:

    عدم فعالیت
    جراحی
    داروها
    رژیم غذایی که فیبر کمی دارد
    دریافت ناکافی مایعات
    استرس
    مصرف بیش از حد ملین ها

چند راه حل دیگر برای درمان یبوست

گیاهان دیگری هستند که نمی توانند به صورت مستقیم و با تحریک روده، یبوست را التیام دهند اما می توانند علائم همراه با آن را کاهش دهند.

برای مثال، چای نعنا به بهبود حالت تهوع و پف کردگی کمک می کند. هاماملیس انجیلی و بابونه می توانند به خوبی درد هموروئید و تحریک رکتوم را بهبود ببخشند.

فراموش نکنید پایه ای ترین درمان برای یبوست و پیشگیری از آن، خوردن بیشتر فیبر، غلات کامل و گیاهانی است که کمک می کنند فیبر مورد نیاز روزانه تان را دریافت کنید.

این موارد را تبدیل به بخش های اصلی برنامه غذایی تان کنید:

    میوه ها
    سبزیجات
    حبوبات
    آجیل ها
    دانه ها

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

اگر فقط گاهی دچار یبوست می شوید، پس نمی تواند جز ناراحتی کوتاه مدت چیز دیگری باشد. اما اگر به صورت مرتب اتفاق بیفتد و یا با این علائم همراه باشد، با پزشک خود تماس بگیرید:

    شروع ناگهانی با چندین گرفتگی و عدم توانایی برای دفع گازها
    خون در مدفوع
    درد رکتال
    درد شدید معده و پف کردگی
    کاهش وزن بی دلیل
    یبوست و اسهال متناوب

همچنین اگر ملین ها پس از چند هفته استفاده بی تاثیر بودند، باید با پزشک تماس بگیرید.

برخی افراد بر این باورند که تمام گیاهان چون طبیعی هستند بی خطرند. با اینکه در برخی موارد این صحیح است اما برخی گیاهان هستند که استفاده از آنها موجب عوارض جانبی می شود.

پیش از استفاده از داروهای گیاهی، برای درمان یبوست حتما با پزشک خود مشورت کنید مخصوصا اگر باردار یا شیرده هستید.

نویسنده: دبرا رز ویلسون

 منابع:

    Cascara (cascara sagrada). (2017).

    livertox.nih.gov/Cascara.htm

    Kumar D, et al. (2016). Natural polymers and herbal medicine based therapy for colonic diseases.

    florajournal.com/archives/2016/vol4issue3/PartA/4-6-5-393.pdf

    Mayo Clinic Staff. (2016). Constipation: Symptoms and causes.

    mayoclinic.org/diseases-conditions/constipation/symptoms-causes/syc-20354253

    Senna (cassia species). (2013).

    livertox.nih.gov/Senna.htm

    Qin Y, et al. (2011). The diarrhoeogenic and antidiarrhoeal bidirectional effects of rhubarb and its potential mechanism. DOI:

    doi.org/10.1016/j.jep.2010.11.041


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha