کمبود امکاناتی از قبیل سرویس های بهداشتی، دفع غیربهداشتی فاضلاب و وجود حجم انبوه پسماند، سلامت مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه را تهدید می کند؛ موضوعی که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز آن را تایید کرده و در عین حال می گوید: وضعیت بهداشتی مناطق زلزله زده را زیرنظر داریم.

امکانات بهداشتی نیاز ضروری زلزله زدگان

سلامت نیوز:  کمبود امکاناتی از قبیل سرویس های بهداشتی، دفع غیربهداشتی فاضلاب و وجود حجم انبوه پسماند، سلامت مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه را تهدید می کند؛ موضوعی که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز آن را تایید کرده و در عین حال می گوید: وضعیت بهداشتی مناطق زلزله زده را زیرنظر داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، تامین سلامت مردم مناطق زلزله زده در کنار تامین نیازهای اساسی آنها از قبیل اسکان، خوراک و پوشاک یکی از مقوله های مهمی است که مسئولان ذیربط به دنبال تحقق آن هستند.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به عنوان یکی از متولیان حوزه بهداشت، فعالیت های خود را در حوزه تخصصی بهداشت در مناطق زلزله زده از روزهای اول آغاز کرد و به گفته دکتر ابراهیم شکیبا این فعالیت ها تا زمان حضور مردم در منازل خود و عادی شدن وضعیت این مناطق ادامه دارد.
برای اطلاع رسانی درمورد فعالیت های حوزه بهداشت در مناطق زلزله زده گفت وگویی را با معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ترتیب دادیم که مشروح آن را در زیر می خوانید.

**دایر کردن خانه های بهداشت 6 روز پس از زلزله
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه 6 روز پس از وقوع زلزله تمام خانه های بهداشت، مراکز جامع سلامت شهری و روستایی و پایگاه های سلامت در مناطق زلزله زده را دایر کردیم، گفت: همکاران ما در این مراکز با وجود اینکه خود آسیب دیده بودند برای کمک به مردم سرکار آمدند و خدمات رسانی را شروع کردند.
دکتر ابراهیم شکیبا با بیان اینکه از استان های دیگر برای ارائه خدمات بهداشتی کمک گرفتیم، افزود: علاوه بر موضوعات بهداشتی، درمان سرپایی نیز بر عهده معاونت بهداشتی بود و از این رو 35 تیم سیار شامل پزشک، ماما، کارشناسان بهداشت محیط و بیماری ها را روانه مناطق زلزله زده کردیم که این تیم ها دارو و شیرخشک را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می دادند و اکنون نیز شیرخشک رایگان به مردم می دهیم.
او توزیع پوشاک بچه، پد بهداشتی و داروهای مورد نیاز را از جمله اقدام های دیگر معاونت بهداشتی در مناطق زلزله زده استان ذکر کرد و گفت: ما مشخصات تمام روستاها را داشتیم و توانستیم به اندازه آنچه را که مورد نیاز مردم بود به آنها برسانیم.
او به برخی موازی کاری ها در این ارتباط نیز اشاره کرد و گفت: روزهای اول وقوع زلزله یکسری از سازمان های دیگری از روی دلسوزی وارد مناطق زلزله زده شدند که با ما هماهنگ نبودند که این موضوع باعث تحلیل رفتن بیشتر انرژی ها شد به طوریکه این ارگان ها سه بار به یک روستا می رفتند و به برخی از روستاها نمی رفتند که این به دلیل نداشتن مشخصات روستاها بود.
وی اظهار کرد: در روزهای بعد با هلال احمر، سپاه، بسیج و دیگر سازمان ها هماهنگ شدیم و الان شرایط خدمات رسانی خیلی بهتر از روزهای اول وقوع زلزله است.

**آب آلودگی میکروبی نداشت اما کدورت بالا بود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه این گفت و گو از وضعیت آب شرب مناطق زلزله زده سخن گفت و یکی از دغدغه ها در روزهای اول را کدورت بالای آب دانست و گفت: تمام تلاش همکاران بنده رساندن آب سالم به مردم بود.
شکیبا افزود: منابع آبی و شبکه آبرسانی در شهرستان های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی اولین جاهایی بود که در زلزله آسیب دیدند و از این رو ما آزمایشگاه آب را در این 2 شهرستان فعال کردیم و کیفیت آب را به طور مستمر کنترل می کردیم.
وی با بیان اینکه شبکه آبرسانی شهرستان دالاهو مشکلی نداشت، گفت که شبکه آبرسانی این شهرستان در زلزله کمتر آسیب دید و از این رو مشکلی در این منطقه نداشتیم.
وی با بیان اینکه آب مناطق زلزله زده را آزمایش می کردیم و نمونه های میکروبی می گرفتیم، گفت: ارتباط خوبی هم با شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی داشتیم و خوشبختانه در طول این مدت هیچ گونه مورد آلودگی میکروبی در هفت شهرستان متاثر از زلزله نداشتیم.
وی با بیان اینکه در این مناطق کدورت آب بالا بود، گفت: منابع آبی مناطق زلزله زده آسیب جدی دیده بود و از طرف دیگر شبکه های آبرسانی نیز دچار خسارت شده بود و به این دلایل کدورت آب بالا و در برخی موارد آب گل آلود بود.
وی اظهار کرد: ما در روزهای اول در شهر سرپل و ثلاث باباجانی بنر زدیم که به دلیل کدورت بالا، آب قابل شرب نیست.
وی با بیان اینکه اکنون آب شرب شهرهای مناطق زلزله زده به جز در مواردی جزئی مانند باقی مانده کلر در تازه آباد ثلاث باباجانی در سایر مناطق مشکلی ندارد، گفت: در برخی از روستاها هنوز با وجود پیگیری های زیاد و تلاش همکاران شرکت آب و فاضلاب روستایی مشکلاتی وجود دارد.

**وبا و آنفلوآنزا در مناطق زلزله زده مشاهده نشده است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه این گفت و گو به تشریح وضعیت بهداشتی مناطق زلزله زده استان از نظر شیوع بیماری پرداخت و گفت: در این مدت 256 نمونه مشکوک به وبا و 51 مورد نمونه مشکوک به آنفلوآنزا گرفتیم که تمام این موارد منفی بود و اکنون هیچ اپیدمی در استان بخصوص در مناطق زلزله زده نداریم.
دکتر شکیبا با بیان اینکه با حمایت های وزارت بهداشت 25 هزار دُز واکسن آنفلوآنزا به صورت رایگان به استان کرمانشاه اختصاص یافت، گفت: از این تعداد 10 هزار دُز موجود است و واکسیناسیون را در میان جامعه هدف مانند مادران باردار، سالمندان، کودکان و کسانی که بیماری های زمینه ای مثل دیابت، قلب و تنفس دارند و یا سیستم ایمنی آنها تضعیف شده باشد، شروع کرده ایم.
او با بیان اینکه این واکسیناسیون را تنها به این جامعه هدف تزریق می کنیم، افزود: این هفته تزریق در شهرها و روستاهای مناطق زلزله زده انجام و به اتمام رسید.

**در روستاها مشکل جمع آوری زباله داریم
حجم زباله در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه به قدری بالا بود که تیمهای کمکی از شهرداری تهران و کرمانشاه برای پاکسازی به این مناطق رفتند تا جاییکه اکنون این مشکل در سطح روستاها همچنان باقی است و تنها شهرها با کمک نیروهای کمکی پاکسازی شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در این ارتباط با اشاره به اینکه پاکبان های شهر سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی در روزهای پس از زلزله سر کار نرفتند این موضوع را منجر به انباشت زباله در سطح این شهرها دانست و گفت: مواد بسته بندی بسیاری در این مناطق توزیع شده بود که پس از مصرف به پسماند تبدیل شده بود و ما با حجم زیادی از انباشت زباله مواجه شده بودیم که جمع آوری نشده بود.
وی با بیان اینکه در شهرها اکنون مشکل حادی در ارتباط با زباله نداریم اما مشکل به طور کامل برطرف نشده است، گفت: در روستاها همچنان برای جمع آوری زباله مشکل داریم و از دهیاری ها درخواست می کنیم با کمک مردم و دیگر سازمان ها زباله ها را جمع آوری و به تامین سلامت مردم کمک کنند.

**حضور 24 تیم سیار روان شناسی در مناطق زلزله زده
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه 50 تیم روان شناسی را در استان آموزش داده و ساماندهی کرده است تا در مواقع بحران به کمک مردم بشتابند که از این تعداد اکنون 24 تیم در مناطق زلزله زده مشغول ارائه خدمات روانشناسی هستند.
شکیبا در این ارتباط وظیفه اصلی این معاونت در موضوع روان شناسی را ارائه آموزش های لازم براساس پروتکل اعلام کرد و گفت: متاسفانه برخی از سازمان ها در این حوزه ورود کردند و در چارچوب پروتکل آموزش ها را به مردم مناطق زلزله زده ارائه ندادند.
وی با تاکید بر اینکه براساس پروتکل باید سوالات هدفمند باشد تا اثربخشی داشته باشد، گفت: اکثر سازمان ها الان با ما هماهنگ شده اند و براساس پروتکل ما ارائه خدمات روان شناسی می دهند.
او به یک هزار و 850 مورد غربالگری در شهرستان ثلاث باباجانی اشاره کرد و گفت: از این تعداد 33 مورد نیاز به ارجاع داشت که شناسایی شد و به موقع به روانپزشک معرفی شدند.
به گفته او، مشکلات روحی روانی برخی از این افراد را می توان با گفتار درمانی و برخی ها را نیز با دارو حل کرد.

**نیاز زلزله زدگان به سرویس های بهداشتی
براساس استانداردهای جهانی در شرایط بحران به ازای هر 20 نفر یک چشمه توالت و به ازای هر 50 نفر یک دهنه حمام نیاز است که در مناطق زلزله زده استان هنوز به تعداد جمعیت این امکانات وجود ندارد.
شکیبا با اشاره به جمعیت 36 هزار نفری شهرستان سرپل ذهاب گفت: براساس استانداردها و براساس جمعیت موجود یک هزار و 800 چشمه توالت در این شهرستان لازم است که الان 303 چشمه توالت موجود می باشد.
او با بیان اینکه همچنین 720 دهنه حمام نیز در شهرستان سرپل ذهاب مورد نیاز است، افزود: اکنون 220 دهنه حمام در این شهرستان وجود دارد.
وی یادآوری کرد که این آمارها و برآوردها برای زمانی است که شهر کاملا تخریب و خانه ها از بین رفته باشد در حالیکه بخش هایی از شهر سرپل ذهاب کاملا تخریب نشده و مردم برای امور بهداشتی از جمله حمام و سرویس بهداشتی به منازل خود مراجعه می کنند و تنها به دلیل ترس شب ها را در خانه ها بسر نمی برند.
وی تاکید کرد در شرایط فعلی اگر 200 چشمه توالت و 100 حمام دیگر در شهر سرپل ذهاب تامین شود، مشکلات مردم مرتفع می شود.
وی به دفع بهداشتی فاضلاب شهر سرپل ذهاب نیز اشاره کرد و گفت: دفع فاضلاب سرویس های بهداشتی در منهول های شهری است و مشکلی ندارد اما خیلی از لوله ها شکسته شده و فاضلاب به صورت بهداشتی دفع نمی شود که ما به مرور گزارش این وضعیت را به دستگاه های مسئول ارائه می کنیم.
وی با بیان اینکه در جریان زلزله اخیر همه دستگاه ها و سازمان ها پی کار بودند و هیچ دستگاهی کوتاهی نکرد، گفت: شاهد تلاش و مجاهدت شبانه روزی همه بودیم و این وضعیت بدون کار جهادی ساماندهی نمی شد.

**خدمات رسانی بهداشتی تا رفتن مردم به داخل خانه ها ادامه دارد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بخش پایانی سخنان خود گفت: خدمات رسانی این معاونت در مناطق زلزله زده استان تا رفتن مردم به داخل خانه ها ادامه دارد و در کنار مردم خواهیم بود.
دکتر شکیبا با بیان اینکه بیش از 200 خانه بهداشت، مرکز بهداشتی و مرکز جامع خدمات در این زلزله آسیب دیده است، گفت با این وجود خدمات رسانی را تعطیل نکردیم و در روزهای اول در چادر خدمات ارائه شد و اکنون در کانکس خدمات رسانی می کنیم.
او اظهار کرد که برای ساخت و بازسازی مراکز بهداشتی آسیب دیده در زلزله به 56 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم و از خیران درخواست کمک برای ساخت این مراکز را داریم.
وی همچنین با بیان اینکه در زلزله اخیر 11 مادر باردار در شهرستان سرپل ذهاب جان خود را از دست دادند و هیچ موردی در شهرستان ثلاث باباجانی نداشتیم، گفت: این مادران زیر آوار جان خود را از دست دادند.
دکتر شکیبا همچنین از جان باختن 39 کودک زیر 5 سال در زلزله اخیر در شهرستان های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و دالاهو خبر داد و افزود: از این تعداد 30 نفر در سرپل ذهاب، 2 نفر در ثلاث باباجانی و هفت نفر در دالاهو بوده اند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 579 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته بیش از 84 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha