چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸

فوق تخصص بیماری‌های کلیه گفت: باید توجه داشته باشیم که دیالیز به تنهایی کارکرد کلیه را تامین نمی‌کند زیرا کلیه غیر از پالایش مواد سمی از بدن وظایف دیگری هم به عهده دارد.

نچه باید از دیالیز بدانیم

سلامت نیوز:فوق تخصص بیماری‌های کلیه گفت: باید توجه داشته باشیم که دیالیز به تنهایی کارکرد کلیه را تامین نمی‌کند زیرا کلیه غیر از پالایش مواد سمی از بدن وظایف دیگری هم به عهده دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، حسن ارگانی متخصص داخلی و فوق تخصص بیماری های کلیه و فشار خون گفت: دیالیز، یکی از روش های درمان جایگزین نارسایی کلیه است؛ اما دیالیز چه می کند؟ در پاسخ باید گفت که در کلیه همیشه یک پالایش گلومرولی صورت می گیرد، یعنی مواد خونی از طریق گلومرول ها روزانه حدود 180 لیتر پالایش می‌شوند.

وی ادامه داد: حال اگر کلیه ها دچار کاهش کارکرد بشوند پالایش خونی دچار اشکال می شود در نتیجه دیالیز می تواند این وظیفه پالایش خونی را به عهده بگیرد. بیمار در این فرایند، هر هفته سه جلسه و هر جلسه حدود 4 ساعت دیالیز می شود. در طی این چهار ساعت مواد سمی از بدن خارج می‌شود.

این فوق تخصص بیماری های کلیه و فشار خون تاکید کرد: اما باید توجه داشته باشیم که دیالیز به تنهایی کارکرد کلیه را تامین نمی کند؛ زیرا کلیه غیر از پالایش مواد سمی از بدن وظایف دیگری هم به عهده دارد. خون سازی و ساخت و ساز استخوان و تنظیم فشار خون و آب و نمک از دیگر وظایف آن است.

ارگانی در ادامه بیان کرد: بنابراین، دیالیز، فقط می تواند مواد سمی را از بدن خارج کند و وظایف دیگر کلیه به صورت دارو و از خارج از بدن به بیمار تزریق می شود. مثل آمپول های خون سازی که پزشک بعد از دیالیز به بیمار تجویز می کند.

متخصص داخلی در برنامه رادیویی سلامت اظهارداشت: پس بیمار دیالیزی حتما باید زمان مناسبی را در دیالیز طی بکند تا فرصت خروج مواد سمی از بدنش داده شود. مواد دیگری هم که کلیه نمی تواند بسازد با دستور پزشک از خارج از بدن به بیمار تجویز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha