جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 232791

مسئول کلینیک ناباروری پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اینکه ابتلا به دیابت دوران بارداری به سن مادران بستگی دارد، گفت: بین 30 تا 35 درصد مادران بالای 35 سال که دچار چاقی و بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند، به دیابت بارداری مبتلا می شوند.

تاثیر سن و چاقی در سلامت دوران بارداری

سلامت نیوز:مسئول کلینیک ناباروری پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اینکه ابتلا به دیابت دوران بارداری به سن مادران بستگی دارد، گفت: بین 30 تا 35 درصد مادران بالای 35 سال که دچار چاقی و بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند، به دیابت بارداری مبتلا می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دیابت بارداری؛ یکی از انواع دیابت است که افزایش قندخون برای اولین بار در دوران بارداری رخ می دهد. علت دقیق دیابت بارداری مشخص نیست اما وجود برخی علائم در تشخیص زودرس این بیماری مؤثر است. با توجه به عوارضی که دیابت برای جنین و مادر باردار می‌تواند داشته باشد، پیشگیری و کنترل دیابت در دوران بارداری ضروری است.
دکتر افسانه محمدزاده در این خصوص اظهار کرد: ارزیابی های لازم برای مادران بارداری که به دیابت بارداری مبتلا شده اند شامل کنترل بهتر قندخون و نیز عوارض چشمی و کلیوی و فشارخون باید انجام شود تا آنان دچار عوارض و مشکلات دیابت بارداری نشوند.
وی با اشاره به اینکه دیابت بارداری شامل دو نوع، آشکار و مخفی است، گفت: در نوع دیابت مخفی میزان قند ناشتا طبیعی است اما قندخون بعد از خوردن گلوکز مختل می شود و نیاز است این افراد به متخصص غدد مراجعه کنند.
فوق تخصص زنان و زایمان ادامه داد: ممکن است زنان قبل از بارداری دچار دیابت نباشند و در بارداری مبتلا به آن شوند اما عده ای دیگر، قبل از بارداری به این بیماری دچار هستند که این افراد قبل از بارداری باید با پزشک معالج خود مشاوره کنند.
محمدزاده ادامه داد: دیابت بارداری مانند نوع های دیگر این بیماری، می تواند عوارضی همچون عوارض چشمی و قلبی و عروقی برای مادران باردار داشته باشد که به محض مشاهده علائم باید به پزشک مراجعه کنند.
وی، کنترل دیابت در دوران بارداری را نیازمند کار تیمی پزشکی دانست و گفت: متخصص زنان به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد و باید متخصصان غدد و داخلی در این زمینه کمک کنند.
مسئول کلینیک ناباروری پژوهشگاه ابن سینا به عوارض دیابت بارداری روی مادر و جنین اشاره کرد و افزود: اگر دیابت در دوران بارداری کنترل نشود، می تواند به جنین به ویژه مغز جنین آسیب برساند.
وی، رشد زیاد جنین را از دیگر عوارض دیابت بارداری اعلام کرد و افزود: دیابت سبب رشد زیاد جنین می شود که به آن جنین ماکروزوم گفته می شود. عوارض فشارخون بالای مادران باردار عکس این موضوع است و رشد جنین در اثر فشارخون مادران، کاهش می یابد.
محمدزاده گفت: میانگین وزن طبیعی نوزادان بین 2 هزار و 900 تا سه هزار و 200 گرم است و اگر وزن نوزاد بیش از چهار کیلوگرم باشد، ماکروزوم یا جنین بزرگ به حساب می آید و اگر جنین ماکروزومی وزنش بیشتر از چهار هزار و 500 گرم باشد، در معرض خطر بیشتری قرار دارد.
محمد زاده با اشاره به اینکه حدود پنج درصد کل نوزادان، ماکروزوم هستند و در مادران دیابتی احتمال ماکروزوم بودن جنین بیشتر است، افزود: هر چه وزن جنین بیشتر باشد احتمال وجود اشکالات در سوخت و ساز قند مادر که ممکن است مخفی باشد بیشتر می باشد.
وی ادامه داد: رسیدن قند فراوان به جنین علاوه بر تاثیر نامطلوب بر جنین می تواند زایمان طبیعی را سخت و طولانی کند. این زایمان سخت هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است، اغلب متخصصان زنان ترجیح می دهند که جنین ماکروزوم را به روش سزارین به دنیا آورند.
رئیس انجمن دیابت ایران با اشاره به اینکه 20 درصد زنان باردار در معرض ابتلا به دیابت بارداری و افزایش قند خون هستند، دلیل عمده آن را بالا رفتن سن ازدواج در میان بانوان دانست.
علیرضا مهدوی، معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است که پنج میلیون نفر در ایران دیابت دارند و حدود چهار میلیون نفر دیگر نیز در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
وی افزود: بیماری دیابت یک اپیدمی جهانی است که در ایران نیز شیوع بسیار بالایی دارد، حدود 10 درصد افراد بالای 20 سال در ایران به این بیماری مبتلا هستند و حدود هشت درصد دیگر افراد بالای 20 سال نیز در معرض دیابت (پره دیابت) قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha