شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 232853

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: زعفران از جمله گیاهانی است که به دلیل قابلیت‌های ظاهری، امکان تقلبی بودن آن بسیار زیاد است.

زعفران اصل را چگونه بشناسیم

سلامت نیوز: رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: زعفران از جمله گیاهانی است که به دلیل قابلیت‌های ظاهری، امکان تقلبی بودن آن بسیار زیاد است.

به گزارش سلامت نیوز، ایسنا نوشت: هاشم ولی پورمطلق اظهار کرد: روش‌های مختلفی برای تشخیص زعفران تقلبی وجود دارد که می‌توان به مواردی اشاره کرد. اگر تارهای زعفران را بین کاغذ صافی یا روزنامه گذاشته و فشار دهیم، نباید لکه چربی باقی بماند، که در غیر این صورت زعفران، تقلبی است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: رنگ تارهای زعفران در بنزین محلول نیست، یعنی اگر چند تار را در بنزین انداختیم، نباید بنزین را رنگین کند.

ولی پورمطلق با بیان اینکه زعفران طبیعی دارای رنگ قرمز روشن، طعم مطبوع و کمی تلخ و بوی تندی دارد، تصریح کرد: زعفران در اسید سولفوریک غلیظ تولید رنگ آبی کرده که به تدریج به بنفش، قرمز گیلاسی و سرانجام قهوه‌ای تبدیل می‌شود.

وی اظهار کرد: این امکان وجود دارد که تکه‌های زعفران را روی شعله گاز بوتان قرار داده و در این حالت زعفران خالص رنگ بنفش ایجاد می‌کند که این امر، مربوط به پتاسیم آن است که گاهی ممکن است که رنگ نارنجی ایجاد کند اما در مورد زعفران تقلبی رنگ زرد آن ایجاد می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: برای تشخیص زعفران اصل باید به 0.1 گرم پودر زعفران ۱۰ میلی لیتر آب مقطر افزوده، ۱۵ دقیقه تکان داد، سپس محلول را صاف کرد و به آن یک گرم زغال چوب افزوده و تکان داد، سپس به مدت ۱۰ دقیقه گذاشت تا بماند و مجدداً صاف کرد.

ولی پورمطلق ادامه داد: رنگ زعفران با زغال چوب از بین می‌رود، لذا وجود رنگ در محلول نهایی نشان دهنده وجود یک رنگ آلی خواهد بود.

وی بیان کرد: با اضافه کردن مقدار ۵۰ میلی لیتر کلروفرم به مقداری از زعفران محلول کلروفرم تقریباً بی‌رنگ خواهد شد، در حالی که ایجاد رنگ زرد نشانگر وجود گل‌های دارای رنگ کاروتنوئیدی، میوه کاپسیلوم و یا رنگ‌های آنیلین است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: این موارد در مرحله شناسایی مقدماتی بوده و شناسایی کامل زعفران با روش‌های آزمایشگاهی دقیق و توسط آزمایشگاه‌های مجازو مجهز صورت می‌گیرد که نیازمند دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha