عضو آکادمی اقتصاد سلامت با اشاره به کمبود منابع حوزه سلامت، گفت: امروزه متولیان سلامت و سازمان های بیمه‌گر پذیرفته‌اند که تنها راه برون رفت از این چالش، مدیریت هزینه است.

کمبود منابع در حوزه سلامت حس می شود/ تزریق پول چاره ساز نیست

سلامت نیوز:عضو آکادمی اقتصاد سلامت با اشاره به کمبود منابع حوزه سلامت، گفت: امروزه متولیان سلامت و سازمان های بیمه‌گر پذیرفته‌اند که تنها راه برون رفت از این چالش، مدیریت هزینه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،دکتر شهرام غفاری در حاشیه سومین کنگره اقتصاد سلامت، اظهارداشت: زمانی که کشور با چالش کمبود منابع روبرو می‌شود، موضوع مدیریت هزینه اهمیت می‌یابد، هم اکنون نظام سلامت با یک پرسش جدی رو به رو است که چگونه می توان هزینه ها را مدیریت کرد که هزینه ها متناسب با منابع باشد. این سئوال نه تنها دغدغه کشور ما است بلکه یک دغدغه جهانی است.

وی افزود: طبیعتا این دغدغه برای ما جدی تر است زیرا ما در حوزه سلامت‌ در  مقطعی هستیم که با کمبود جدی منابع رو به رو شده ایم.

غفاری با اشاره به نحوه ی مدیریت هزینه در کشور گفت: اولین اقدامی که می بایست در کشور ما اتفاق بیفتد مهم بودن هزینه برای اشخاص و مسئولین است.  ما باید بپذیریم که در کشوری زندگی می کنیم که به هزینه ها حساس نیستیم و هنگامی که تصمیم گیری می کنیم به آثار مالی این تصمیمات توجهی نداریم و بعضا تصمیمات بسیار خوبی در حوزه سلامت گرفته می شود که به لحاظ کمبود منابع این تصمیمات استمرار ندارند.

این عضو آکادمی اقتصاد سلامت ادامه داد: موضوع عدم توجه به هزینه ها صرفا به حوزه ی سلامت مربوط نمی شود این یک مسئله ی فرهنگی ست ما در حوزه انرژی هم این موضوع را شاهدیم و در بسیاری از مسائلی که در سطح جامعه با آن مواجهیم نیز همینطور است.

وی تصریح کرد: امروزه کمبود منابع را در حوزه سلامت همه به خوبی حس می کنند و این باعث شده همه اعضا و ارکان نظام سلامت به این فکر باشند که در کنار اینکه به دنبال منابع جدید باشند به مدیریت هزینه نیز توجه کنند.

رئیس موسسه عالی پژوهشی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: راهکارهای مشخصی برای مدیریت هزینه‌ها وجود دارد، کنترل هزینه ها و نیروی انسانی، کنترل ورودی ها، اجرای گادلاین ها، توجه به پیشگیری، تعیین سقف منابع از جمله ی این راهکارها است.

غفاری با اشاره به بکارگیری تکنولوژی، گفت: سیستم های مکانیزه ای که بتوانند به ما اطلاعات بدهند نیز در راستای مدیریت منابع کارآمد خواهند بود.

وی ادامه داد: امروزه متولیان نظام سلامت این مشکل را ناشی از عملکرد سازمان های بیمه‌گر نمی دانند، چرا که امروزه بیمه گرها نیز در مدیریت بیمه ها نقش دارند. اکنون سازمان های بیمه گر و دیگر متولیان حوزه سلامت پذیرفته اند که تنها راه برون رفت از این چالش صرفا تزریق منابع نیست، بلکه مدیریت هزینه است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha