شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 232884

كودكان با خود شادی می‌آورند و با وجود تمام مسئولیت‌هایی كه روی دوش والدین خود می‌گذارند، می‌توانند شادترین لحظات را نیز برای آنها به وجود آورند و به زندگی آنها طراوت بیشتر ببخشند.

چگونه یك مادر شاد و خوشبخت باشید؟

سلامت نیوز: كودكان با خود شادی می‌آورند و با وجود تمام مسئولیت‌هایی كه روی دوش والدین خود می‌گذارند، می‌توانند شادترین لحظات را نیز برای آنها به وجود آورند و به زندگی آنها طراوت بیشتر ببخشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، از یك مادر بپرسید كه بعد از بچه‌دار شدن بیشتر احساس خوشبختی و خوشحالی می‌كند یا قبل از آن.

معمولاً اكثر مادرها به این پرسش این‌گونه پاسخ می‌دهند كه خوشبختی‌شان بعد از تولد فرزندشان معنا پیدا كرده است اما، روانشناسانی كه روی این مسأله تحقیق و بررسی می‌كنند، چیز دیگری می‌گویند.

مادر یك كودك خردسال بودن (مخصوصاً كودكان زیر سه سال) یك هدیه بزرگ است، ولی خستگی‌ها و نوسان‌های روحی و خلقی بسیار به همراه دارد.

لحظه به لحظه حس و حال شما تغییر می‌كند. گاه خشمگین می‌شوید، گاه ناامید، گاه می‌خندید و گاه خسته می‌شوید.

كودكان با خود شادی می‌آورند و با وجود تمام مشغله‌ها و مسئولیت‌هایی كه روی دوش والدین خود می‌گذارند، می‌توانند شادترین لحظات را نیز برای آنها به وجود آورند و به زندگی آنها رنگ و طراوت بیشتر ببخشند.


هشت راه برای تمركز بیشتر روی مثبت‌ها
یكی از اختلافات موجود بین مادران و متخصصان این است كه:

وقتی روانشناسان از مادرها می‌پرسند كه آیا به اندازه كافی با كودك خود وقت می‌گذرانند و یا اینكه دوست دارند وقت بیشتری را با آنها بگذرانند، بیشتر مادرها می‌گویند بله، زیرا در لحظه‌ای كه به این پرسش پاسخ می‌دهند به لحظات خوب و خوشی كه با فرزندشان بازی می‌كنند یا برایش كتاب می‌خوانند فكر می‌كنند، اما زمانی كه از آنها می‌خواهند در مورد فعالیت‌ها و كارهای روزمره و اوقاتی كه با فرزندشان سپری می‌كنند، بیشتر توضیح دهند، تازه به خاطر می‌آورند كه اغلب سر لباس پوشیدن، غذا خوردن و زودتر به خواب رفتن بچه‌ها با آنها مشكل دارند.

در واقع، لحظات واقعی كه والدین به خوبی در كنار فرزندان خود سپری می‌كنند و به همراه آنها شادی می‌كنند، بسیار مختصر است، ولی همین لحظات كم و اندك آن‌قدر قوی و نیرومند هستند كه می‌توانند با خود حس خوشبختی و شادی را به همراه بیاورند.

احساس می‌كنید كه به چیزی بزرگ‌تر و عمیق‌تر از خودتان متصل شده‌اید.

وقتی كه در حال خدمت‌رسانی به فرزندتان هستید، زندگی خود را پر معناتر از گذشته توصیف می‌كنید و با وجود تمام خستگی‌ها، حاضرید باز هم به اینكار ادامه دهید.

نخستین گام برای آنكه یك مادر خوشبخت و خوشحال باشید، این است كه برای كاری كه انجام می‌دهید، ارزش قائل شوید، احساس كنید كاری كه انجام می‌دهید مهم است.

بعد از آنكه توانستید به این حس و حال دست پیدا كنید، بی‌شك راحت‌تر می‌توانید راه‌های بیشتر لذت بردن و بیشتر شادی كردن را بیابید.


1) ناراحتی‌ها و استرس‌های خود را كتمان نكنید، بلكه آنها را بپذیرید

مادر بودن به این معنا نیست كه همواره گرم و نرم و لطیف باشید، یعنی نباید از خودتان این انتظار را داشته باشید كه همیشه حس و حال خوبی در این باره داشته باشید، چرا كه به هر حال گاهی در زندگی عصبانی شدن، آزردگی، ناامیدی و استرس به وجود می‌آید و اینها بخش لاینفك زندگی هستند.

شما مادر بدی نیستید اگر گاهی عصبانی می‌شوید، شما مادر بدی نیستید اگر گاهی كنترل خود را از دست می‌دهید، چرا كه تمام این موارد طبیعی و نرمال هستند.


2) به اندازه كافی بخوابید

بیشتر ما بر این باوریم كه پول تضمین‌كننده خوشبختی نیست؛ اما، بیشتر ما نمی‌دانیم كه خواب خوب و كافی شبانه چقدر در روحیه خوب و شاد داشتن تأثیر می‌گذارد.

گاه یك ساعت خواب اضافی می‌تواند با شما كاری را انجام دهد كه 60 هزار دلار نمی‌تواند.

اگر بتوانید شب‌ها به اندازه كافی بخوابید و استراحت كنید، بی‌شك تفاوت بزرگی كه در شما ایجاد می‌شود را تجربه خواهید كرد، در طول روز فعال‌تر می‌شوید، اگر خسته نباشید می‌توانید برای كودكتان كتاب بخوانید و اگر فرصت داشته باشید او را به پارك می‌برید و ... اما چنانچه نتوانید شب‌ها استراحت لازم را داشته باشید، در طول روز خسته و بی‌حوصله هستید و حتی برای انجام اصلی‌ترین و ضروری‌ترین كارها نیز انرژی لازم را ندارید.


3) به اولویت‌های خود دوباره فكر كنید

شاید اصلاً به نظر نرسد، ولی یكی از كلیدهای اصلی داشتن حس و حال خوب و مثبت، سازمان‌دهی كردن و برنامه‌ریزی بیشتر درباره كارهایی كه باید انجام دهید، است.

اینكه چگونه وقت خود را بگذرانید، اهمیت زیادی دارد. اگر از نظر مالی مشكل چندانی ندارید، بهتر است كه اوقات بیشتری را به بودن در كنار خانواده اختصاص دهید، یعنی اولویت با كارهایی كه به خانواده مربوط هستند، باشد.

بهتر است به كارهایی كه باید در طول روز انجام دهید، فكر كنید و بعد در ذهن خود آنها را با توجه به اهمیت‌شان تقسیم زمانی كنید.

به این صورت در اغلب لحظات خود می‌دانید كه چه كاری انجام می‌دهید و آشفته و پریشان نمی‌شوید.

4) جاری و روان باشید

وقتی در حال انجام كاری كه از آن لذت می‌برید، هستید؛ زمان زودتر می‌گذرد، چرا كه شما روی آن كار تمركز كرده‌اید. افرادی كه به این درجه از اشتیاق رسیده‌اند افراد خوشبخت‌تر و خوشحال‌تری هستند.

روانشناسان به این وضعیت، جاری و روان بودن می‌گویند. شما آنقدر خوش‌شانس هستید كه می‌‌توانید از هم‌اكنون خود را وارد جمع این افراد كنید.

برای شما دیدن هر برگ و هر مورچه، تجربه یك حس قشنگ است، اما كودك شما هنوز قادر به درك این تجربیات نیست، پس باید سعی كنید به آن كارهایی كه او انجام می‌دهد، بیشتر توجه كنید.

برای او درك اینكه این مورچه در حال حمل تكه‌ای نان به سمت خانه‌اش است، كافی است. به تمام لحظات و اوقاتی كه با فرزندتان می‌گذرانید، كیفیت بدهید تا او حس اشتیاق شما را بفهمد.

انجام این كار دشوار و وقت‌گیر نیست، می‌توانید از معمولی‌ترین كارها شروع كنید، برای مثال وقتی به او صبحانه می‌دهید، مرتباً به این فكر نباشید كه او چند لقمه بخورد و شما میز را جمع كرده به كارهای دیگر رسیدگی كنید. در آن لحظه‌ای كه در كنار هم نشسته‌اید و صبحانه می‌خورید، با او حرف بزنید برای مثال یك شوی آشپزی برایش به راه بیندازید.


5) لحظه‌ها را مزه مزه كنید و آنها را دوست داشته باشید

در هر ساعت از لحظات بیداری خود، سعی كنید 1 دقیقه از 60  دقیقه را از یك نقطه بلند به زندگی‌تان نگاه كنید.

به خاطر داشتن فرزندی كه در كنارتان در حال بازی كردن است به خودتان تبریك بگویید، لبخند زیبای او را تماشا كنید و خوشبختی را با كسی تقسیم كنید كه او نیز همان حس را به شما برمی‌گرداند.

به جای آنكه تلاش كنید هر روز ده كار را با هم انجام دهید، سعی كنید تعداد كمتری كار را به شكل بهتری انجام دهید و از آنها لذت ببرید.

یك فنجان قهوه برای خودتان بریزید و كنار پنجره بنشینید و از نوشیدن آن لذت ببرید. زندگی به زیبایی همان لحظه‌ای است كه در حال تجربه‌اش هستید.


6) وسعت دید داشته باشید

وسعت دید داشتن نگرش شما را بهبود می‌بخشد. به شما صبوری و متانت بیشتر می‌دهد و افزون بر این موارد باعث می‌شود در تمام لحظاتی كه به غفلت سپری می‌كنید، قدری آگاه‌تر و هشیارتر باشید.

به زودی لحظه‌ای فرا می‌رسد كه دختر كوچولوی شما پشت میز كامپیوتر می‌نشیند و برخی پروژه‌های درسی‌اش را انجام می‌دهد یا پسرتان مشغول تماشای بازی فوتبال تیم محبوبش می‌شود و شما با خود لحظه‌ای می‌اندیشید كه او كی اینقدر بزرگ شد؟

خدایا! من به خاطر تمام لحظاتی كه تاكنون با فرزندم داشته‌ام از تو ممنونم. زندگی بدون حضور فرزندتان چقدر خالی و بی‌روح بود و افرادی كه هم‌اكنون در اطراف شما هستند به زندگی‌تان روح جوانی بخشیده‌اند.


7) ارتباط خود با همسرتان را بهبود ببخشید

یك گروه از دوستان كه در سختی‌ها حمایت‌تان می‌كنند، خانواده، مادر، پدر و در مركز آنها همسرتان است.

به خاطر وجود این افراد باید ارتباط‌تان با دیگران همیشه برقرار باشد و خود را در پیله تنهایی فرو نبرید، به خصوص در دورانی كه فرزندتان خردسال است.

هیچ‌گاه فكر نكنید كه رابطه سرد و ناخوشایند با همسرتان را در آینده گرم می‌كنید، شاید در آینده فرصتی برای جبران پیش نیاید، پس باید از اكنون شروع كنید.

با هم به خرید بروید. با هم حرف بزنید، درباره چیزهایی كه به شما استرس می‌دهند، درباره چیزهایی كه اذیت‌تان می‌كنند.

بزرگ كردن و تربیت یك كودك، امر دشواری است و شما نیاز به همكاری و همدلی دارید.


8) تشكر كنید

تشكر كردن و قدردانی، تغییر بسیار خوب و مثبتی در روحیه و حس و حال شما ایجاد می‌كند. یك روش دیگر برای تشكر و قدردانی، نوشتن است.

اگر این كار را هر روز به مدت 2 هفته انجام دهید، احساس خوشبختی بیشتری خواهید كرد.

ممكن است روزهای بدی هم داشته باشید؛ اما، حتی این روزهای بد نیز باعث نمی‌شوند كه شما حس بدی داشته باشید، چرا كه شما می‌دانید خوشبختی در دستان خودتان است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha