وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه حاشیه نشینی آسیب اجتماعی نیست، گفت: برای مثال در تهران بیشترین نرخ طلاق برای مناطق یک و دو هستند.

بیشترین طلاق در تهران برای مناطق یک و دو است

سلامت نیوز: وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه حاشیه نشینی آسیب اجتماعی نیست، گفت: برای مثال در تهران بیشترین نرخ طلاق برای مناطق یک و دو هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علی ربیعی در این باره افزود: رابطه خطی بین فقر و حاشیه‌نشینی نادرست است و  این رابطه تک‌علتی نیست و باید بین آسیب‌ها و مسائل اجتماعی تفکیک قائل شویم؛ بسیاری از مسائل اجتماعی آسیب نیستند. برای مثال نمی‌توان حاشیه‌نشینی را یک آسیب اجتماعی دانست اما مسائل اجتماعی بستر مناسبی برای ظهور آسیب‌ها هستند. همچنین گاهی اعتیاد در برخی از طبقات اجتماعی به دلیل سطح درآمد بالا هیچ‌گاه نمود ظاهری در خیابان پیدا نمی‌کند.

ربیعی با تاکید بر اینکه برنامه فعلی وزارت رفاه کاهش طلاق است، اضافه کرد: در همین راستا مشاورانی را مشخص کردیم تا تلاش کنند افراد در مراحل اولیه اختلافات خود به صلح برسند. همچنین در حوزه اعتیاد نیز خط مشاوره و رویکردهای درمان اجتماع‌محور را تشویق کرده‌ایم. همچنین در حوزه خودکشی در استان‌هایی که بالاترین میزان خودکشی را داشته‌اند اقدامات گسترده‌ای را انجام دادیم.

    افزایش زنان مبتلا به ایدز

وی با تاکید بر اینکه پنهان کردن آمار کمکی به حل مشکلات اجتماعی نمی‌کند، تصریح کرد: واقعیت این است که در حال حاضر تعداد زنانی که در گذشته مبتلا به ایدز نبوده‌اند و امروز به این بیماری مبتلا شده‌اند افزایش یافته است. کتمان آسیب‌های اجتماعی باعث پیچیدگی و حل نشدن آنها می‌شود. باید پیرامون این مسائل در جامعه گفت‌وگو صورت گیرد و با ارائه آموزش‌های به موقع افراد در معرض انتقال برخی از بیماری‌ها قرار نگیرند. این آموزش‌ها می‌تواند با روش‌های سنتی و دینی انجام شود.

وزیر رفاه با اشاره به اقدامات وزارت رفاه درخصوص کاهش میزان طلاق اظهار کرد: در سال‌های اخیر روند رو به افزایش طلاق کمی کاهش یافته است. همچنین در شهر مشهد و یزد نیز با کاهش آمار طلاق روبه‌رو بوده‌ایم.

    شغل فقط صنایع سنگین نیست

ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری ۴۰ پروژه با نشست‌های علمی دنبال شده‌اند، اظهار کرد: در سال ۹۵ بیش از ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار نفر شاغل در کشور وجود داشت که در سال ۹۶ این میزان به بیش از ۲۳ میلیون نفر افزایش یافته است. همچنین در سال ۹۵ سه میلیون و ۲۰۳ هزار نفر بیکار در کشور وجود داشته‌اند که این رقم در تابستان ۹۶ به سه میلیون و ۱۱۰ هزار نفر کاهش یافت. این نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم شغل بیشتری در کشور تولید کنیم.

وی با بیان اینکه رشد کلاسیک نمی‌تواند مانند گذشته شغل تولید کند، اظهار کرد: نباید تولید شغل را منحصر به صنایع سنگین، فولاد، پتروشیمی یا نفت و گاز بدانیم. بلکه باید به دنبال اشتغال فراگیر و تغییرات جوامع نهایی و رشد اقتصادی در سطح خود باشیم.

    بخش خدمات بیشترین تولیدکننده شغل در کشور

وزیر کار با بیان اینکه در حال حاضر بخش خدمات بیشترین تولیدکننده شغل در کشور است، ادامه داد: در حال حاضر در بخش خدمات آی‌سی‌تی بیش از ۱۰۰ هزار شغل در کشور تولید شده است.

ربیعی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد معادل ۵۰۷ هزار شغل در بخش خدمات در کشور وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر شاهد حضور افراد تحصیلکرده بیشتری در این حوزه هستیم. با تمرکز تبصره ۱۴ بر روی حمل‌ونقل، بازسازی بافت فرسوده و اشتغال خود می‌توان نسبت به تولید مشاغل بیشتر گام‌های موثری برداشت. همچنین سیاست‌های اشتغالی مثل «یارانه مزد»، «حق بیمه کارفرمایی» و «طرح‌های کارورزی» نیز می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد افراد بامهارت در ادارات کاریابی جذب می‌شوند، گفت: در کمیسیون شورای عالی اشتغال به دنبال مزیت اشتغال استان‌ها هستیم. امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای بخش اشتغال فراگیر به همراه یارانه دو درصد در نظر گرفته شده است. در این بخش قرار است به دنبال مشاغل پرکشش باشیم.

وزیر کار در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۹۵ هزار تعاونی در کشور وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ تعاونی دانش‌بنیان در کشور شکل گرفته است. اگر بتوانیم در سیاست‌گذاری‌ها مشارکت مردم را در نظر بگیریم در حوزه اشتغالزایی و فقرزدایی موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha