آلاینده‌های مضر هوا از طریق ایجاد التهاب و انسداد در عروق تغذیه كننده مغز حتی می‌تواند منجر به سكته مغزی شود. در چنین شرایطی چه باید كرد؟ پزشكان معتقد هستند كه توجه به تغذیه و کم و کیف آن در سبد غذایی مردم، این روزها ضروری است.

چگونه در روزهای آلوده سلامتی‌مان را حفظ کنیم؟

سلامت نیوز:آلودگی هوا بر تمام بافت‌ها و سیستم‌های بدن تاثیر می‌گذارد چرا که در هوای آلوده انواع آلاینده‌ها از قبیل، مونوکسیدکربن، اکسید‌نیتروژن و هیدروکربن، براحتی وارد بدن شده و بدین ترتیب، میزان رادیکال‌های آزاد در بدن افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: رادیکال‌های آزاد از راه پوست، ریه، چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش وارد بدن شده و سبب تخریب سلول‌های بدن می‌شوند. آسیب به سیستم قلب و عروق، مغز و ریه تنها بخشی از اثرات نامطلوب آلودگی هوا است. آلاینده‌های مضر هوا از طریق ایجاد التهاب و انسداد در عروق تغذیه كننده مغز حتی می‌تواند منجر به سكته مغزی شود. در چنین شرایطی چه باید كرد؟ پزشكان معتقد هستند كه توجه به تغذیه و کم و کیف آن در سبد غذایی مردم، این روزها ضروری است.

دكتر منصور رضایی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی توصیه‌های زیر را به مردم می‌كند.

شیر کم چرب بخورید. کلسیم موجود در شیر از جذب سرب و فلزات سنگین موجود در هوای آلوده جلوگیری می‌کند. شیر عوارض ناشی از آلودگی هوا بر دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد زیرا به دلیل دارا بودن فسفر، منیزیم و کلسیم، خنثی‌کننده سموم است.

از بین میوه‌ها و صیفی‌جات مختلف، آنهایی که رنگشان نارنجی پررنگ و قرمز است و بین سبزی‌ها، آنهایی که برگ‌های پهن تیره دارند (مانند کاهو و اسفناج) حاوی آنتی اکسیدان‌های بیشتری هستند و سموم بدن را بیشتر خنثی و دفع می‌کنند پس این روزها بیشتر از این میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده كنید.

کیوی، آلو بخارا، انار، انگور، سیر، کلم بروکلی، کشمش، گوجه فرنگی و پرتقال سرشار از آنتی اکسیدان است که توصیه می‌شود در این روزها مصرف شوند.

آب، شیر كم‌چرب، دوغ و غذاهای آبكی بیشتر مصرف كنید و غذاهای خشك كمتر. مردم سوپ و آش را در سفره‌های خود حتما داشته باشید.

چون در لبنیات، فسفر، منیزیم و کلسیم وجود دارد بنابراین، مصرف لبنیات این روزها بیش از همیشه ضروری است چرا كه لبنیات سموم را خنثی می‌كند و علاوه بر این سبب می‌شود كه دستگاه تنفس كمتر آسیب ببیند. بنابراین این روزها حتی اگر هوا سرد هم بود و عطش هم نداشتید، آب و مایعات و غذاهای آبكی زیاد مصرف كنید. نوشیدن آب، كمك می‌كند تا کلیه‌ها املاح اضافی و ذرات آلوده و آلاینده‌ها را به سرعت و در زمان كمتری از بدن خارج و سم‌زدایی كنند.

در سبد غذایی خود از مواد معدنی به وفور استفاده كنید چرا كه مواد معدنی، انواع فلزات‌سنگین، سرب، جیوه، آرسنیك، كادمیوم و آلومینیوم را از بدن خارج می‌كند. مواد معدنی در غذاهای حاوی آهن، ید، منیزیم، روی، سلنیوم و كلسیم وجود دارد.

در روزهایی كه هوا آلوده‌ست مردم نباید از گوشت قرمز استفاده كنند چرا كه مصرف گوشت قرمز، بار و زحمت كلیه را زیاد می‌كند. بنابراین از خانواده گوشت‌ها، بهتر است مردم از ماهی و ماكیان بیش از گوشت قرمز استفاده كنند. ماكیان و ماهی چربی غیر اشباع هم دارند.

از خانواده غلات، مردم بهتر است در روزهایی كه هوا آلوده است به جای مصرف برنج و نان از جو استفاده كنند. جو را می‌توانند در سوپ و آش اضافه كنند. جو حاوی املاح و فیبر است.

در خانواده میوه‌ها و سبزیجات از تمام میوه‌های فصل بیشتر از روزهای دیگر استفاده شود. مصرف خرمالو، انار، نارنگی و سایر مركبات در این روزها اولویت دارد.

در خانواده سبزیجات، مصرف سبزیجات حاوی تركیبات گوگردی توصیه می‌شود چرا كه این نوع سبزیجات، به سرعت آلاینده‌ها را از بدن خارج می‌كند. در این میان مصرف سیر، پیاز، تره فرنگی و كلم بیش از همه توصیه می‌شود چون این سبزیجات به دلیل تركیبات گوگرد خود می‌توانند از مخاط دستگاه تنفسی بیشتر محافظت کنند.

مردم تمام سبزیجانی كه برگ سبز تیره دارند را در سبد غذایی خود بگنجانند، چون حاوی كلروفیل هستند و كار سم‌زدایی را بهتر انجام می‌دهند.

تازه‌خوری كنید و از مصرف انواع كنسروها و غذاهای فریزری هم خودداری كنید.

اما دكتر ناصر كلانتری دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و متخصص تغذیه هم می‌گوید:

قبل از هر چیز با توجه به اینكه آلودگی هوا اثرات بسیار نامطلوبی بر كل اندام‌های بدن دارد توصیه جدی این است كه مردم جز در صورت كار ضروری از منزل خارج نشوند و در صورت ضرورت حتما از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده كنند.

مردم تا می‌توانند مواد غذایی حاوی آنتی اكسیدان مصرف كنند. میوه‌های با برگ سبز تیره به شدت توصیه می‌شود.

مخلوط عسل و لیمو و همچنین زنجبیل می‌تواند كمك كننده باشد.

شیر و لبنیات كم چرب را هم فراموش نكنند، كودكان و ماردان شیرده و باردار بیشتر شیر بنوشند.

دكتر علی رضا منوچهری هم  ضمن اینكه از مردم می‌خواهد كه از ترددهای غیر ضروری اجتناب كنند می‌گوید:

در این روزها مردم حتما وسایل گرمایشی خود را كنترل و تنظیم كنند.

سبزیجات برگ‌پهن از قبیل كاهو، كلم، برگ چغندر و اسفناج بیشتر مصرف كنند.

مواد غذایی حاوی آنتی اكسیدان بیشتر مصرف كنند چرا كه سموم را دفع می‌كند.

گیاهان آپارتمانی مثل كاكتوس می‌تواند كمك كننده باشد.

در صورت امكان مردم از دستگاه‌های تصفیه هوا در منزل استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha