یکی از مهمترین اقداماتی که در زمان بروز آلودگی هوا باید انجام شود این است که مردم بتوانند به خدمات درمانی آن هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن دسترسی داشته باشند تا با خطر جدی‌ای روبه‌رو نشوند به‌ویژه افرادی که دچار بیماری‌های تنفسی و قلبی‌اند و زمان رسیدن امکانات درمانی برای ادامه زندگی آنها مهم است.

دوبرابر شدن ایست قلبی در یکشنبه خاکستری تهران

سلامت نیوز:براساس روز شمار شاخص آلودگی تا امروز 12 روز پاک، 200 روز سالم، 60 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه گروه‌ها ثمره مدیریت و مقابله با آلودگی هوا در کشور است. در این بین شاید سهم شهرهای بزرگ و صنعتی از روزهای سالم کمتر از این ارقام نیز باشد.

به گزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: آلودگی هوای تهران به طرز خطرناکی در حال افزایش است و هر روز هوا بیشتر از روز قبل برای گروه‌های مختلف خطرساز می‌شود. با این وجود هنوز هم دستگاه‌های مختلف و متولیان مقابله با آلودگی هوا اقدام جدی‌ای برای بهبود شرایط موجود انجام نداده‌اند. با افزایش و تکرار روزهای آلوده در شهر پرجمعیتی مانند تهران که مردم آن راه فراری ندارند یعنی افزایش بیماری و به خطر افتادن سلامت خیلی زیادی از شهروندانی که مجبورند در این هوای آلوده در شهر تردد کنند.
بر اساس آمارهای موجود با آغاز آلودگی هوا خیلی از بیمارانی که دارای بیماری قلبی و تنفسی هستند دچار حمله‌های این بیماری‌ها می‌شوند و باید خدمات اورژانسی دریافت کنند. سازمان اورژانس کشور که نشان داده در روزهای آلوده سال و در بحران‌ها خوب عمل کرده است نیز دراین بحران در کنار مردم این شهر ایستاد و به آنها خدمات درمانی می‌دهد.

استقرار اورژانس در 90 نقطه پایتخت


یکی از مهمترین اقداماتی که در زمان بروز آلودگی هوا باید انجام شود این است که مردم بتوانند به خدمات درمانی آن هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن دسترسی داشته باشند تا با خطر جدی‌ای روبه‌رو نشوند به‌ویژه افرادی که دچار بیماری‌های تنفسی و قلبی‌اند و زمان رسیدن امکانات درمانی برای ادامه زندگی آنها مهم است. آقای مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور درباره فعالیت اورژانس در روزهای آلوده تهران به «صبح نو» می‌گوید: «عملیات اورژانس در شهر تهران به علت آلودگی از روز یکشنبه به‌صورت جدی در دستور کار اورژانس قرار گرفت.»
او با اشاره به افزایش استقرار واحدهای اورژانس در سطح شهر با شروع آلودگی هوای تهران ادامه داد: «آمار عملیات‌های اورژانس مربوط به دو حوزه اورژانس پیش بیمارستانی و اورژانس بیمارستان‌هاست، در اورژانس پیش بیمارستانی در 90 نقطه تهران آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و مورلانس‌ها مستقر شده‌اند.»
او اضافه می‌کند: «هدف از این کار، دسترسی بیشتر مردم به اورژانس است و هم اینکه در مسیرهایی که خودرو امکان تردد ندارد عوامل اورژانس خود را با موتور به مردم برساند. کارهایی که در این آلودگی هوا انجام می‌شود توزیع ماسک، اکسیژن درمانی و اقدامات اولیه درباره بیماری‌های قلبی و تنفسی و نهایتاً انتقال به مرکز درمانی است.»

افزایش چشمگیر بیماران


با افزایش غلظت آلاینده‌های هوا و ترددهایی که به اجبار باید مردم در شهر انجام دهند، تعداد بیماران رشد قابل توجهی می‌یابد چراکه مواد مضر معلق در هوا به راحتی می‌تواند هر کسی را راهی بیمارستان کند.
سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به آمار اورژانس پیش بیمارستانی ادامه می‌دهد: «روز یکشنبه در مقایسه با همین روز در هفته گذشته 52 مورد ایست قلبی داشته‌ایم که تقریباً 2 برابر شده است؛ 268 مورد بیمار تنفسی داشته‌ایم که هفته گذشته این عدد 258 مورد بود. همچنین درد قلبی 293 مورد و مشکلات قلبی 196 مورد بوده است.»
او اضافه می‌کند: «در مجموع 811 مورد بیمارانی که مرتبط با بیماران قلبی و تنفسی بوده‌اند که در روز یکشنبه خدمات درمانی دریافت کرده‌اند که از این تعداد هم 157 مورد به مراکز درمانی منتقل شده‌اند در‌حالی‌که در هفته گذشته تنها 131 مورد انتقال صورت گرفته بود.»
خالدی می‌گوید: «آمار مربوط به فوتی‌ها را پزشکی‌قانونی باید اعلام کند چراکه تشخیص اینکه آلودگی هوا علت مرگ است تخصص آنهاست.»

اورژانس بیمارستانی


سخنگوی اورژانس کشور درباره فعالیت‌های اورژانس بیمارستانی نیز می‌گوید: «در اورژانس بیمارستانی بعد از طرح تحول، استقرار پزشکان متخصص در بیمارستان را داریم که سعی می‌کنند ویزیت تخصصی بیماران را کوتاه‌تر کرده و خدمات درمانی تخصصی به آنها ارائه دهند تا هرچه سریع‌تر از بیمارستان  مرخص شوند.»
او اضافه می‌کند: «اولویت کاری اورژانس بیمارستان‌ها هم در تیپ‌های سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی زمینه‌ای که دارو مصرف می‌کنند، خانم‌های باردار و کودکان تقسیم‌بندی شده تا خدمات به‌سرعت به افراد ارائه شود.»
خالدی توصیه می‌کند: «جلوگیری از ترددهای غیرضروری، استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به‌ویژه مترو، مصرف سبزیجات تازه و مایعات و آب فراوان و شیر است که می‌تواند به کاهش عوارض آلودگی کمک کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha