چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷

تست متادون مانعی برای کار و استخدام نیست

سلامت نیوز:یک درمان گر اعتیاد با تاکید بر اینکه باید آگاهی مردم را در مورد کسانی که تحت درمان متادون هستند، افزایش داد، عنوان کرد: آزمایش میزان متادون کسانیکه برای استخدام در ارگانی اقدام کرده اند، نباید مانعی برای کار و استخدام آنها باشد. 

به گزارش سلامت نیوز برنامه صبح و گفت وگوی رادیو گفت وگو با موضوع تست متادون ، با حضور دکتر سیامک صمیعی مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت و دکتر شیما جراحی روانشناس و درمان گر اعتیاد روانه آنتن شد.

دکتر سیامک با اشاره به تست متادون در آزمایشگاه ها گفت: معمولا وقتی فردی را به آزمایشگاه معرفی می کنند برای تشخیص سوء مصرف مواد است و به همین دلیل ممکن است جزو تست های درخواستی تستی مانند متادون نیز باشد. در حقیقت هر تستی که برای کشف سوء مصرف مواد است، باید توسط آزمایشگاه انجام شود و اگر انجام ندهند، کار غیر قانونی و خلاف انجام داده اند.
وی درباره متادون اظهار داشت: متادون دارویی است که بسیاری از معتادین برای ترک آن تحت نظر پزشک مصرف می کنند. از سوی دیگر متاسفانه این مسئله پیش می آید کسی که برای سوء مصرف به آزمایشگاه ارجاع داده می شود، به دلیل مصرف متادون، تست های مورفین آن قابل تشخیص نیست. به همین جهت وظیفه آزمایشگاه این است که همه تست ها از جمله متادون را انجام دهد.
مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت در عین حال به چالش های آزمایش متادون اشاره کرد و اظهار داشت: کسانی که متادون مصرف می کنند معتاد نیستند بلکه این افراد تحت درمان هستند. بخشنامه ای در این زمینه ابلاغ شده است که بر اساس آن اگر آزمایش متادون کسی مثبت شد، جواب مثبت را به خود فرد ندهند بلکه به پزشک بدهند.
دکتر شیما جراحی در ادامه با اشاره به تست متادون گفت: اگر تست متادون در آزمایشگاه ها مثبت شد، باید محرمانه تلقی شود و در واقع فرد به عنوان کسی که تحت درمان است معرفی خواهد شد.
وی به مبحث ذهن آگاهی در روانشناسی اشاره کرد و اظهار داشت: این عدم ذهن آگاهی باعث می شود وقتی افراد جواب آزمایش را می گیرند، ازدواج های زیادی منتفی شود این در حالی است که بیمار به مراکز درمانی مراجعه کرده است. 
این روانشناس اضافه کرد: میزان مصرف متادون در کمپ ها توسط افراد متخصص تشخیص داده می شود زیرا اگر افراد بیمار بخواهند خودشان مصرف کنند، بر اساس سلیقه خواهد بود.
این درمان گر اعتیاد با تاکید بر اینکه باید آگاهی مردم را در مورد کسانی که تحت درمان متادون هستند، افزایش داد، عنوان داشت: در همین راستا به مراکز دولتی توصیه شده کسانی که برای استخدام در سازمان و مراکز دولتی به آزمایشگاه می روند و میزان متادون آنها مشخص می شود، نباید مانعی برای کار و استخدام باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha