سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از تکلیف قانونی کلیه مراکزدولتی و 10 درصد از مراکز خصوصی درمان اعتیاد برای پوشش بیمه‌ اعتیاد خبر داد.

تکلیف جدید مراکز ترک اعتیاد برای پوشش «بیمه معتادان»

سلامت نیوز:سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از تکلیف قانونی کلیه مراکزدولتی و 10 درصد از مراکز خصوصی درمان اعتیاد برای پوشش بیمه‌ اعتیاد خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،پرویز افشار  با اشاره به اینکه بودجه امسال درمان اعتیاد برای  پوشش بیمه‌ای معتادان در بیمه‌های پایه و بستری، 78 میلیارد تومان بوده است گفت: برنامه امسال این بوده است که نسبت به سال گذشته در دستور العمل به سمت افزایش مراکزی که با بیمه قرارداد منعقد می کنند حرکت کنیم.در حال حاضر کلیه مراکز دولتی تکلیف قانونی دارند که برای پوشش بیمه‌ای معتادان قرار داد داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه حداقل 10 درصد از مراکز خصوصی نیز مکلف هستند برای پوشش بیمه‌ای معتادان قرار داد ببندند، افزود: این رقم تقریبا در حال تحقق پیدا کردن است اما در پاره‌ای از استانها، از جمله استان تهران هنوز مراکز دولتی انعقاد قرار داد نکرده‌اند که صحبت ها و پیگیری ها انجام شده است و امیدواریم این امر به‌زودی محقق شود.

چرا تاکنون تنها یک چهارم بودجه بیمه اعتیاد جذب شده است؟

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار حداکثر حدود یک چهارم از کل بودجه در خصوص بیمه اعتیاد تا الان جذب شده است اظهار کرد: جذب تنها یک چهارم از این مبلغ محل سوال جدی ما نیز بوده است. در اقدامات تحولی وزارت بهداشت  و بیمه سلامت که برای 6 ماه آینده طراحی کرده‌ایم قرار  این است بتوانیم حداقل حدود 70 درصد از این بودجه را جذب کنیم.

افشار با ابراز امیدواری از رسیدن به وضعیت بهتر در سال‌های آتی در خصوص بیمه اعتیاد تصریح کرد: اما در چشم انداز سال جاری با توجه به اینکه  دستور العمل اجرای پوشش بیمه‌ای معتادان و نامه‌هایش خیلی دیر تصویب و ابلاغ شد، به چنین رقمی نخواهیم رسید. سازمان بیمه سلامت هم از وزارت رفاه منتزع شده و به وزارت بهداشت ملحق شده است. امیدواریم با توجه به اینکه وزارت بهداشت از دستگاه‌های مهم درمانی است و تولیت درمان در کشور را بر عهده دارد و در بحث درمان اعتیاد هم سازمان بهزیستی به عنوان یکی از دو دستگاه بسیار مهم در این امر است، اهمیت این موضوع را به خوبی درک کنند و همکاریشان را برای اینکه به بحث بیمه نگاه حداکثری شود، افزایش دهند.

اعلام همکاری مراکز خصوصی ترک اعتیاد برای عقد قرارداد اجرای «بیمه اعتیاد»
اعتبار واقعی پوشش بیمه‌ای تمام ایرانیان

وی با اشاره به اعلام همکاری مراکز خصوصی برای انعقاد قرار داد گفت: مراکز خصوصی در سراسر کشور برای انعقاد قرار داد اعلام آمادگی  کرده‌اند اما به دلیل محدود بودن سقف اعتبارات نمی‌توانیم با کل مراکز کشور قرارداد منعقد کنیم. این بوجه مبلغ خیلی بالایی نیست. اگر بخواهیم تمام جمعیت کشور را تحت پوشش درمان بیمه قرار دهیم رقمی در حدود 600 میلیارد تومان بر اساس برآورد اولیه در معاونت کاهش تقاضا و دفتر درمان، مورد نیاز است اما این رقم در حال حاضر 78 میلیارد تومان است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه اظهار کرد: بیمه اعتیاد به معنای پوشش کامل بیمه‌ای نیست؛ زیرا بیمه به معنای پوشش کل آحاد جامعه است اما نگاه ما بیشتر یک نگاه حمایتی است تا گروه های در معرض خطر و آسیب پذیری بیشتر، مثل زنان  و کودکان معتاد تزریقی، مبتلایان به ایدز  و افراد بی بضاعت که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند را تحت پوشش قرار دهیم.


فرانشیز  پرداختی معتادان برای استفاده از  بیمه‌

وی در خصوص پرداخت فرانشیز توسط بیمه‌شدگان نیز گفت: فرانشیز حتما باید پرداخت شود. سهمی را که بیمه‌ها پرداخت می کنند 70 درصد و فرانشیز بیمه شدگان حدود 30 درصد است، اما در پاره‌ای از مناطق که افراد واقعا تمکن مالی برای پرداخت فرانشیز را ندارند، سعی کردیم از نهادهای حمایتی و بودجه خودمان هم کمک های جزئی برای جبران این فرانشیز داشته باشیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha