برخی غذاها هستند که روی مغزمان تاثیری مثبت می گذارند و اجازه نمی دهند با بالا رفتن سن، این قسمت بسیار مهم از بدن دچار اختلال شود.

با بالا رفتن سن، این غذاها را برای سلامت مغز بخورید

سلامت نیوز: برخی غذاها هستند که روی مغزمان تاثیری مثبت می گذارند و اجازه نمی دهند با بالا رفتن سن، این قسمت بسیار مهم از بدن دچار اختلال شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، غذاها تاثیر بسیار قدرتمندی روی مغز، مخصوصا با بالا رفتن سن دارند. با این حال ما گاهی فکر می کنیم مغز سیستمی جدا از باقی بدنمان است. اما مغز نیز مانند دیگر اعضای بدن، از غذایی که می خوریم موثر است. برخی غذاها هستند که روی مغزمان تاثیری مثبت می گذارند و اجازه نمی دهند با بالا رفتن سن، این قسمت بسیار مهم از بدن دچار اختلال شود. برای اینکه بیشتر با این غذاها و تاثیرشان آشنا شوید، در ادامه لیستی از آن ها را همراه با خواصشان آورده ایم.

منداب

محققان اعلام کردند افرادی که روزانه یک یا دو وعده از سبزیجات استفاده می کنند، نسبت به کسانی که اصلا از آن ها استفاده نمی کنند، عملکرد مغزی شان 11 سال جوان تر است. در میان سبزیجات، منداب مواد مغذی برجسته ای دارد. این گیاه نیترات بالایی دارد، ترکیبی که با باز کردن رگ های خونی، جریان خون به مغز را افزایش می دهد. اگر در مغزتان زیاد خون جریان پیدا نکند، اکسیژن کافی به آن نمی رسد که نهایتا منجر به مرگ سلول ها می شود.

بلوبری (زغال اخته آبی)

توت ها تنها میوه هایی هستند که تاثیر ویژه ای روی مغز دارند. برنامه های غذایی مخصوص عملکرد مغز که می توانند تا 53 درصد خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند، از توت ها استفاده زیادی می کنند. با اینکه تمام توت ها مزایایی دارند، اما بلوبری سرشار از فلاونوئیدها است. فلاونوئیدها آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند از مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کنند و به ارتباطات سلول های مغز قدرت ببخشند.

زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ منبعی غنی از کولین است، یک ویتامین ب کمپلکس که سلامت مغز را تقویت می کند. کولین به استیل کولین- یک انتقال دهنده عصبی که حافظه را تثبیت می کند- تبدیل می شود و به سلول های مغزی اجازه می دهد بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تحقیقات نشان داده افزایش مصرف کولین با افزایش عملکرد شناختی از جمله حافظه، در ارتباط است.

روغن زیتون

ریختن مقداری از این روغن روی غذا، مانع از بین رفتن بافت مغزی مرتبط با افزایش سن می شود. استفاده از روغن زیتون اکسترا ویرجین از حافظه و قابلیت یادگیری محافظت می کند. همچنین از تشکیل دو عامل بروز آلزایمر پیشگیری می کند. با اینکه مکانیزم اصلی هنوز روشن نیست، اما گویا آنتی اکسیدان oleocanthal در آن نقش ایفا می کند.

سالمون

این غذای دریایی خوش طعم سرشار از اسید چرب های امگا 3، DHA و EPA است که برای سلامت مغز ضروری هستند. امگا 3 به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در مغز کمک می کند که در رشد بیماری آلزایمر موثر است. DHA مخصوصا به کاهش کوچک شدن مغز بر اثر بالا رفتن سن کمک می کند.

گردو

چربی های سالم موجود در گیاهان نیز، به سلامت مغز کمک می کند. گردوها سرشار از اسید آلفا لینولنیک هستند که اسید چرب امگا 3 گیاهی به حساب می آیند. تحقیقات نشان داده افراد بزرگسالی که در برنامه غذایی خود از انواع اسید چرب های امگا 3 و چربی های سالم گیاهی استفاده می کنند، عملکرد مغزی بهتری نسب به کسانی دارند که مصرف این گونه چربی ها در برنامه غذایی شان بسیار کم است.

نویسنده: جسیکا براون

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha