مدیرکل محیط زیست استان مرکزی عامل انسانی را علت حریق تالاب میقان دانست و گفت: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد 50 هکتار از نیزارهای تالاب دچار حریق شده اما به حیات وحش و پرندگان مهاجر در این تالاب آسیبی نرسیده‌است.

عامل انسانی تالاب میقان را آتش زد

سلامت نیوز:مدیرکل محیط زیست استان مرکزی عامل انسانی را علت حریق تالاب میقان دانست و گفت: در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد 50 هکتار از نیزارهای تالاب دچار حریق شده اما به حیات وحش و پرندگان مهاجر در این تالاب آسیبی نرسیده‌است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،رضا میرزایی، مدیرکل محیط زیست استان مرکزی  در مورد ارزیابی وسعت حریق تالاب میقان و علت بروز این حادثه اظهار کرد: در پی آتش سوزی تالاب میقان که از اواخر روز جمعه 30 آذر آغاز شد حدود 50 هکتار از نیزارهای این تالاب دچار حریق شد، با توجه به این که تالاب میقاب 12 هزار هکتار وسعت دارد آتش سوزی در این بخش کمتر از 5درصد برآورد می‌شود.

وی علت بروز این حادثه را عامل انسانی دانست و گفت: دادستان اراک، محیط بانان و کارشناسان سازمان محیط زیست در حال بررسی علت وقوع این حادثه هستند و با توجه به خاموش نکردن آتش در بخش نیزارها عامل انسانی در بروز این حادثه نقش داشته است البته به دلیل خشکی نیزارها و وزش باد شدید در این منطقه شاهد پیش روی آتش در این منطقه بودیم.

میرزایی یادآور شد: با توجه به این که بخش اعظم تالاب دارای آب بوده آسیب زیادی به منطقه وارد نشده است و پس از چند ساعت از وقوع حریق با همکاری و مشارکت مدیران استانی، آتش نشانان، محیط بانان، منابع طبیعی و شهرداری استان مرکزی آتش مهار شد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در مورد تجهیزات و ادوات اطفای حریق در این منطقه گفت: با توجه به وضعیت حریق یک فروند هواپیمای الیوشین از فرودگاه مهرآباد به سمت تالاب حرکت کرد و در این پرواز سه تا چهار مرتبه آبپاشی در منطقه آتش سوزی صورت گرفت.

میرزایی در مورد خسارت‌های وارد شده به حیات وحش این منطقه و پرندگان مهاجر گفت: خوشبختانه در بررسی‌هایی که از روز جمعه تا صبح امروز با همکاری مدیرکل دامپزشکی استان و محیط زیست صورت گرفت هیچ لاشه‌ سوخته‌‌ای در منطقه مشاهده نشد، زیرا معمولا پرندگان مهاجر در بخش آبی تالاب مستقر هستند و هنگام آتش سوزی در بخش نیزار تالاب نبودند برهمین اساس خطری آنان را تهدید نکرده بود، همچنین در حین ارزیابی خسارات وارده به حیات وحش آنفولوآنزای مرغی نیز مورد بررسی قرار گرفت که خوشبخانه در این زمینه گزارشی به ثبت نرسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha