مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: جوش شیرین که در آرد نان استفاده می‌شود موجب از بین رفتن جذب ریز مغذی‌هایی از جمله آهن و کلسیم می‌شود.

ردپای جوش شیرین در نان و از بین بردن ریزمغذی‌ها

سلامت نیوز: مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: جوش شیرین که در آرد نان استفاده می‌شود موجب از بین رفتن جذب ریز مغذی‌هایی از جمله آهن و کلسیم می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، زهرا عبداللهی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: نان سالم، نانی است که میزان معینی از آن سبوس باشد، نمک آن بیش از حدمجاز نباشد و سایر افزودنی‌ها مثل جوهرقند با بلانکیت به آن اضافه نشود در این صورت می‌گوییم نان سالم است.

وی گفت: اینکه نان‌های ما سالم است یا نه بستگی به رعایت این موارد دارد در ضمن درحال حاضر آرد نان ۱۸ تا ۲۱ درصد سبوس گیری می‌شود که عملاً با آردی که بیشتر به درد کیک و شیرینی می‌خورد مردم نان می‌خورند و سبوس کافی ندارد.
­

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه درحالی که در کشور مشکل دیابت و چاقی و اضافه وزن و سرطان‌هایی مثل سرطان‌های دستگاه گوارش داریم باید استاندارد سبوس آرد بازنگری شود، گفت: ما از وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان استاندارد درخواست داریم دامنه سبوس گیری آرد محدود شود.

عبداللهی افزود: کیفیت گندم و آرد براساس استاندارد اجباری نان باید رصد شود یعنی نمک نان که بیش از ۶ - ۷ گرم بود به علت مشکلات قلبی جامعه به کمتر از یک درصد برسد.

وی گفت: گاهی کیفیت آرد به علت داشتن گلوتن مطلوب نیست و نباید از حد معینی تجاوز کند همچنین تخمیر نان باید رعایت شود که برای این مهم باید قیمت خمیر مایه تعدیل شود و به شکل سوبسید دراختیار نانوا قرار گیرد تا استفاده از جوش شیرین محدود شود.

عبداللهی افزود: نانی که با جوش شیرین تخمیر شود جذب ریزمغذی‌هایی ازجمله آهن و کلسیم را کاهش می‌دهد.

وی گفت: اگر کیفیت آرد مناسب نباشد بهبود دهنده‌هایی به آرد اضافه می‌شودازجمله اسید آسکوربیک، اما گاهی ممکن است مواد افزودنی دیگری به آرد اضافه شود که حتی موجب حساسیت پوستی نیز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha