مقوله آلودگی هوا به مسائل داخلی و خارجی مربوط می‌شود. تاکنون مساله آلودگی هوا به شکل اساسی در محافل بین‌المللی مورد توجه قرار نگرفته است.

دستگاه‌ها در انتظار ابلاغ لایحه هوای پاک

سلامت نیوز-*جبار کوچکی‌نژاد: آلودگی هوا عبارت است از وجود هر نوع آلاینده اعم از جامد، مایع،‌ گاز یا تشعشع پرتوزا و غیرپرتوزا در هوا به تعداد و در مدت زمانی که کیفیت زندگی را برای انسان و دیگر جانداران به خطر اندازد یا به آثار باستانی و اموال خسارت وارد کند.

به گزارش سلامت نیوز،آرمان نوشت: آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور و در راس آنها در تهران هر‌ساله با فرارسیدن فصل سرما و بروز پدیده وارونگی دما شرایط نامساعد را به دنبال دارد. برای کاهش میزان آلودگی هوا می‌توان با استفاده از کاهش میزان سوخت بنزین و ورود وسایل حمل و نقل برقی از شدت مصرف سوخت در کشور کاست. از سوی دیگر می‌توان با خروج صنایع آلاینده و خودروهای فرسوده از کلانشهرها وضعیت هوا را مناسب سازی کرد. باید دانست که هرگونه اقدام برای بهبود وضعیت هوا نیازمند راهکار اساسی در طولانی‌مدت است، اقداماتی همچون گسترش محدوده زوج و فرد تردد خودرو، تعطیلی مدارس و... به شکل مقطعی چندان کارآمد نیست. این در حالی است که کارشناسان امر می‌توانند قبل از بروز وضعیت اضطرار از شدت آلودگی هوا و بیماری‌های ناشی از آن بکاهند. در این زمینه مجلس باید ورود کرده و به‌جای راهکارهای کم فایده و تکراری از اقدامات اساسی و مناسب برای مقابله با آلودگی هوا در فصل سرما باید استفاده کرد.

نهادهای مسئول خواستار ارتقای کیفیت خودرو شوند

در کشور نهادهای متعدد در زمینه مقابله با آلودگی هوا مسئول هستند، در حالی که هم اکنون استاندارد خودروهای تولید داخل و تردد خودروهای دودزا را می‌توان از عمده دلایل بروز آلودگی هوا دانست. در این شرایط باید سازمان حفاظت از محیط‌زیست و راهنمایی و رانندگی از تولید و تردد چنین خودروهایی در کلانشهرها جلوگیری کنند. وقتی مسئولان امر درباره تولید و تردد خودروهای بی‌کیفیت و آلوده‌کننده هوا حساس باشند، طبیعتا خودروساز نیز به ارتقای کیفیت خودرو می‌پردازد. برای ارتقای کیفیت سوخت و دستیابی به هوای پاک باید مجلس، دولت و سازمان‌های مربوطه وارد عمل شده و از بروز نارسایی‌ها در این زمینه جلوگیری کنند.

رسیدگی به‌آلودگی هوا نیازمند اقدامات داخلی وخارجی

مقوله آلودگی هوا به مسائل داخلی و خارجی مربوط می‌شود. تاکنون مساله آلودگی هوا به شکل اساسی در محافل بین‌المللی مورد توجه قرار نگرفته است. در این زمینه باید با همکاری صندوق‌های بین‌المللی بتوان برای بهبود وضعیت هوا وارد عمل شد. باید برای ارتقای کیفیت هوا راهکارهای مناسب ارائه داد. هم اکنون کیفیت هوا نسبت به گذشته بحرانی‌تر شده و مشکلات نیز بیشتر شده است. باید از نهادها و صندوق‌های بین‌المللی در حوزه زیست‌محیطی کمک گرفت و مشکلات موجود را برطرف کرد. سازمان حفاظت محیط‌زیست قبل از بروز اتفاقات ناخوشایند باید به عنوان سازمان هشدار‌دهنده از بروز اقدامات غیر‌قانونی از سوی دیگر سازمان‌ها جلوگیری کند.

معاینه فنی یک الزام برای تمامی خودروها

در کشور شاهد تردد خودروهای فرسوده هستیم. از سوی دیگر نهادهای مسئول از تردد این خودروها جلوگیری می‌کنند. در حال حاضر معاینه فنی خودروها به شکل مناسب در حال انجام است. در این شرایط رانندگان موظف به اخذ معاینه فنی خودرو هستند و در صورت بروز هرگونه نارسایی باید ایرادات خودرو برطرف شود. در اصل معاینه فنی و کنترل زیست‌محیطی به منظور پایش مقدار خروجی اگزوز خودروها و دودکش کارخانجات است تا از رعایت استانداردها و الزامات زیست‌محیطی اطمینان حاصل شود.

لایحه هوای پاک به دستگاه‌ها ابلاغ شود

لایحه هوای پاک که توسط دولت یازدهم برای بهبود وضعیت هوا تقدیم مجلس شده بود، به تصویب رسید. لایحه هوای پاک ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره دارد که بر اساس آن برای اولین بار در برخی مسائل ورود مشخص و قطعی صورت می‌گیرد. از مهم‌ترین مطالب طرح شده در لایحه شفاف‌سازی تعریف آلودگی هوا و تسری آن به آلودگی بو، صدا و امواج است. همچنین دسته‌بندی منابع آلاینده هوا براساس منابع معتبر بین‌المللی از طریق این لایحه صورت می‌گیرد. کاهش سن معاینه فنی برای خودروهای شخصی به چهار سال و برای خودروهای عمومی به یک سال از طریق قانون هوای پاک صورت گرفته است.

همچنین ضمانت اجرای عملکرد صحیح مراکز معاینه فنی از محورهای این لایحه است. افزون بر این گارانتی کلیه قطعات خودرو که وظیفه کنترل انتشار آلاینده‌های خودرو را دارند تا دو سال توسط خودروساز صورت می‌گیرد. هم اکنون این لایحه ابلاغ شده و آیین نامه اجرایی آن تاکنون نوشته نشده و در این زمینه باید مجلس، دولت را مکلف کند تا آیین نامه این لایحه نوشته و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شود. بر اساس این لایحه دستگاه‌های فعال در حوزه زیست‌محیطی به شکل دقیق می‌توانند به انجام رسالت خود بپردازند. در کشور شاهد تردد خودروهای فرسوده و دودزا هستیم. در این میان تاکنون دولت به بسیاری از تعهدات خود درباره خودروهای اسقاطی عمل نکرده و همین مساله باعث بروز مشکلات متعدد شده است. آلودگی هوا نه تنها در مقوله تعطیلی واحدهای آموزشی و خسارت به دستگاه‌ها وارد می‌شود، بلکه تاثیری درازمدت بر روی سلامتی افراد در جامعه دارد. افراد با استنشاق هوای آلوده به مشکلات و بیماری‌های متعدد مبتلا می‌شوند.

* عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha