قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر میانگین نرخ شیوع اعتیاد در ایران را کمتر از ۵.۳۹ درصد اعلام کرد و از کاهش تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر خبر داد.

کاهش تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر / معتادان جایی در بیمه سلامت ندارند

سلامت نیوز:قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر میانگین نرخ شیوع اعتیاد در ایران را کمتر از ۵.۳۹ درصد اعلام کرد و از کاهش تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سردار علی مویدی قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر  که شب گذشته مهمان گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود از افزایش ۲۳ درصدی  مصرف‌کنندگان مواد مخدر دنیا طی یک دهه اخیر خبر داد که به استناد وی میانگین نرخ شیوع اعتیاد در ایران از ۵.۳۹ درصد کمتر است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اشاره به اینکه در سال ۲۰۰۶ در جهان ۲۰۸ میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر وجود داشت که این میزان در پایان سال ۲۰۱۵ به ۲۵۵ میلیون رسیده است تشریح کرد: به عبارت دیگر در کمتر از ۱۰ سال بیش از ۴۰ میلیون نفر به مصرف ‌کنندگان اضافه شده که این امر  نشان می‌دهد روند افزایشی اعتیاد شیب تندی داشته است. برآورد نرخ شیوع در سال ۲۰۰۶ در حدود ۴.۹ درصد بوده که در سال ۲۰۱۵ به ۵.۳۹ درصد در دنیا رسیده است.
نرخ شیوع اعتیاد در ایران

مویدی با بیان این که میانگین نرخ شیوع اعتیاد در ایران از ۵.۳۹ درصد کمتر است، افزود: در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ بیش از ۳۴۵ نوع مواد روان گردان جدید در دنیا شناسایی شده است و در حال حاضر بیش از ۷۰۰ نوع مواد روان‌گردان در جهان وجود دارد.

ببنابر اظهارات قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۲۰۰۱ حدود ۷۶۰۶ هکتار زمین در افغانستان زیر کشت رفته بود که این میزان در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۳۲۸ هزار هکتار رسیده است و کشور ما نیز که در کنار کانون تولید عظیم مواد مخدر قرار گرفته و قطعا از این افزایش کشت تاثیر می‌گیرد.

کاهش تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور

وی گفت: در سال ۱۳۹۰ تحقیقی در کشور  انجام شد و مشخص کرد که در ایران ۶.۹ درصد مصرف کننده وجود دارد، اما این میزان در سال ۱۳۹۴ به ۵.۳۹ درصد رسید.

مویدی با اشاره به این موضوع که در این سال‌ها تعداد مصرف کننده در ایران کاهش یافته، افزود: این کاهش بر اساس آمار بوده و اگر ما به واقعیت‌های آماری توجه نکنیم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. این در حالیست که جمع‌آوری معتادان کافی نیست و حفاظت از فرد معتاد و خانواده وی اهمیت فراوانی دارد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به برنامه‌های این ستاد در سال ۱۳۹۷ گفت: تلاش شده تا اقدامی متمرکز بر علم درباره اعتیاد انجام شود؛ امروز تمرکز بر اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر مدنظر ما است.

وی خاطر نشان کرد: اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با اعتیاد افزایش یافته و در سطح محلات، مدارس و نیروهای مسلح آموزش داده شده است.

خدری:
مسیر مبارزه با موادمخدر را قبول ندارم

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه تلویزیونی نیز حجت الاسلام عبدالحمید خدری، عضو کمیته قضایی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار کرد: مسیر مبارزه با موادمخدر در کشور را قبول ندارم، چرا که روند خوبی نداشته است. ما در جامعه می‌گوییم معتاد متهم نیستند، بلکه بیماراست، اما دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب این گونه نیست و سیاست‌ها در این حوزه متزلزل مانده است.

خدری با تاکید بر اینکه مگر می‌شود برای مقابله با این موضوع طرحی در مجلس تصویب شود و بعد به شورای نگهبان برود و به تصویب برسد اما برای حل این معضل به کار نیاید؟ گفت: افرادی که آن را مصوب کردند متوجه نمی‌شوند که این قوانین فایده‌ای دارد یا بی‌فایده است؟

در حالی که عضو کمیته قضایی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس معیار عرضه و تقاضا را در بحث مواد مخدر مهم دانست گفت: در ایران فقط در سطح عرضه وارد عمل شدیم و موفق نیز نبودیم ‌و باید در بحث تقاضا وارد شویم.

مویدی:
بهتر بود مجلس قبل از اینکه به بحث قاچاقچیان ورود پیدا کند، به پیشگیری بپردازد

در ادامه مویدی گفت: سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر را مقام معظم رهبری ۱۲ سال پیش ابلاغ فرمودند و جهت‌گیری کلی ستاد طی ۴ سال اخیر نیز بر موضوعاتی چون متمرکز شدن بر فرمایشات رهبری، اتخاذ یک استراتژیک واحد و تقویت دانش راهبردی برنامه ریزی است. چرا در امر پیشگیری از مواد مخدر قوانین تکمیلی نداریم؟ مشکل ما این است که می خواهیم زود به نتیجه برسیم، این در حالی است که بحث اعتیاد فرایندی زمان‌بر است.

 وی با اشاره به اینکه در استان های شرقی و جنوب شرقی کشور متمرکز شدیم، زیرا می دانستیم که از این مسیر آسیب می بینیم افزود: در سال ۱۹۶۱ قانون مبارزه با مواد صنعتی در سازمان ملل وضع و در سال ۱۹۷۱ تکمیل شد، از آن زمان تاکنون هنوز مجلس نتوانسته قانونی را تکمیل کند. بهتر بود مجلس قبل از اینکه به بحث قاچاقچیان ورود پیدا کند، به پیشگیری بپردازد. زمانی در مصرف ماده مخدر شیشه رتبه دوم جهان را داشتیم، اما امروز این رتبه به سوم رسیده است.

 قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در سیاست ها باید بیش از۵۰ درصد به پیشگیری از اعتیاد بپردازیم، اظهار کرد: نظام براساس قانون ماده ۱۶ ،تعیین می‌کند که ۳ تا ۶ ماه معتادان را باید نگهداری اجباری کنیم.

وجود ۵۰ تا ۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور
در بیمه سلامت بحث معتادان گنجانده نشده است

مؤیدی تعداد معتادان متجاهر کل کشور را ۵۰ تا ۶۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: بعد از ۶ ماه نگهداری از معتادان متجاهر باید به فکر اشتغال و صیانت از آنها باشیم، لذا برای اشتغال آنها بسترسازی صورت گرفته است. همچنین 6000 نفر از معتادان متجاهر بهبود یافته را ساماندهی کرده ایم، خاطرنشان کرد: معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد معتادان پاک می مانند. روز گذشته در تهران ۹۳۵ نفر جمع آوری شدند که ۴۰۰ نفر آنها معتاد متجاهر بودند.

وی با اظهار تاسف از اینکه در بیمه سلامت بحث معتادان گنجانده نشده است تاکید کرد که  در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر دغدغه مردم را کم خواهیم کرد البته تا رسیدن به وضعیت قابل قبول فاصله داریم.
خدری: افزایش 25 درصدی اعتبارات پیشگیری از اعتیاد در بودجه 97

در ادامه برنامه حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحمید خدری نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید کل ارکان اجرایی کشور در بحث مقابله و پیشگیری از مواد مخدر دست به دست هم بدهند، گفت: در لایحه بودجه سال۹۷ اعتبارات بخش پیشگیری‌ از اعتیاد۲۵۰ درصد افزایش یافت.مبارزه با اعتیاد جهادی بزرگ است و ما باید واقعیت های جامعه را از زبان مردم بشنویم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: هر طرحی که از ستاد مبارزه با مواد مخدر به مجلس بیاید، قطعا ما از آن استقبال می کنیم.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha