چهارشنبه ۶ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 234

یك متخصص عروق اظهار كرد: واریس یك بیماری شغلی نیست و بیشتر در پی زمینه ارثی در فرد بروز می‌كند

شغلتان را عوض نکنید؛واریس زمینه ارثی دارد

دكتر سید محمدرضا كلانتر معتمدی خبرگزاری دانشجویان ایران با بیان این مطلب افزود: با وجود اینكه واریس به علل مختلفی در فرد ظهور می‌كند اما بیشتر دلیل ارثی دارد كسانی كه دارای زمینه ارثی واریس هستند اگر در شرایط بروز آن قرار گیرند بیش از افراد دیگر به واریس مبتلا می‌شوند. بنابراین كسانی كه به مدت زیاد می‌ایستند و زمینه واریس هم دارند بیشتر دچار این مشكل می‌شوند.

وی در ادامه افزود: چون فشار وریدی در پاها بیشتر است واریس در پاها و از زانو به پایین تظاهر می‌كند.

دكتر كلانتر معتمدی در مورد واریس و افزایش آن در دوران بارداری زنان گفت: زنانی كه زمینه واریس را دارند بخصوص در ماههای آخر حاملگی چون سر بچه روی وریدهای ایلیاگ فشار وارد می‌كند. این فشار باعث افزایش فشار وریدی پاها می‌شود و واریس را تشدید می‌كند.

وی درباره علائم بروز واریس گفت: مویرگهای زیر پوستی كه اول به صورت قرمز و بعد آبی رنگ نمایان می شود تلانژك تازیهایی است كه فقط از لحاظ زیبایی فرد را اذیت می‌كند ولی مانند واریس مشكل زا نیست. در صورتی كه در واریس وریدهای برجسته در زیر پوست نمایان می‌شود و قطر آنها از چند میلیمتر تا 1 سانتی متر است و با فشار، این وریدها جا به جا می‌شوند.

باید توجه داشت وریدهایی كه در حین ورزش بر روی پای فرد نمایان می‌شود مستقیم است این در حالی است كه وردیهای واریسی پیچ در پیچ است.

این متخصص عروق در ادامه تصریح كرد: واریس اگر به موقع تشخیص داده شود با چند آمپول میتوان آن را برطرف كرد ولی در غیر این صورت اگر واریس تبدیل به زخم شود به سختی می‌توان آن را درمان كرد و گاهی حتی این زخمها تا استخوان فرد پیش می‌رود كه معالجه را غیر ممكن می سازد.

وی افزود: واریس به دلیل رشد تدریجی كه دارد بیشتر در سنین بالا دیده می‌شود و كمتر جوانها را گرفتار می‌كند.

دكتر كلانتر معتمدی یادآور شد: البته جای نگرانی برای گرفتن واریس در افراد وجود ندارد و بیشتر كسانی باید از بروز آن پیشگیری كنند كه زمینه ارثی در آنها وجود دارد این افراد باید با كوچكترین علائم واریس برای درمان مراجعه كنند كه نسبت به درمان آن اقدام شود.

وی در پایان تاكید كرد: در همه مشاغل ممكن است فرد به واریس مبتلا شود و در واقع واریس یك بیماری شغلی نیست بلكه بیشتر با زمینه ارثی فرد در ارتباط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha