یک متخصص گوش، حلق و بینی درخصوص علل بروز و درمان عارضه سنگ لوزه توضیحاتی را ارائه داد.

روشی برای درمان سنگ لوزه

سلامت نیوز:یک متخصص گوش، حلق و بینی درخصوص علل بروز و درمان عارضه سنگ لوزه توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،بابک ساعدی متخصص گوش و حلق و بینی  در خصوص عارضه لوزه‌های سنگی توضیح داد: لوزه‌های انسان از سن 2 سالگی رشد خود را آغاز کرده و تا سن 4 سالگی این رشد ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: بعد از گذشت این چند سال لوزه‌ها به طور خودکار رشدشان کاهش یافته و پس‌رفت می‌کنند.

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه در برخی از افراد ممکن است این پس‌رفت اتفاق نیفتد، توضیح داد: در برخی از موارد ممکن است به صورت طبیعی یا به دلیل عفونت‌ها شاهد پس‌رفت لوزه‌ها نباشیم که این موضوع باعث تغییر ماهیت سطح لوزه می‌شود.

وی ادامه داد: تغییر ماهیت سطح لوزه‌ها به معنای این است که جنس سلولی لوزه عوض شده و در این افراد ممکن است خللی در لوزه پیدا شود که این امر باعث گیر کردن باقیمانده غذا در لوزه‌ها خواهد شد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اگر این روند طولانی شود و باقیمانده  غذاها تمیز نشود، به تدریج کلسیم و سایر املاح معدنی بر روی باقیمانده مواد غذایی رسوب می‌کنند و این مواد شکل سنگی که به سنگ لوزه معروف است را به خود می‌گیرند.

ساعدی گفت: اگر این عارضه برای یکبار ایجاد شده باشد مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌شود و می‌توان آن را با از بین بردن سنگ‌ها درمان کرد.

این متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه اگر این عارضه به صورت مکرر برای افراد ایجاد شود عوارضی مانند گلودرد و بوی بد دهان را به همراه خواهد داشت،‌گفت: در این زمان بهترین درمان جراحی لوزه‌ها است.

وی در پایان گفت: به طور کلی لوزه‌ها را می‌توان از سن دو سالگی به بعد جراحی کرد و عمل لوزه شایع‌ترین عمل در سنین کودکی محسوب می‌شود اما باید توجه داشته باشیم که سنگ لوزه بیشتر در سنین میانسالی مشاهده می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha