سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 234162

مشخصه اصلی بودجه بهداشت و درمان 97 وابستگی هر چه بیشتر این وزارتخانه به درآمدهای‌اقتصادی است و این موضوع آسیب‌پذیری وزارت بهداشت و کم برخورداری آن از منابع‌عمومی را در پی دارد.

بودجه سلامت نیازمند جرح و تعدیل است

سلامت نیوز-*محمد نعیم امینی‌فرد: بودجه بهداشت و درمان به سه بخش وزارت بهداشت، بیمه‌های‌ درمانی و سایر سازمان‌های مرتبط با بخش سلامت و درمان اختصاص دارد. بودجه وزارت بهداشت و درمان بودجه‌ای انقباضی است، به‌گونه‌ای که تنها شاهد 3/6‌درصد رشد در اعتبارات و پیشنهادات لایحه بودجه دولت هستیم.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: مشخصه اصلی بودجه بهداشت و درمان 97 وابستگی هر چه بیشتر این وزارتخانه به درآمدهای‌اقتصادی است و این موضوع آسیب‌پذیری وزارت بهداشت و کم برخورداری آن از منابع‌عمومی را در پی دارد. درآمد حاصله از یک‌درصد ارزش‌افزوده و 10‌درصد از هدف‌مندی‌یارانه‌ها از مهم‌ترین منابع‌‌مالی عمومی وزارت بهداشت و درمان است که این وزارتخانه از آنها بهره می‌برد. در سال‌های گذشته ردیف یک‌درصد ارزش‌افزوده بودجه‌ای قابل‌اطمینان بوده است، اما وزارت بهداشت و درمان تاکنون نتوانسته درآمد 10‌درصدی از هدفمندی یارانه‌ها را به این وزارتخانه تخصیص دهد. در هر صورت در کمیسیون تلفیق‌بودجه در تلاشیم حق عمومی استفاده از درآمد هدفمندی یارانه‌ها را که مطابق نص قانون است در سال جاری احیا کنیم.

بدهی انباشت بیمه مساله‌ساز است

مساله دیگر انباشت بدهی بیمه‌ها به‌ویژه بیمه‌سلامت است. نرخ تورم موجود در تعرفه‌های‌درمانی معمولا بیش از نرخ تورم معمول در جامعه است، اما این نرخ در بودجه 97 به میزان زیاد دیده نشده است. در حال حاضر بیمه سلامت با بدهی انباشته‌ای روبه‌رو است و در صورتی که با این بدهی وارد سال آینده شویم قطعا سبب کاهش کیفیت خدمت‌رسانی به مردم خواهد شد و ما را دچار صدمات جدی می‌کند. بنابراین با اعتبارات حال‌حاضر در لایحه بودجه دو راه بیشتر وجود نخواهد داشت. اولین راه فراهم‌آوری اعتبارات بخش سلامت به میزان کافی و در حد مقدور است و راه دوم محدودیت بسته خدمات‌درمانی ارائه شده به مردم است. کاهش بسته خدمات درمانی به دلایل گوناگون امکانپذیر نیست و بنابراین راه‌حل اول را دنبال کرده و ضمن تاکید بر کنترل هزینه‌ها راهکار‌های لازم را ارائه می‌دهیم و آنها را اعمال می‌کنیم تا منابع حداقلی موردنیاز وزارت بهداشت در اختیار این وزارتخانه و باقی سازمان‌های مرتبط به‌ویژه سازمان بیمه سلامت قرار گیرد.

حل درون سازمانی اعتراضات متخصصان

وظیفه سازمان بهداشت و درمان ایجاد و تقویت تعاملات بین سازمانی میان سازمان نظام پزشکی، سازمان‌های علمی و تخصصی و وزارت بهداشت و درمان است. این سه سازمان باید در جلسات درون‌سازمانی تعارضات خود را در ارتباط با مشکلات پیراپزشکان حل کنند تا دیگر شاهد اعتراضات این متخصصان در سال جاری نباشیم. این بحث شأن بودجه‌ای زیادی ندارد تا در تخصیص بودجه اقدام خاصی درباره آن انجام دهیم.

منابع مالی لایحه بودجه خوب است

منابع مالی پیشنهادی در لایحه بودجه 97 منابع خوبی است اما نیاز به افزایش ارتباطات میان بیمه سلامت و سرفصل‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم در غیراین صورت باتوجه به بدهی‌های انباشته وزارت بهداشت و درمان و بیمه سلامت عملا در سال آینده ناچار به کاهش بسته خدمات درمانی هستیم که این کار در شرایط کنونی به‌صلاح جامعه نیست، زیرا اکنون حاشیه امنی از نظر بهداشتی و درمانی برای مردم ایجاد کردیم و کاهش گسترده خدمات بهداشت و درمانی و بسته خدمات درمانی زمینه‌ساز ایجاد مشکلات اجتماعی شدید و قابل‌انتظار است. بنابراین نمایندگان در کمیسیون تلفیق بودجه و صحن علنی باید هزینه‌های حداقلی در ارتباط با موضوع سلامت و بهداشت پیش‌بینی کرده و به وزارت بهداشت و درمان و سازمان بیمه سلامت و بقیه سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص دهند.

بخش پیشگیری را تقویت کنیم

تمام سیاستگذاری‌های بخش بهداشت و درمان در برنامه ششم و بودجه‌های سلامت مربوط به بخش پیشگیری است منتها بخش پیشگیری نیازمند الزاماتی است. در ارتباط با کنترل بیماری‌های عفونی جهش بسیار خوبی در دهه‌های 60 تا 70 داشتیم و بعد از آن در بحث بهداشت دچار سکون شدیم، زیرا از زمان برنامه توسعه اول تا سه و چهار زیرساخت‌های لازم را برای تکمیل سیستم شبکه بهداشت و درمانی نداشتیم.

در سطح اول پیشگیری از بیماری‌ها عملکرد تقریبا قابل قبول با پوشش بالای 90‌درصد داریم، اما در سطوح دوم و سوم نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب مانند تامین نیروی انسانی مناسب و ایجاد پایگاه‌های جامع سلامت و تعرفه‌های بیمارستانی هستیم. مقدمات زیادی در این زمینه‌ها در طی چهار سال گذشته آماده شده است و نیازمند تقویت این زنجیره اقدامات هستیم. از سوی دیگر باید توجه جدی‌تری به بحث پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر داشته باشیم، زیرا قسمت عمده‌ای از معلولیت و مرگ و‌میرهای قشر فعال جامعه ناشی از بروز بیماری‌های غیرواگیر است و سمت‌گیری کلی کمیسیون بهداشت و وزارت بهداشت و درمان در ارتباط با پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیردار درست است.

در ارتباط با بودجه سال 97 نیازمند کاهش هزینه‌های غیرضروری هستیم بنابراین باید به مواردی مانند خرید خدمت از طریق سیستم ارجاع و سیستم پزشک خانواده توجه ویژه داشته باشیم و آنها در وزارت بهداشت و جامعه نهادینه شوند. متاسفانه اعتبار تخصیص داده شده به بحث پزشک خانواده در بخش بهداشت کم و تقریبا 1000‌میلیارد تومان است . این اعتبار عملا کفاف اجرای سراسری این طرح را نمی‌دهد و پیشنهاد کمیسیون بهداشت افزایش این رقم به 2000‌میلیارد تومان است. توجه کمیسیون بهداشت مجلس به بخش‌های بهداشتی و درمانی با مقاصد پیشگیرانه است. هدف کمیسیون بهداشت در قسمت‌هایی از بودجه که مقاصد درمانی دارند توجه ویژه به مقاصد پیشگیرانه است.

میزان بودجه مطلوب نیست

شرایط و میزان بودجه وزارت بهداشت در سال 97 جالب نیست و مانور مجلس تنها بر 10درصد این بودجه است و فضا برای مانور زیاد ندارد؛ از سوی دیگر منابع مالی تخصیص داده شده نیز محدود است. بنابراین اگر قصد ثبات و برابری وضعیت و سطح خدمات پزشکی- درمانی در سال آینده در مقایسه با سال 96 باشد نیازمند جرح و تعدیل در لایحه بودجه 97 هستیم. با توجه به ارقام تخصیص داده شده به هر بخش از نظام سلامت در سال 97 امیدواری زیادی برای جلب و رضایت فعالان حوزه بهداشت و بیمه‌های خدمات درمانی وجود ندارد و آنها دچار نارضایتی خواهند شد. اگر موفق به کسب امتیازهای حداقلی در بخش بهداشت و درمان و از طریق کمیته تطبیق و صحن مجلس شویم تا حداقل منافع حوزه بهداشت و درمان در تبصره‌ها و مفاد لایحه بودجه تامین شود در این صورت موفق به کسب رضایت فعالان حوزه بهداشت و درمان کشور خواهیم شد. در هر حال از دانش تخصصی، انگیزه کافی و نیروی‌های کارآزموده در این بخش برخورداریم.

* سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha