پایدارسازی منابع حوزه نظام سلامت، اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع و همچنین اختصاص منابع پیش بینی شده از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت از مهمترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های این بخش محسوب می‌شود. ضمن این‌که نظام بیمه‌ای کشور به دلیل همپوشانی و عدم همکاری و انسجام مشکلاتی را دارند که باید در جهت ساماندهی نظام بیمه‌ای اقدامات موثری انجام شود.

نظام سلامت به منابع پایدار نیاز دارد

سلامت نیوز: پایدارسازی منابع حوزه نظام سلامت، اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع و همچنین اختصاص منابع پیش بینی شده از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت از مهمترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های این بخش محسوب می‌شود. ضمن این‌که نظام بیمه‌ای کشور به دلیل همپوشانی و عدم همکاری و انسجام مشکلاتی را دارند که باید در جهت ساماندهی نظام بیمه‌ای اقدامات موثری انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سید مرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است باید منابع پایداری برای حوزه سلامت در نظر گرفته شود و این مبالغ هر ساله در لایحه بودجه سنواتی گنجانده شده و قابل تغییر نباشند تا بتوان گامی در جهت بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی کشور برداشت.

وی همچنین با بیان این‌که «اعتبارات پیش‌بینی شده برای سال ۹۷ جوابگوی نیازهای سلامت نخواهد بود»، اعتقاد دارد که  واقعی دیدن سرانه‌ها برای جبران کسری اعتبارات مقوله‌ای بسیار مهم و حیاتی است و باید مورد توجه دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد.

خاتمی  در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا درباره این‌که وزارت بهداشت بر پایدارسازی منابع تاکید دارد اما در بودجه ۹۷ این مساله دیده نشده  و بخش‌های مختلف با بن‌بست‌های مالی مواجه می‌شود چه راه چاره‌ای در این زمینه وجود دارد،‌ گفت: مقوله سلامت، از مهمترین موضوعات  دنیا است و امروزه  مهمترین سوژه قابل رقابت در کشورهای پیشرفته حتی برای دستیابی به کرسی ریاست جمهوری، نحوه و میزان ارائه خدمات سلامت است و این نشان می دهد  روز به روز بر اهمیت این موضوع افزوده  می‌شود و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی تصریح کرد:  البته در حوزه سلامت در بازه زمانی چهار سال گذشته، طرح تحول سلامت  که از اولویت‌های بسیار مهم  دولت بود به اجرا درآمد و برای نخسین بار بود که اعتبارات قابل توجهی به حوزه سلامت اختصاص می‌یافت.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین بیان کرد: در اجرای این طرح هدف‌گیری عمدتا  ساختار فیزیکی، ابنیه و افزایش تخت‌های بیمارستانی و تجهیز مراکز درمانی و افزایش دسترسی مردم به خدمات بود، ضمن این که سهمی هم برای رشد تعرفه‌ها در نظر گرفته شد تا تعرفه بخش دولتی، واقعی‌تر شود.

وزارت بهداشت و دولت بستر ارائه خدمات را اصلاح کنند

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس ادامه داد: گرچه برخی اشکالاتی را مطرح می‌کنند که طرح تحول سلامت، اعتبارات زیادی می‌طلبد، بنده این برداشت را قبول ندارم  و قضاوت یک جانبه‌ای می‌دانم، زیرا درست است که مصرف هزینه بهینه در مواردی نداریم اما  در مجموع سهم سلامت را حتی نسبت به کشورهای  پیرامونی  پرداخت نمی‌کنیم، مسأله این است که بستر ارائه خدمت از گذشته دارای اشکال است و پرداخت‌ها در مقابل خدمات انجام می‌شود و  طبیعتا اگر ما الان هزینه‌های القائی هم داریم مربوط به بسترارائه خدمات است، امیدواریم در دوره پیش رو با اجرای قوانین بالادستی بتوانیم بستر ارائه خدمات را به گونه‌ای تغییر دهیم که هزینه‌ها ساماندهی شوند.

اعتبارات پیش‌بینی شده برای سال ۹۷ جوابگوی نیازهای سلامت نخواهد بود

این نماینده مجلس اظهار کرد: از وزارت بهداشت و دولت انتظار می‌رود که بستر ارائه خدمات را اصلاح کنند و بر قوانین بالادستی سند چشم انداز و برنامه ششم  استوار کنند، در مقابل از دولت این انتظار را داریم که مساله سلامت را کما فی السابق در اولویت‌های خود قرار دهد، چرا که زیان انباشته‌ای از سال‌های گذشته وجود دارد  و اعتبارات پیش بینی شده برای سال ۹۷ به هیچ وجه جوابگوی نیازهای واقعی نظام سلامت نخواهد بود.

خاتمی افزود: آنچه به‌عنوان واقعیت می‌دانیم  این است که با وجود ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی قطعا باید بگونه‌ای کارها ساماندهی شود که بتوانیم مطالبات ارائه دهندگان خدمات را بپردازیم.

تاکید مجلس و دولت بر اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده است
 

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین ابراز کرد: آنچه مد نظر مجلس است و دولت هم فرار روی خود قرار داده، تاکید بر اجرای  نظام ارجاع و پزشک خانواده است، در واقع نگاه ما در عمل باید به راهنماهای بالینی باشد.

وی با تاکید بر این که در گلوگاه بیمه‌ای حتما باید راهنماهای بالینی مد نظر قرار گیرند،‌ گفت:  البته یک همپوشانی در بین بیمه‌های درمانی وجود دارد که امیدواریم هر چه سریع‌تر در جهت ساماندهی و  رفع  این هم پوشانی بیمه‌ای در کشور اقدام شود که به سهم خود می‌تواند هزینه‌ها را سامان دهد.

نماینده شهرستانهای ماهنشان ، ایجرود و دهستانهای بوغداکندی و قلتوق در مجلس یادآور شد: در اجرای طرح پزشکی خانواده باید زیرساخت‌ها و هزینه‌های اولیه برای استقرار تامین شود و امیدواریم دولت در این جهت حق مطلب را ادا کند.

واقعی دیدن سرانه برای جبران اعتبارات جاری مهم است

این نماینده مجلس همچنین اظهار کرد: در اعتبارات پیش بینی شده، پرداخت جاری یعنی حقوق پرسنل و اساتید را بر مبنای سرانه پرداخت می‌کنیم و باید حتما در این سرانه‌ها بازنگری شود تا دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی با کسری مواجه نباشند. واقعی دیدن سرانه‌ها برای جبران اعتبارات جاری مهم است.

خاتمی همچنین با انتقاد از این که اعتباری برای احکام برنامه در بودجه ۹۷ دیده نشده است، گفت: یکی از این موارد بیمه کردن اقشار آسیب پذیر است که باید مانند گذشته ادامه یابد و امیدواریم توجه بیش‌تری در این زمینه شود. درغیر اینصورت در سال آتی قادر به پوشش بیمه ای این اقشار نخواهیم بود.

امیدواریم با نظارت سازمان برنامه کسری اعتبارات پزشک خانواده جبران شود

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره این که براساس برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت مکلف به اجرای پزشک خانواده است در حالی که بودجه این بخش به نصف تقلیل یافته، تا چه اندازه مشکلاتی را برای تامین چرخه دارویی، بیمارستان ها  و نظام سلامت ایجاد می کند، گفت:  در جلسه اخیری که با مسئولین وزارت بهداشت و سازمان برنامه داشتیم ، تاکید شد که مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای طرح پزشک خانواده اختصاص می‌یابد و امیدواریم در ادامه مسیر با نظارت و مراقبتی که سازمان برنامه دارد، کسری ها هم جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: البته تا حد زیادی زیرساخت ها برای اجرای پزشک خانواده فراهم شده و امید می‌رود  هر چه زودتر شاهد گسترش نظام پزشکی خانواده در سراسر کشور باشیم.

بیمه‌های سلامت و درمان تامین اجتماعی با انسجام به رفع هم‌پوشانی بیمه ای کمک کنند

خاتمی همچنین در این باره که سال گذشته سازمان بیمه سلامت از وزارت رفاه منفک و به وزارت بهداشت ملحق شد، این در حالی است که هنوز سازمان تامین اجتماعی در زیر مجموعه وزارت رفاه قرار دارد، آیا مجلس برنامه‌ای برای انجام این کار دارد یا خیر؟ گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه مقرر شد که بیمه سلامت از وزارت رفاه منتزع و به وزارت بهداشت منتقل شود که این اتفاق هم افتاد. البته قصد مجلس این بود که با قرار دادن مدیریت بیمه‌های درمانی تحت نظر وزارت بهداشت بتواند انسجام و یکپارچگی را در سطح بیمه‌های درمان به وجود آورد که هم به بهره وری نزدیک است و هم عدالت در توزیع  منابع اتفاق می‌افتد و از هزینه‌های اضافی و اتلاف منابع هم جلوگیری می‌شود.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: البته با توجه به برداشت‌هایی که از سوی نظامات کارگری وجود داشت  و جای نگرانی هم نبود، مجلس به این نتیجه رسید که فقط بیمه سلامت را جا به جا کند.

نماینده مردم ماهنشان وایجرود در مجلس افزود: در این زمینه با دستور رئیس جمهور محترم حساب بیمه درمان برای وصول نُه بیست و هفتم حق بیمه کارگران که مختص درمان است، نشان دار شده تا دخل و خرج این قسمت مشخص شود و سهم درمان کارگران صرف امور دیگر نشود. بنابراین، این مساله در بودجه ۹۷ پیش بینی و مقرر شده تا  نُه بیست و هفتم درحساب جداگانه‌ای  قابل نظارت باشد.

خاتمی خاطرنشان کرد: امیدواریم بیمه‌های سلامت ودرمان تامین اجتماعی بتوانند با انسجام وهمکاری خوب و با سیاست‌های راهبردی وزارت بهداشت و تبعیت از قوانین بالادستی در مسیر مدیریت درست هزینه ها و رفع همپوشانی بیمه‌ای حرکت کنند.

وی ابراز عقیده کرد: گلوگاه مدیریت صحیح هزینه‌ها نظام بیمه‌ای است و همه این اصلاحات تنها از مجرای بیمه است که می‌تواند ساماندهی شود.

دولت توجه ویژه‌ای به صندوق بیمه سلامت داشته باشد

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین درباره این که سازمان بیمه سلامت معتقد است با کسری اعتبارات نمی‌تواند به تعهدات بیمه‌ای خود عمل کند و این خطری برای بیمه شدگان است،‌ گفت: یکی از بحث‌های موجود این است که با وضعیت اعتباراتی که برای بیمه سلامت دیده شده و میزان ۴۰۰۰ میلیارد بدهی‌، برای ایفای تعهدات  دچار مشکل خواهد شد حتی با رفع هم پوشانی بیمه ای برطرف نمی‌شود  و نیاز است تا دولت به صندوق بیمه سلامت توجه ویژه‌ای داشته باشد.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس درخصوص این که حوزه بهداشت و درمان وضعیت پولی ومالی خوبی ندارد و اعتبارات پیش بینی شده براساس هدفمندی یارانه‌ها تا چه اندازه تحقق پیدا کرده است؟، گفت: یکی از معضلات حوزه بهداشت و درمان این است که نتوانستیم منابع پایداری را برای این بخش فراهم کنیم و سرنوشت امور را موکول به اعتباراتی می‌کنیم که دچار اما و اگر  است.

نظام سلامت به منابع پایدار نیاز دارد

وی در پایان اظهار کرد:  طی یکی دوسال گذشته از محل عوارض خودرو که برای بهداشت و درمان که قرار بود وصول شود، خیلی ناچیز وصول شده یا از محل یک درصد ارزش افزوده  و یا از محل ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها  و نیز از محل مالیات‌هایی که برای سیگار وضع شده  در تمام این ردیف‌ها کاستی‌هایی داشتیم که هیچکدام تحقق پیدا نکرده در حالی که نظام سلامت به عنوان موضوعی حیاتی به یکسری منابع پایدار نیاز دارد .

خاتمی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه بهداشت و درمان باید پایه ثابتی برای  تامین اعتبارات خود داشته باشد در حالی که اگر اعتبارات تخصیص پیدا نکند تنزل در این جایگاه جبران ناپذیر خواهد بود ، لذا ضرورت دارد دولت و مجلس منابع پایداری را برای نظام سلامت در نظر گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha