یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 234542

پیشگیری از شب ادراری کودکان با تغذیه

سلامت نیوز-*فرزاد برهمندپور: در بیشتر موارد با مشخص شدن علت بروز می‌توان شب ادراری کودک را به طور کامل مرتفع نمود. یکی از راه‌های پیشگیری، رعایت نکات تغذیه‌ای برای کنترل شب ادراری در کودک می‌باشد.

 علت بروز شب ادراری در کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، شب ادراری از جمله مشکلاتی است که اغلب در کودکان زیر 6 سال و در بیشتر موارد در کودکان پسر بروز می‌کند.

به دلایل مختلفی مانند کوچکی مثانه، مشکلات هورمونی، عفونت‌های ادراری، یبوست‌های شدید و طولانی مدت، استرس و مشکلات عصبی و استفاده از داروهای ادرار آور در کودکان بروز می‌کند.

به والدین توصیه می‌شود در اثر مواجه شدن با شب ادراری در کودک به جای تنبیه و سرزنش او به دنبال علت بروز آن باشند.

در بیشتر موارد با مشخص شدن علت بروز می‌توان شب ادراری کودک را به طور کامل مرتفع نمود.

یکی از راه‌های پیشگیری که در بسیاری موارد می‌تواند مثمرثمر باشد، رعایت نکات تغذیه‌ای برای کنترل شب ادراری در کودک می‌باشد.

نکات تغذیه‌ای در کنترل و پیشگیری از شب ادراری در کودک

توجه به چند نکته مهم در رژیم غذایی کودک می‌تواند باعث کنترل و پیشگیری از شب ادراری شود که از آن جمله نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- در بسیاری از کودکان مبتلا به شب ادراری مصرف متنوع میوه‌ها و سبزی‌های تازه در روز می‌تواند تا حد زیادی از بروز شب ادراری پیشگیری نماید.

2- در کودکی که به علت یبوست مزمن دچار شب ادراری می‌شود، مصرف غلات کامل و نان‌های سبوس‌دار در رژیم غذایی او پیشنهاد می‌شود.

در واقع با رفع یبوست به طور خودبخود مشکل شب ادراری کودک هم بهبود می‌یابد.

3- کاهش مصرف گوشت‌های پرچرب، محدودیت مصرف غذاهای آماده و منع دریافت مواد غذایی با مواد افزودنی بالا، راه‌های دیگری برای پیشگیری از بروز شب ادراری می‌باشند.

4- مصرف نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار در رژیم غذایی کودک به خصوص در زمان عصر و شب باید ممنوع گردد و به جای آن آب مصرف شود.

5- برخی متخصصان تغذیه بر این اعتقادند که در نظر گرفتن یک رژیم غذایی پرفیبر در پیشگیری از شب ادراری در کودک بسیار موثر می‌باشد.

6- کودکانی که اندازه مثانه کوچک دارند و یا مبتلا به تکرر ادرار می‌باشند، چند ساعت قبل از خواب شبانه باید مایعات کمتری بنوشند و حتما قبل از خواب مثانه‌شان کاملا تخلیه شود.

توصیه مهم به والدین

در صورتی که کودک در شرایط نامطلوب روانی قرار دارد و یا استرس بالایی دارد و به این علت دچار شب ادراری می‌شود، به والدین توصیه می‌شود که با یک پزشک یا روانپزشک ملاقات داشته باشند.
* کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha