یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹

حدود 2 میلیون معلول كشور همچنان در انتظار تصویب قانون و حمایتند.

معلولان 13 سال معطل اقدام مسئولان

سلامت نیوز:سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار «نوزاد معلول» در ایران متولد می‌شود. استان گلستان بیشترین تعداد نوزادان معلول را دارد. به گفته رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در اثر تصادفات جاد‌ه‌ای، روزانه 100 نفر هم به تعداد معلولان در سراسر كشور اضافه می‌شود.

به گزارش سلاممت نیوز، جوان نوشت: در ایران نه تنها معلولان از شرایط اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و از سوی سازمان‌های مربوطه مورد حمایت جدی قرار نمی‌گیرند، بلكه برای تردد در سطح شهرها نیز به علت نامناسب بودن گذرگاه‌ها و دشواری استفاده از وسائل حمل‌و‌نقل عمومی با مشكل روبه‌رو هستند. معاون توانبحشی سازمان بهزیستی ایران می‌گوید: از یك میلیون و ۳۰۰ هزار معلول كشور، تنها ۳۴۰ هزار نفر آنها مستمری ماهانه دریافت می‌كنند كه مبلغ آن نیز رقمی بین ۵۰ هزار تا 100 هزار تومان است. 

 

این در حالیست كه براساس قانون برنامه چهارم توسعه حداقل دریافتی مستمری‌بگیران باید 30درصد حقوق پایه یعنی حدود 300 هزار تومان باشد، اما متأسفانه مستمری پرداختی بسیار اندك بوده، در‌حالی‌كه كشوری همچون آلمان ماهیانه 750 یورو به افراد معلول پرداخت می‌كند. 
 
۱۵۰ هزار معلول شدید در نوبت دریافت مستمری 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور در این باره گفت: در حال حاضر ۱۵۰ هزار معلول شدید و خیلی شدید برای دریافت مستمری پشت نوبت قرار دارند كه تلاش می‌شود در سال آینده بخشی از آنها وارد چرخه حمایتی سازمان شوند. حسین نحوی‌نژاد ضمن اشاره به اجرای طرح تأمین تجهیزات توانبخشی در استان‌های محروم و كم برخوردار  اظهار كرد: این طرح طی سال گذشته و با اختصاص اعتبارات موردنیاز در استان‌های مدنظر اجرا شده است. در طرح تأمین تجهیزات توانبخشی، افراد معلول شناسایی شده‌اند و وسایل موردنیاز آنها توسط ادارات بهزیستی هر استان تحویل داده می‌شود. وی با اشاره به وسایلی كه در طرح اشاره شده به معلولان داده می‌شود، گفت: این وسایل عبارتند از عصا، واكر، ویلچر و... ضمن اینكه در طرح اشاره شده وسایل موردنیاز معلولان تعویض هم خواهد شد. 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی كشور بیان كرد: طی رایزنی‌های صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه و همچنین تعامل نمایندگان مجلس امیدواریم اعتبارات سازمان در سال آینده به گونه‌ای تخصیص یابد كه بتوانیم مشكلات معلولان را برطرف كنیم. 
5 سال كش و قوس با وجود پول و انگیزه
رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان هم با اشاره به تصویب قانون حمایت از معلولان در مجلس گفت: امیدواریم شورای نگهبان نیز با نظر مساعد خود این قانون را تصویب كند. علی همت محمودنژاد افزود: برخلاف قانون كه باید بودجه سازمان‌های حمایتی صددرصد محقق شود، امسال با بودجه انقباضی بهزیستی مواجه بودیم و معلولان در پرداخت سند مالی درمان و تأمین وسایل توانبخشی دچار مشكل شدند. وی تصریح كرد: پنج سال است كه برای تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان، كش و قوس فراوانی تجربه كرده‌ایم، این در حالی است كه نه پول كم داشته‌ایم و نه انگیزه، اما برای هر كاری باید بودجه آن مصوب و به روی كاغذ بیاید، بنابراین امیدواریم با تصویب این لایحه، منابع آن تعریف شود و بتوانیم در راستای تحقق اهدافمان و زندگی بهتر معلولان قدم‌هایی برداریم. 
  
قانونی بدون ضمانت اجرا
راه‌حل اصلی رفع مشكلات معلولان علاوه بر استقرار نظام بیمه‌ای، تصویب لایحه اصلاحی قانون حمایت از حقوق معلولان است، زیرا به‌طور كلی تا زمانی كه این لایحه اصلاحی به تصویب كامل نرسد، نمی‌توان انتظار بهبود اوضاع را داشت وگرنه هرسال این مشكلات بازگو خواهد شد. قانون حمایت از معلولان در سال 1383 تصویب شد، اما به دلیل اینكه ضمانت اجرایی نداشت، از طرف دولت و به صورت لایحه بازبینی شده و به مجلس فرستاده شد و دو مجلس نهم و دهم را پشت سر گذاشت. در نهایت نمایندگان در صحن علنی28 آذر96 كلیات لایحه حمایت از حقوق معلولان را بررسی كردند. 
در صورت تصویب جزئیات این لایحه، شهرداری‌ها، وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی مكلف می‌شوند كه حداقل امكانات موردنیاز معلولان را فراهم كنند. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha