سلامت نیوز :مشاور وزیر بهداشت در امور پرستاری و رئیس دفتر پرستاری وزارت بهداشت گفت: به دانشگاه های علوم پزشکی کشور اجازه داده می شود تا به ازای رسمی شدن پرستاران قراردادی پذیرفته شده در آزمون استخدامی 23 هزار پرستار و حتی بیش از سقف مجاز، نیروهای جدید قراردادی جذب و جایگزین کنند.


 محمد علی چراغی در گفت و گو با نظام پرستاری اظهار کرد: ما مباحث استخدام 23 هزار پرستار و اجرای قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت را طی نشستی با مدیران کل منابع انسانی و توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت و رئیس کل سازمان نظام پرستاری، بررسی کردیم و تمام دغدغه های جامعه پرستاری را برای یافتن راهکارهای مناسب مطرح کردیم.

وی افزود: بنا شد ما به ازای نیروهای قراردادی که در آزمون استخدامی پرستاران شرکت می کنند نیروهای جدید دیگر به صورت قراردادی استخدام شوند.

رئیس دفتر پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به هدف اصلی استخدام 23 هزار پرستار گفت: اساساً استخدام این تعداد پرستار برای اجرای قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت است که به ازای کاهش ساعت کاری که برای کادر پرستاری اتفاق می افتد باید نیرو جدید جایگزین شود.

وی با بیان اینکه با بکارگیری پرستاران قراردادی به صورت استخدام رسمی بدون جایگزینی نیروی جدید مشکل کمبود نیرو برطرف نمی شود، افزود: در این صورت در عمل استخدام از درون سیستم انجام می شود و تعداد پرستاران شاغل در بیمارستانهای دولتی و نسبت پرستار به تخت افزایش نمی یابد و به این ترتیب بخش عمده ای از مجوز جدید استخدام بدون کمک به ارتقای کیفی خدمات پرستاری هدر می رود.

چراغی تأکید کرد: تصمیم بر این شد که به ازای پذیرفته شدن پرستاران قراردادی در آزمون استخدامی و رسمی شدن آنان، دانشگاه های علوم پزشکی بتوانند به صورت قراردادی نیروهای جدید بکارگیری کنند.

مشاور وزیر بهداشت در امور پرستاری خاطرنشان کرد: از آنجایی که تعدادی از نیروهای قراردادی فعلی در آزمون استخدامی پرستاری پذیرفته می شوند، دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای جایگزینی این نیروها به جذب پرستاران قراردادی جدید مجاز می شوند.

وی تأکید کرد: طی نشست مذکور بسیاری از مسئولان پرستاری استانها دغدغه دارا نبودن ردیف های استخدامی برای جذب نیرو را مطرح کردند که وزارت بهداشت قابلیت تبدیل ردیف های بلاتصدی به ردیف‌های قابل جذب را برای دانشگاه ها مهیا کرده است.

چراغی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش بینی می کنید تمام این 23 هزار نفر طی آزمون استخدام شوند یا احتمال دو مرحله ای شدن آزمون وجود دارد یا خیر، گفت: خوشبختانه تمام شرایط لازم برای جذب پرستاران جدید در سال 89 پیش بینی و فراهم شده است و از آنجایی که مجوز این استخدام ها برای سال 89 صادر شده قابل ذخیره برای سالهای آینده نیست و در صورت انجام نشدن استخدام پرستاران مجوزهای بکارگیری نیرو هدر می رود. بنابراین تلاش می کنیم تا پیش از آغاز سال نو استخدام نیروهای پرستاری انجام شود.

مشاور وزیر بهداشت در امور پرستاری در پاسخ به پرسش خبرنگار نظام پرستاری درباره مشکل تنزل حقوق پرستاران استخدامی بعد از سال 88 که بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری بین 100 تا 130 هزار تومان از حقوق دریافتی شان کم شده است نیز توضیح داد: اتفاقاً این مسئله به عنوان یکی از دغدغه ها و نگرانی ها از سوی وزیر بهداشت مطرح شده است و مسئله را به معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری منتقل کردیم که با توجه به پیگیری های وزیر بهداشت امیدواریم این مشکل نیز برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha