چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 234783

کارشناس اداره غذایی و آشامیدنی با منشاء گیاهی سازمان غذا و دارو گفت: اخیرا دو واحد تولیدی موفق به تولید فرآورده پف کرده (پفک) بدون استفاده از رنگ افزودنی، شده است.

حذف رنگ افزودنی محصولات پف کرده در 2 کارخانه

سلامت نیوز: کارشناس اداره غذایی و آشامیدنی با منشاء گیاهی سازمان غذا و دارو گفت: اخیرا دو واحد تولیدی موفق به تولید فرآورده پف کرده (پفک) بدون استفاده از رنگ افزودنی، شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،زهره پوراحمد  افزود: بدیهی است این محصولات نیز مانند هر کالای سلامت محور و مواد خوردنی و آشامیدنی جهت عرضه به بازار مصرف، مستلزم اخذ پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو و معاونت های غذا و داروی تابعه است بنابراین، این محصولات همواره مورد پایش وزارت بهداشت قرار می گیرند.


وی خاطرنشان کرد: از ویژگی های محصولات پف کرده می توان به داشتن نمک حدود 1.5 درصد و چربی حدود 15 تا 20 درصد اشاره کرد بنابراین، این محصول با توجه به نمک و چربی بالا و حتی استفاده از رنگ مصنوعی، توصیه می شود به صورت مکرر استفاده نگردد و جایگزین غذای اصلی کودکان نشود.


کارشناس اداره غذایی و آشامیدنی با منشاء گیاهی سازمان غذا و دارو گفت: سازمان غذا و دارو طی سال های اخیر به واحدهای تولیدی ابلاغ کرده تا نسبت به کاهش نمک و چربی آن و همچنین استفاده از رنگ های طبیعی اقدام کنند و واحدهای تولیدی موفق در جهت بهبود سلامت این محصول تشویق شده اند.


پوراحمد اضافه کرد: فرآورده پف کرده بر پایه ذرت نوعی اسنک (فرآورده حجیم شده) است که ماده اصلی آن بلغور ذرت بوده و با استفاده از دستگاه های خاص شکل دهی موسوم به اکسترودر به شکل پف کرده در می آید و سپس از طعم زنی استفاده می شود.


وی ادامه داد: پودر پنیر، نمک و رنگ دهنده غذایی از مواد اصلی طعم دهنده ها به شمار می روند ؛ رنگ دهنده های غذایی می توانند مصنوعی یا طبیعی باشند.
وی یادآور شد: پفک اصطلاح اشتباهی است که به این محصولات نسبت داده شده است چرا که پفک نام تجاری یک شرکت تولیدی است و نام محصول نیست.


 گفته می شود که حدود 80 واحد تولید کننده چیپس و اسنک در کشور فعال هستند و 80 درصد محصولات تولیدی اسنک و چیپس در بازار داخلی مصرف می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha