روان‌درمان‌گر نوجوانان گفت: شنیدن متوالی اخبار بد توسط نوجوانان سبب آسیب به حافظه بلندمدت و جهش رشدی در ساختار روانی نوجوانان می‌شود، همچنین این مسأله ساختار مغز را تحت تأثیر قرار داده و فرد را دچار خطای شناختی می‌کند.

جهش رشدی در ساختار روانی نوجوانان با شنیدن اخبار بد

سلامت نیوز:روان‌درمان‌گر نوجوانان گفت: شنیدن متوالی اخبار بد توسط نوجوانان سبب آسیب به حافظه بلندمدت و جهش رشدی در ساختار روانی نوجوانان می‌شود، همچنین این مسأله ساختار مغز را تحت تأثیر قرار داده و فرد را دچار خطای شناختی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مهدی قاسمی ، در ارتباط با تأثیر خبرهای خوب و بد بر سلامت روان نوجوانان اظهار داشت: به طور کلی خبرهای بد به دو دسته اخبار شخصی و اخبار اجتماعی تقسیم می‌شود که اخبار بد شخصی شامل از دست دادن یکی از نزدیکان و اخبار بد اجتماعی شامل زلزله، نابسامانی‌های اجتماعی و ... است.

وی افزود: نوجوانان و کودکانی که نزدیک به دوره نوجوانی هستند زمانی که با واقعیت‌های زندگی مواجه می‌شوند جای نگرانی نداریم و این مسأله قابل قبول است ولی زمانی که دغدغه نوجوان به جای درس، مدرسه و تحصیل دغدغه اقتصادی و سیاسی باشد با مشکل مواجه خواهیم شد و زمانی که ذهن نوجوان بمباران اخبار منفی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی شود باعث جهش رشد در ساختار روانی نوجوان خواهد شد.

این روان‌پزشک و روان‌درمان‌گر نوجوانان بیان داشت: زمانی که نوجوان پله‌های رشدی خود را که باید تکالیف رشدی مشخصی داشته باشد طی نکند و مثلاً در این سن درگیر مسائل شدید و تخصصی سیاسی و اقتصادی شود به آن آسیب خواهد زد.

قاسمی بیان داشت: همچنین شنیدن اخبار بد و در معرض اخبار بد قرار گرفتن نوجوانان به صورت متوالی و متعدد در رشد مغزی آنها نیز تأثیر گذاشته و ساختار مغز آنها را با مشکل مواجه می‌کند.

این متخصص اعصاب و روان ادامه داد: قسمت عمده مغز بر اثر شنیدن اخبار بد مورد آسیب قرار می‌گیرد و بخش مربوط به حافظه و یا مموری بر اساس فرضیات علمی عنوان شده در کودکی و نوجوانی در اثر اخبار متوالی بد دچار آسیب خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر آثار اخبار بد به صورت متوالی بر کودکان و نوجوانان اثرات شناختی است چرا که این قشر از جامعه از نظر شناختی رشد کافی نداشته و این مسأله آنها را دچار خطای شناختی می‌کند و شنیدن زیاد اخبار بد سبب شده که نوجوان متصور شود دنیا و اخبار جامعه قابل اعتماد نیستند و از تعدادی دوستان او کاسته و تمایل آن را برای استفاده از وسایل الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha