رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: اسیب پذیری کلانشهر تهران در برابر حوادث طبیعی به خصوص زمین لرزه، قابل توجه است.

تهران در برابر حوادث طبیعی به ویژه زلزله آسیب پذیر است

سلامت نیوز: رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: اسیب پذیری کلانشهر تهران در برابر حوادث طبیعی به خصوص زمین لرزه، قابل توجه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از روابط عمومی ستاد مدیریت بحران تهران، احمد صادقی روز چهارشنبه در جریان بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران پایتخت، افزود: شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران متشکل از 14 کارگروه با عضویت تمامی سازمان ها و نهادهای حوزه خدمات اضطراری و مدیریت شهری، انواع مخاطرات محتمل و کاستی های موجود دراین زمینه را شناسایی و راهکارهای تحقق شهری ایمن و پایدار را ترسیم کرده است.
وی اظهار کرد: بر همین اساس از میان 50 طرح پیشنهادی، 20 پروژه اولویت دار مشخص و در قالب « طرح جامع پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران» با رویکرد زلزله به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.
به گفته وی، 16 پروژه این طرح با محوریت شهرداری تهران و 4 پروژه آن با محوریت سازمان ها و نهادهای خارج از شهرداری تهیه شده که در صورت تصویب و تامین اعتبار در بازه های زمانی 2 تا 5 سال قابلیت اجرا دارد.
صادقی تصریح کرد: با اجرای این طرح، میزان تلفات و خسارت ناشی از وقوع زلزله احتمالی در تهران به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که برآوردهای آن در طرح ارائه شده است.
وی همچنین به چالش نبودن قانون جامع و فراگیر مدیریت بحران در کشور اشاره کرد و گفت: لایحه تشکیل سازمان مدیریت بحران توسط دولت به مجلس ارائه و با وجود تغییراتی که در آن اعمال شده هنوز لایحه مطلوبی برای پاسخگویی به نیازهای مدیریت بحران محسوب نمی شود.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهرانافزود: پیشنهادات ارائه شده از سوی کارشناسان باید در تصویت این قانون که بیشتر رویکرد مقابله دارد و کمتر به جنبه های پیشگیری و کاهش خطر پرداخته، مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: در همین خصوص باید از تجربیات جهانی و قوانین تدوین شده سایر کشورهای پیشرو در این حوزه استفاده شود تا قانونی جامع و به روز تصویب و زمینه تحول در حوزه مدیریت بحران فراهم شود.

* تقویت ساختار مدیریت بحران در قانون جدید
محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت اصلاح قانون مدیریت بحران در مجلس و تصویب بودجه مناسب طرح های مقاوم سازی شهرها و روستاها در برابر سوانح طبیعی به ویژه زلزله اشاره کرد.
وی افزود: زمینه اجرای طرح های تهیه شده باید فراهم شود و مدیریت بحران پایتخت با تکیه بر ضرورت مدیریت یکپارچه شهری نیاز به تقویت جایگاه و ساختار دارد.
وی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی به دنبال تقویت جایگاه و ساختار مدیریت بحران در کشور و تهران براساس تصویب قانون جدید است و به ابعاد مختلف مخاطرات طبیعی به ویژه زلزله توجه دارد.
براساس این گزارش، اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای ضمن بازدید از بخش های مختلف مرکز فرماندهی ستاد بحران شهر تهران، با فعالیت های جاری این مرکز، اقدامات شهرداری در حوزه مدیریت بحران وهمچنین جزئیات 20 پروژه پیشنهادی شهرداری برای ارتقای تاب آوری پایتخت در برابر زلزله آشنا شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha