درحالی که در فروردین امسال نیز مدیر یکی از مدارس روستای ریگ بحرین در استان کرمان به علت تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان مجبور به استعفا شده بود، امید‌سلاجقه، مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش کرمان از برکناری مدیر متخلف خبر داد.

سلامت نیوز:مدیر جیرفتی چنان صورت دانش آموز 14 ساله را با ضربه پایش هدف قرار داد که دندان و بینی اش شکست و لبش پاره شد. این ماجرا نزدیک به ‌دو هفته پیش در دبستان «شهید سعدا... فاریابی» اتفاق افتاد.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: «دانیال‌رفیعی» بعد از ضرب و شتم شدید به دست مدیر مدرسه به بیمارستان مراجعه کرد و خانواده اش به ‌دلیل فشاری که مدرسه به آن‌ها آورده بود، نتوانستند ماجرا را رسانه ای کنند. عکس او از پنج روز قبل در شبکه های اجتماعی دست به دست چرخید و واکنش های زیادی را در میان کاربران شبکه های اجتماعی به وجود آورد. در عکسی که از او منتشر شده بود، تمام بینی و لبش را باندپیچی کرده بودند و معلوم بود که صورتش به شدت آسیب دیده و دندان هایش شکسته است. او بعد از 18روز که از این اتفاق می گذرد، هنوز نتوانسته به مدرسه برود و در خانه در حال استراحت است. سرانجام پدر دانیال روز هجدهم دی تصمیم گرفت ماجرا را رسانه ای کند. او تمام مدارک پزشکی پسرش را در این پایگاه خبری منتشر کرد. دانیال درباره آنچه بر سرش در مدرسه آمده، گفت:« آن روز آقا عصبانی شد و مشتی به‌صورت من زد، معاونش هم فقط نشسته بود و نگاه می‌کرد». پدر دانیال در ادامه گفت:« دو دانش‌آموز همراه با پسر من در حیاط مدرسه مشغول شوخی کردن بودند که ناگهان با ‌یكدیگر درگیر شدند.

مدیر مدرسه هر سه نفر را به دفتر مدرسه می برد اما دو دانش آموز دیگر را چون با او نسبت فامیلی داشتند، بعد از صحبت کردن رها می‌کند و پسر من را نگه می‌دارد. مدرسه که تعطیل می شود، مدیر و معاونش همراه پسر من می‌مانند و مدیر، مشت محکمی به دهان پسرم می‌زند، به‌گونه‌ای که بعد از مراجعه به بیمارستان لب پایینی‌اش 12 بخیه می‌خورد». پدر دانیال ادامه می دهد: « پسرم بعد از مشتی که از مدیر مدرسه خورد، به زمین افتاد و بعد مدیر با لگد به بینی‌اش زد. وقتی به خانه رسید، آن‌قدر از او خون رفته بود که در آستانه بیهوشی قرار داشت».

او تمام مدارک پزشکی درمان پسرش را در تمام مراحل درمان به گواهی این ماجرا منتشر کرده است. به گفته پدر دانیال مدیر کل آموزش و پرورش استان حتی حاضر به دیدن مدارک پزشکی دانیال ‌نیز نشده و گفته است:« برو شکایت کن و قانونی پیگیری کن، رضایت هم نده! مدیر دفترش هم گفت حتی به شما نوبت ملاقات نمی‌دهیم!».در ادامه یکی از نزدیکان دانیال نیز گفته بود:« حراست استان هم آمده جلوی در بیمارستان گفته یا رضایت می‌دهید یا نمی‌گذاریم پسرتان در جیرفت درس بخواند! ما نیز در آن وضعیت دستگاه‌ضبط‌صوت نداشتیم که صدای آن‌ها را ضبط کنیم! مدیر مدرسه حتی این موضوع را انکارنكرده و آن‌قدر وقیحانه رفتار می کند که حتی عذرخواهی ‌ نمی‌کند ‌و می‌گوید بچه اذیت کرده و من زدمش. حال که ‌پنج‌ روز از رسانه ای شدن این اتفاق می گذرد، پدر دانیال در گفت و گو با «قانون» گفت:«موضوعی که ما را بیشتر از همه چیز آزار داد، این بود که به ما توجهی نکردند و حتی اجازه ندادند تا در مورد این موضوع با آن‌ها صحبت کنیم. ما از پزشکی قانونی سه ماه طول درمان برای پسرم گرفتیم و از مدیر مدرسه ‌نیز شکایت کردیم. البته او قبل از شکایت ما استعفا داده بود». او درباره وضعیت جسمانی پسرش،گفت:«هنوز حالش کامل خوب نشده اما امروز به مدرسه رفته است».

مدیر مدرسه اخراج شد

درحالی که در فروردین امسال نیز مدیر یکی از مدارس روستای ریگ بحرین در استان کرمان به علت تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان مجبور به استعفا شده بود، امید‌سلاجقه، مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش کرمان از برکناری مدیر متخلف خبر داد و گفت:« در پی تنبیه بدنی دانش آموز مدرسه شهید فاریابی جیرفت توسط مدیر مدرسه در پنجم دی جاری، مدیر متخلف هفتم دی به هیات رسیدگی به تخلفات کارکنان اداری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان معرفی و پس از بررسی‌های به عمل آمد‌ه از سمت خود برکنار شد». سلاجقه در ادامه صحبت‌هایش، صحبت های پدر دانیال را درباره ملاقات با مدیر آموزش و پرورش استان تکذیب کرد و گفت:« آن‌ها دیداری با مدیر آموزش و پرورش نداشته اند». همچنین یحیی کمالی پور، نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این خبر گفت: « در گفت‌وگویی که با رییس آموزش‌وپرورش کرمان داشتم، به من گفتند که همان روز اول با فرد خاطی برخورد شده و پرونده‌اش در حال رسیدگی است و قرار نیست حقی از این دانش‌آموز ضایع شود».

او ادامه داد: «این دانش‌آموز مرتکب هر خطایی ‌نیز که شده باشد، نباید با تنبیه بدنی مواجه شود. قانون و آیین‌نامه‌ها راه‌حل برخورد با هر رفتاری را به‌روشنی در نظر گرفته‌اند. راه‌حل‌هایی در این مورد وجود دارد مانند احضار والدین و یا انتقال به مدرسه‌ای دیگر ؛حتی اگر دانش‌آموز مرتکب خطایی شود که مستحق پیگیری قضایی باشد، باید مراتب به مراجع قضایی اطلاع داده شود ، نه اینکه شخص مدیر یا معلم اقدام به تنبیه دانش‌آموز کند». او در ادامه از ادامه تحصیل دانیال در همان مدرسه خبر داد. «مجید امیرتیموری» رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان جیرفت نیز گفته است :«متاسفانه این اتفاق روز پنجم دی رخ داده و یک روز بعد ضمن برکناری مدیر مدرسه از سمتش، مدیر جایگزین نیز معرفی شده است. روز هفتم دی ، یعنی دو روز بعد از این اتفاق مدیر متخلف به هیات رسیدگی به‌تخلفات کارکنان اداری معرفی شده است.

شاید دانش آموزان دیگری نیز در مدارس شهر ها و روستاهای کشور، هدف تنبیه بدنی مدیران و معلمان‌شان قرار بگیرند و از رسانه ای كردن ماجرا بترسند یا اینکه ضرورتی برای آن نبینند. اما آنچه بسیاری کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به آن اشاره کردند، این است که باید در نحوه استخدام معلمان راهکاری در نظر گرفته شود تا دیگر شاهد چنین اتفاق هایی نباشیم. کاش تست های سنجش سلامت روحی و روانی معلمان ،جایی در سیستم استخدامی آنان داشت.

بندهای قانونی ممنوعیت تنبیه بدنی دانش‌آموزان

براساس ماده ۷۷ آیین‌نامه انضباطی مدارس، «اعمال هرگونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است». علاوه‌براین و براساس ماده ۷۴ این آیین‌نامه، «قصور و سهل‌انگاری دانش‌آموزان نسبت به انجام وظایف خود تخلف محسوب می‌شود. مدیر، شورای مدرسه، معاونان و مربیان موظفند قبل از اعمال هرگونه تنبیه از وضع و موقعیت محصل آگاهی یابند و در جست‌وجوی انگیزه و علت تخلف برآیند و نسبت به رفع آن اقدام کنند». اما پس از طی این مراحل و در صورتی که روش‌های تربیتی در دانش‌آموز موثر نباشد، در این صورت ماده ۷۶ آیین‌نامه انضباطی انواع تنبیه را برای دانش‌آموزان تعیین کرده است. براساس این ماده «دانش‌آموزان متخلفی که راهنمایی‌ها و چاره‌جویی‌های تربیتی در آن‌ها مفید و موثر نمی‌افتد، با رعایت تناسب به یکی از روش‌های زیر مورد تنبیه قرار می‌گیرند: ١- تذکر و اخطار شفاهی به‌طور خصوصی. ۲- تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانش‌آموزان کلاس مربوط. ٣- تغییر کلاس، در صورت وجود کلاس‌های متعدد در یک پایه با اطلاع ولی دانش‌آموز. ٤- اخطار کتبی و اطلاع به ولی دانش‌آموز. ۵- اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانش‌آموز، حداکثر برای مدت سه روز. ۶- انتقال به مدرسه دیگر»

براساس بندهای اشاره شده از آیین‌نامه انضباطی مدارس، قانون به صراحت از ممنوعیت تنبیه‌ بدنی دانش‌آموزان سخن گفته است اما به نظر می‌آید این شفافیت قانونی تاکنون نتوانسته مانع از تخلفات بعضی معلمان شود. پیش از این، «ابراهیم میرشاه‌ولد»، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درباره آمار تنبیه بدنی دانش‌آموزان به «شهروند» گفته بود: «درسال‌ جاری ‌نیز به روال قبل، شکایت‌هایی داشتیم ولی عدد این شکایت‌ها الان دقیق و مشخص نیست اما در ‌سال ۹۳ جمع شکایات در ارتباط با تنبیه بدنی ۱۲۴۹ موردبوده است و آنچه در ‌سال ۹۴ گزارش شده، ۶۷۵ مورد بوده که از جمع ۱۹۲۴ مورد، ۱۲۷۴ شکایت به‌حق و ۶۵۰ مورد از آن‌ها ناحق بوده است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha